Nyt superbatteri klar til hybridbiler

Astraliens nationale forskningsinstitution CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) har fremstillet et superbatteri, som skal forbedre økonomien i de kommende hybridbiler. Batteriet, som kombinerer et blybatteri med en stor ultrakapacitor, har i en testbil kørt 160.000 km på et engelsk baneanlæg, Millbrook Proving Ground, i løbet af de senest 12 måneder.

Det nye, australske batteri, som kaldes Ultrabattery, koster ifølge firmaets oplysninger 70 procent mindre end de batterier, der normalt bruges i hybridbiler. Samtidig holder det fire gange så længe, og rummer mere energi. Men særligt er, at det tåler hårde opladninger og afladninger, takket være den integrerede ultrakapacitor, som tager "spidserne".

En ultrakapacitor er en kondensator, som kan rumme en meget stor elektrisk ladning i et felt. Der skal altså ikke nogen kemisk proces til for at op- og aflade den. Derimod foregår der en kemisk proces i blybatteriet, som er bedre egnet til et jævnere forbrug.

Hybridbiler har både benzin- og elmotor, og fordelene er, at de med eldrift kan køre lydløst, billigt og miljørigtigt på strømmen fra et stort batteri. Kort før batteriet er tømt, startes benzinmotoren på sædvanlig vis, så rækkevidden ikke begrænses af batteriets størrelse.

Benzinmotoren trækker bilen og driver en generator, som oplader batteriet, og de nyeste hybridbiler er også i stand til at genbruge noget af bilens kinetiske energi, som bruges til opladning af batteriet, når bilen bremser.

Et særligt problem for hybridbiler er dog, at batterierne er kostbare, og at disse har svært ved at tåle de pludselige, kraftige af- og opladninger i forbindelse med acceleration og opbremsning.

CSIRO har stået for udviklingen af batteriet, som er produceret af Furukawa Battery Company i Japan, og det amerikanske Advanced Lead-Acid Battery Consortium står for afprøvningen i England.

Dokumentation

CSIRO’s præsentation af Ultrabatteriet

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Transmissionen "vejer da sikkert godt til", men kombinationen af blybatteri og ultrakapacitor er ikke en eksklusiv landvinding - eller raketvidenskab for den sags skyld ;-)

mvh Carsten

  • 0
  • 0

Det er da interessante oplysninger.

Hos sälgere af Prius fik man jo ellers at vide at det Ni-Ca batteri som blev brugt i Prius I og II ville holde i hele bilens levetid! Saa nu kan man maaske tage det dyre batteri, som tilmed aabenbart er bolevet 70% billigere, med over i den nye bil naar man engang skal skifte!

I hybridbiler har man hidtil brugt batterier med ret höj spänding, og netop fik man derfor at vide at nikkel og litium batterierne havde store fordele fremfor de tidligere syrebatterier, fordi de baade var mindre og ikke vejede saa meget.

Jeg ved ikke hvor spändende det er som bruger at skulle vedligeholde et batteri hvor der skal fyldes efter med vand paa over 100 celler! Eller er teknikken gaaet saa meget frem at man kan nöjes med batterier med lavere spänding (24 - 48 v)?

Mvh Per Grunth.

  • 0
  • 0

Det er som sagt ikke raket videnskab nej det er ren logik.

Brug el til de første 100-150 km´s kørsels behov resten kan effektivt dækkes af enten bio gas, DME eller for den salgs skyld brint.

Vi skal lære, det ikke er nødventigt at skyde gråspurve med kanoner. en lille model "fiat 500" "wv lupo" tybe bil, der køre de første 100-150 km ren eldrevent og resten med brændstof er ganske rigeligt for de fleste har vi virkeligt behov for de store flydere som vi køre i nu ?.

  • 0
  • 0

Ifølge filmen oplader capaciteten igen til fuld niveau efter acceleration, med energi fra batteriet. Hvordan optager capaciteten så bremseenergien hvis de allerede er ladet op?

  • 0
  • 0

Vi skal vende os til at se pluk inn hybrid driften fra begge sider. vores debat har en tendens til at fokusere udelukkede på eldelen der da også er langt den bedste energi kilde, for el delen kan jo effektivt udnytte vindkraften og el produktionen til at få den primære energi kilde til at drive bilen i 80-95% af tiden vil kørsen primært være eldrevet. Som flere debatøre har gjort os opmærksome på så er vindkraft ikke en stabil energi kilde. Derfor er der perioder hvor der vil være underksud af vindkapasitet defor også perioder hvor det er nødventigt med andre energi kilder, her ( de 12-15 dage om året) træder hybrid fungtionen ind. Det lille kraft værk i pluk inn hybrid bilerne kan nu omdanne den opsparede bio gas og anden bio masse energi samt brint til vores kørsels energi, først vil det være en normal motor teknologi der gør dette, på sigt bliver det en brænsels cellerne som teknologien bliver billigere. så bliver motor teknologien udskifet med hybrid brænsels celler der kan skifte i mellem ren brint over til biogas/naturgas som der forsat vil spille en relativ pæn rolle i vores energi system i de næste 20-30 år. som den anden debat om de israelske el biler siger så er verden ikke sort/hvid.

vi skal lære at se på problemet og løse probemet.

Alle problemer har flere løsninger og ikke kun en løsnings model vi skal være praktiske og ikke tænke suberduber hitec forkromede løsninger hvergang.

En hybrid pluk inn el bil, kan både drives med el og anden energi dette betyder den er meget flexibel måske er 100% eldrift ikke den endelige suber duber løsning.

  • 0
  • 0

"Hybridbiler har både benzin- og elmotor, og fordelene er, at de med eldrift kan køre lydløst, billigt og miljørigtigt på strømmen fra et stort batteri. [...] Benzinmotoren trækker bilen og driver en generator, som oplader batteriet,"

Man fristes til at spørge hvordan energi fra benzinen bliver billigere og miljørigtig af at blive konverteret til el før det bruges. :-) Nu står der heldigvis "kan", men alligevel. Er der nogen kvalificerede bud på den samlede effektivitet fra elværk til hjul på sådan en bil?

I øvrigt skal vi igen huske på at el (ligesom brint :-) er en energibærer og derfor ikke er billigere og mere miljørigtig end den egentlige energikilde. Kan man lade elbiler op med overskudsproduktion fra vindmøller er det jo slet ikke så dumt.

  • 0
  • 0

Er der nogen kvalificerede bud på den samlede effektivitet fra elværk til hjul på sådan en bil?

Ved at udligne kraft behovet med batterierne kan sådan en benzin motor holdes langt mindre. Yderligere kan den altid arbejde ved sin mest optimale belastning. Det gør det også muligt at benytte turbine motorer.

Alt i alt tror jeg ikke regnskabet bliver negativt.

  • 0
  • 0

Kære Martin Sørensen.

Du skriver: "Vi skal lære, det ikke er nødventigt at skyde gråspurve med kanoner. en lille model "fiat 500" "wv lupo" tybe bil, der køre de første 100-150 km ren eldrevent og resten med brændstof er ganske rigeligt for de fleste har vi virkeligt behov for de store flydere som vi køre i nu ?".

Jeg synes, at du kommer med en god pointe; nemlig at nogle personer køre i større biler end de har brug for.

Men m.h.t. VW Lupo og Fiat 500 er jeg ikke enig.

I følge bogen "Bilmagasinet Årets biler 2008" er Fiat 500 er 355 cm lang. VW LUPO var vist også omkring den størrelse.

Fiat 500 har fået 5 stjerner i sammenstøds-test. (Dog kun 2 stjerner i fodgænger-testen). http://www.euroncap.com/tests/Fiat_500_200...

På den ene side er det fint at en så lille bil får 5 stjerner. Det er da flotte resultater.

På den anden side kan man ikke sammenligne sådan en lille 5-stjernet bil med en stor 5-stjernet bil.

Hvis bilen var bare lidt længere og bredere, havde ingeniører haft mulighed for at lave endnu mere sikkerhed overfor dem inde i bilen og dem udenfor bilen (fodgængere).

Mange familier vil - efter min mening - have det bedst med biler mellem 375-425 cm i længde. Jeg synes, at familier bør have økonomisk mulighed for biler mellem 375 og 425 cm.

Det er først efter 425 cm, at jeg vil begynde at kalde det flydere.

Men det er en vigtig problemstilling, som du tager op. Istedet for bare at snakke om energi-besparende teknik, kan mange folk vælge nogle mindre biler.

God weekend.

venlig hilsen Jan, Ideudvikler, Projekt Trafiksikkerhed

  • 0
  • 0

Hej igen.

Nogle benzin- og dieselbiler fra de helt små og opad mod 425 cm i længde, kan have en udmærket brændstof-økonomi. Vi kan gøre disse billigere.

venlig hilsen Jan, Projekt Trafiksikkerhed

  • 0
  • 0

fremtiden vil give os primært små biler det er helt enkelt nemmere at bygge en økonomisk bil der er lille end en økonomisk bil der er stor.

At vi idag kan producere små biler der er relativt sikre som vi ser med ex fiat 500, din fokus på sikkerhed er er suber godt.

Men hviklen teknologi bliver den bærende bliver det en 100% brændstof motor som der køre bio brændstof, eller en hybrid motor der kompinere el drift og brændstof drift i højere eller mindre grad elller giver fremtiden os 100% el biler, kommer de el biler til at blive brint biler eller batteri drevne el biler eller en kompination af el og brint. det er den store debat som det ser ud nu personligt tror jeg menst på en pluk inn hybrid, der kompinere bio gas med eldrift. og det er sikkert bilerne bliver meget mindre i fremtiden for det er som jeg siger af naturlige årsager nemmere at lave små biler økonomiske..

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten