Nyt system skal flytte flere mennesker over i færre biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nyt system skal flytte flere mennesker over i færre biler

To kolleger stryger sammen gennem trafikken i en HOV-vejbanen (High Occupancy Vehicle), hvor kun biler med flere passagerer må køre. Hvis biler med en enkelt passager vover sig ud på banen, der er til samkørsels-biler, bliver han blitzet og kvitteret med en bøde. Sådan fungerer Xerox' nye system. Ifølge Nicolai Lund, nordisk direktør i Xerox Nordic, er der et stort behov for teknologi, der afhjælper trængselsproblemer:

»Trængsel i storbyer er en kæmpe forretning i USA, og det har også fået en ny opmærksomhed i Europa. Der er for nylig blevet lavet et trængselskort i Danmark, og der er stor trafikbelastning i nogle områder – ikke kun i de større byer, men også i de mellemstore byer,« forklarer Nicolai Lund.

Han mener, at samkørsels-ordninger er en del af løsningen på trængselsproblemet, men at der endnu mangler incitament i Danmark til at bruge dem. Systemet er ifølge Xerox det første af sin slags, og det kan bane vejen for HOV-vejbaner, som er reserveret til biler med flere passagerer i bestemte tidsrum.

»Tænk, hvis fire kolleger kunne suse gennem morgentrafikken og komme ind på arbejde på en tredjedel af tiden? Det kan da få folk til at ændre holdning om samkørsels-ordninger,« siger han.

Passagerdetektorer i USA om et år

Passagerdetektor-systemet fra Xerox består af to kameraer og en computer. Et kamera i en lygtepæl tager billeder forfra, et andet kamera står i siden af vejen og tager et billede fra siden. Billederne sendes til en computer, som slører og tæller passagererne. I øjeblikket bliver systemet testet i Californien og på grænsen mellem Schweitz og Frankrig, hvor man i første omgang bruger systemet til data. Her har det vist sig, at 85 pct. af bilerne kun havde føreren i bilen. I USA er der interesse for både at bruge systemet til data samt til at fremme samkørsel.

»USA er i fuld gang med at prioritere trængsel, og her har HOV-baner eksisteret i mange år. Men man har talt passagerer i biler manuelt. Inden for et år vil man se vores teknologi blive anvendt i USA,« mener Nicolai Lund.

Manuel optælling har kun 35 pct. korrekte optællinger, når over 2.250 biler har passeret, hvor Xerox' passagerdetektor har 95 pct. korrekte optællinger. Teknologien kræver også mere end to vejbaner for at fungere. I USA er der flere eksempler på veje med seks baner i hver retning, og det er også derfor teknologien er særligt interessant i det amerikanske. Ifølge direktøren vil teknologien dog sagtens kunne blive anvendt i Europa, hvis der er en politisk vilje til det.

HOV-baner i Danmark

I Danmark deler vandene sig. Pia Olsen Dyhr foreslog sammen med andre SF’ere og Ida Auken i 2009 at fremme samkørsel. I dag er hun stadig fortaler for princippet:

»Grundlæggende skal vi have skabt nogle attraktive alternativer til at køre i hver vores bil,« skriver Pia Olsen Dyhr til Ingeniøren og fortsætter:

»Vi kan ikke blive ved med at udbygge vejnettet med flere og flere baner, for det er både meget dyrt for skatteyderne og skidt for miljø og klima.«

Hun skriver derfor også, at Xerox' system er interessant for Danmark- dog med det forbehold, at det kun bliver indført på de store motorvejsstrækninger - og afslutter:

»Jeg er stor tilhænger af løsninger, som både kan bidrage til at reducere trængslen og belønne dem, som tænker på vores klima.«

Reeringspartiet Venstre knap så begejstrede for systemet.

»Vi har absolut ingen planer om at reservere særlige vejbaner til biler med samkørende,« skriver Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til Ingeniøren og fortsætter:

»Det ville være trafikformynderi, hvis staten skulle blande sig i, hvor mange personer der er i en bil.«

Det har ellers en effekt at indføre HOV-baner. Hvor stor effekten er, er dog usikkert. Institut for transportstudier på universitetet i Leeds skriver om HOV-baner, at den tidsbesparende effekt varierer mellem forskellige studier og ligger på alt fra 4 pct. til 30 pct., men at studier viser, at villighed til at køre sammen og køre i bus stiger, når man åbner HOV-baner. Ifølge transportministeriet i Washington flytter HOV-baner 1,5 gange flere mennesker sammenlignet med almindelige baner og flytter cirka 35 pct. af menneskene i blot 19 pct. af bilerne.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vil billederne blive gennemgået manuelt ud over det tekonologien sortere?
Hvis ikke, mon ikke der så vil blive solgt mange dukker i menneskestørrelse så et bagsæde kan blive okkuperet? Folk har det med at tænke kreativt når det kommer til trafik.

Derudover, så lyder det ikke særligt appetitteligt med at ansigterne bliver sløret automatisk.
Specielt i USA kunne man godt lokkes til at tro at sådanne sløringer kun gælder for alment politi, og ikke for de højere instanser. Evt koblet sammen ansigtsgenkendelsesoftware.

  • 4
  • 0

Jeg tænkte på det samme. Gad vide hvor mange der kommer til at køre rundt med en papskive eller oppustelig dukke ved siden af nu.

Iøvrigt gad vide om systemet kan tælle hvis de bagerste ruder er tonet eller på anden måde dækket af solafskærmning

  • 4
  • 0

vi skriver 2015.
De andre billister i nedsmeltnings banen vil nok pænt hurtigt blive mopset.
Så vil en lillebror overvågnings app blive lavet og man tager blot et billed af snyderen+nummerplade som så skal forklare sig.
Næste dag er snyderen sammen med de andre i nedsmeltnings banen og 1000 kr fattigere.

  • 4
  • 0

Hvis den med dukkerne viser sig ikke at holde kunne man forudse et scenarie hvor hjemløse, arbejdsløse m.fl. skaffer sig en lille indtægt ved - mod beskeden betaling - at køre med som passager og derved give bilisten legitim adgang til HOV-banen. Mange bilister vil sikkert gerne betale en skilling for det.

  • 4
  • 2

Hvis bare folk kunne finde ud af at køre bil ville der slet ikke være nogle problemer.

Jeg sidder til dagligt på Århus havn og nyder udsigten over den meget trafikkerede vej der går gennem hele Århus. Den gennemsnitlige afstand mellem bilerne er 50 meter. Dette er på trods af at 5-6 af bilerne holder midt ude i lyskrydset da de ikke kan komme videre. Når så de ikke holder i lyskrydset mere glemmer de pludselig at der er kø og begynder at holde 50 meters afstand til hinanden.
Ydermere så ser man ofte at de der holder og spærre i krydset slet ikke er interesseret i at komme videre, bilen går i stå og endelig efter 5-10 sekunder får man gang i den igen.

Disse mennesker sidder hver dag i præcis den samme kø i 30 minutter hver dag. Alligevel kan ingen af dem finde ud af at trykke på speederen og holde 1-2 meters afstand til foran kørende.

  • Jeg er på cykel, så for mig er det hyle skægt at stå og grine af alle disse mennesker som helt sikkert giver skylden til alle andre. Vågn op når i kører bil... så forsvinder køerne også!
  • 4
  • 7

scootere, microbiler ala smart. inde i bykerne kan de også bruges af scooter 45 og fremtidens speed pedelec.
Så kan jeg slippe for at gøre folk forbandede når jeg køre min BMW R90SS op gennem rækkerne af stillestående biler.

  • 3
  • 0

Så kan jeg slippe for at gøre folk forbandede når jeg køre min BMW R90SS op gennem rækkerne af stillestående biler.

Hvilket netop er erkendt lovligt af politiet, blot du holder dig i det samme spor, og i venstre side af sporet. Det er ikke tillads at zig-zagge. Tilladt eller ej, det genererer ikke mig, at en motorcykel kommer hurtigere frem, når det ikke er på min bekostning. Og det er det jo aldrig med motorcykler; når de først er forbi, ser du dem aldrig igen.

  • 10
  • 0

Hvis den med dukkerne viser sig ikke at holde kunne man forudse et scenarie hvor hjemløse, arbejdsløse m.fl. skaffer sig en lille indtægt ved - mod beskeden betaling - at køre med som passager og derved give bilisten legitim adgang til HOV-banen. Mange bilister vil sikkert gerne betale en skilling for det.

Super ide, det er bare at lave en samkørsels app. Så kommer de mindre bemidlede også billigere rundt, og i stedet for at skulle tage toget/bus hjem kan de bare bestille en ny bil til hjemturen.
Så har vi ikke brug for så meget offentlig trafik.

  • 0
  • 1

Der kommer flere og flere af den slags tiltag: videoovervågning på offentlige pladser, højere huse og tættere byggeri, børnehaver og skoler bliver heldagsanbringelser, udkantsdanmark osv. Det er prisen der må betales hvis vi vælger at bo ovenpå hinanden i massesamfundet.

Motorvejs-overvågningen lader til at være en klog tanke hvis formålet er at maksimalt mange mennesker skal være samme sted. Spørgsmålet man så bare nødvendigheden af vi skal være på det samme sted!?

Hvorfor arbejder man langt bedre i et kontorhøjhus som man dagligt skal køre frem og tilbage til, end i noget kontorfællesskab i den by man alligevel bor i? Vil det ikke samfundsøkonomisk være langt bedre at lægge arbejdspladserne der hvor folk allerede bor!? Det vil jo faktisk ikke koste det store - modsat at samle alt inde i byerne. Selvfølgelig er der arbejde der skal udføres på stedet, det ser jeg bort fra her. De vil iøvrigt bare få god plads til at køre frem og tilbage.
Man har jo opfundet det nye internet som gør man nødvendigvis ikke behøver at side sammen for at samarbejde. Flere virksomheder har vist endda fået indført der hersens internet. ;)

Bevidstløst kommer alle de her forslag til hvordan vi kan leve på mindre plads - jamen er det nu også nødvendigt når der er masser af plads i resten af landet! Hvad er der i storbyen som ikke hurtigt kan skabes i de mindre byer.

Den debat vil have langt mere substans; end blot bevidstløst at ligge under for massesamfundet.

Peder Cabion Hansen

  • 5
  • 0

Uanset løsningen er det fremsynet at indse, at der er grænser for udbygningen af vejene.

  • Hvorfor ikke investere smart og til lavere driftsomkostninger, i stedet for at udbygge og udbygge og påføre os selv stadigt større driftsomkostning og dermed skattebyrde?

  • vi får på et tidspunkt pladsmangel - se bare på andre storbyer rundt i verden med 4, 5, 6, 7 og 8 spor

  • Ca. 700.000 danskere bor i dag i støjhelvede. Vil vi ikke hellere investere i at afskærme vejene ordentligt, så grundværdi og ejendomsværdi samt livskvalitet stiger til glæde for os alle (øget skattebetaling af grunde mv.)?

Hvis det er muligt at organisere sig til f.eks. 30% færre biler i myldretiden, ved at investere i p-huse de rigtige steder, så er jeg klar med S-togs-billetten og der er sikkert flere smarte fælleskørselsapp's på vej.

Foreningen af ensomme Ingeniører må gerne tage deres lolitadukke med i bilen for min skyld. Det fortæller jo blot en sørgelig historie, som vi andre nok bare har medlidenhed med.

  • 0
  • 0

Hvilket netop er erkendt lovligt af politiet, blot du holder dig i det samme spor, og i venstre side af sporet.


Jeg vil nu gerne give Rene medhold, når han konstaterer at bilister generelt har umanerlig svært ved at acceptere filtrerende motorcyklister. Man skulle nærmest tro de pågældende var blevet frarøvet noget, sådan kan de hidse sig op. Nogen bliver sågar kreative og trækker ud, så den formastelige ikke kan komme forbi. Hvilket naturligvis er ulovligt; man må ikke tiltvinge sig ret til at dirigere trafikken.

Oh well...

Jeg fornemmer at problemet tildels skyldes manglende viden hos bilisterne. Sekundært et lille skvæt jantelov?

  • 1
  • 0

I Dk har vi ofte kun 2 eller 3 spor i hver retning, det ville nok give mindre kø hvis det ekstra spor må bruges af alle.
I USA har jeg kørt på motorveje med det såkaldte Diamond Lane, selv om der er masser af kø på vejen er sporet til biler med passagerer stadig næsten tomt.

  • 1
  • 0

Der er et andet psykologisk problem med samkørsel.

Nogen bilister, også hos undertegnede, har problemer med have passagerer der også har Kørekort, det er vel er den aktuelle Ejer af samme Motorkøretøj som normalt også kører. Plus alt andet psykologisk.

Så alt det der, det er ikke noget man bare gør!

  • 0
  • 0

Kollektivisme, det elsker politikerne.

Jeg savner dog noget nytænkning i stedet for blot at justere på den samme fejl.

Først og fremmest, undrer det mig hvorfor vi planlægger vores byer og arbejdspladser, så alle skal på arbejde samme sted. "Fedt" vi lægger alle arbejdspladserne centralt i København og Århus, for så er er masser af arbejdskraft at hyre. Er fordelen ved dette virkeligt så stor at den overskygger trængselsproblemerne, de høje huslejer o.s.v.?

Dernæst, i stedet for HOV spor, kunne jeg forestille mig at sporene reserveres biler med avanceret køre teknologi. Blot noget så simpelt som en autopilot som kunne holde en defineret afstand til den forankørende bil, kunne nemt fordoble kapaciteten i et spor. (Jvf. @Martin Hansens kommentar om at holde for lang afstand)
Kombineret med EL biler vil dette kunne give en meget fornuftig trafik gennem myldretiden, og mere energieffektiv, hvilket reducerer problemet ved de mange biler.

Selvkørende biler er på trapperne. På mange måder vil disse blive en gamechanger. Hvad betyder det om man skal sidde en time i en kø. Man kan blot sidde og læse avisen, spise morgenmad, barbere sig. Mange kan sågar arbejde.
Det er faktisk ikke en udvikling som opfordrer til flere i bilen, tværtimod biltransporten gøres til en del af privatsfæren, og flere i bilen vil blot ødelægge dette.

  • 1
  • 0

til de forankørende. Det gør jeg i følgende scenarier.
Bilen foran mig er en varevogn,suv/crosover har tonede ruder eller umulig at kigge igennem (= næsten alle person biler lavet de sidste 20 år) og hvis det er en diesel stinker.
Det bliver til ca 99.9% af tiden jeg befinder mig bag andre biler og ikke har mulighed for at orientere mig længere frem end til bagenden af den forankørende bil.
Min egen bil er håbløs gammeldags fra en tid hvor man mente at lav højde var fremtiden i forhold til energi forbrug, og det faktum at hvis den bagved kørende kan se længere frem (igennem den forankørende) så har den bagved kørende en mulighed for at opdage en fare som jeg evt skulle have overset, eller reagere for langsomt på.
Når jeg køre start/stop kø kørsel venter jeg 2-5 sekunder med med at sætte min egen bil i bevægelse. Det virker i 70 % af tilfældende, det eneste der kan snyde mig er hvis den forankørende lemming accelerer kraftigt for der efter at standse igen efter et par meter.
Når det virker allerbedst så køre bilerne foran mig start/stop..start/stop og jeg + alle bilerne bag mig ruller langsomt frem ad.
Det kunne godt virke bedre men jeg er nødt til at begrænse afstand til forankørende til 2-4 bil længder ellers vil en fra den anden kørebane trække over i min kørebane.
Når selvkørende biler kommer vil vi spare meget energi på den konto. Ikke mere ujævn kørsel alt er forudset flere kilometer forud.

  • 2
  • 0

Systemet lærer hen ad vejen. Der udtages hele tiden en række læringsbilleder som så gennemgås af et menneske. Dette lærer systemet at frasortere ikke-menneskelige passagerer (dyr, papskiver, dukker osv.). Denne læring er meget effektiv, og systemet kommer hurtigt op på over 95% præcision.

Omkring tonerede ruder, er det således at kameraet anvender "infrarød flash" som så at sige "ser" igennem de tonede ruder. Bilens interiør oplyses af en blitz som er i den røde ende af spektret samtidig med at vores kamera er ekstra følsomt for rødt lys. Dermed elimineres det meste af problemet med tonede ruder. Desuden bliver billedet meget kontrastfyldt, hvilket gør det nemmere at analysere det automatisk bagefter.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten