Nyt studie: Luftforurening fra NO2 har toppet i Europa
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nyt studie: Luftforurening fra NO2 har toppet i Europa

Forurening fra NO2 i de europæiske luftstrømme er lavere end hidtil antaget, viser et nyt studie af forskere fra University of York. En af de strækninger, hvor der har været høje målinger af NO2 i Danmark, er på Sydhavnsgade i København. Illustration: Google Streetview

Et nyt studie peger på, at luftforurening fra kvælstofdioxid (NO2) i Europa kan være på vej ned. Det skriver New Scientist.

Forskere fra University of York i England er nået frem til, at andelen af NO2 i luften har været stabil eller faldende siden 2010, efter at have analyseret data fra 500 målestationer ved veje i 61 byområder i Europa. Resultaterne er publiceret i Nature.

Læs også: Neurale netværk skal forudse næste uges luftforurening

Her undersøgte de, hvor meget af den samlede mængde af NOx, der optrådte i miljøet som NO2. Betegnelsen NOx dækker både over NO og NO2, men her kan NO udvikle sig til NO2 ved at binde sig til et ekstra ilt-atom.

Tidligere prognoser fra 2014 har ellers vurderet, at udledningen ville stige frem til i dag og fortsætte med at nå nye højder. Men de nye resultater fra de fysiske målinger tegner et andet billede.

Mindre udledning fra nye biler

Andelen af NO2 fra den samlede mængde NOx'er har været stigende mellem 1995 til 2010, men herefter har niveauet været stabilt eller faldende. Stigningen kan skyldes, at der blev sendt flere dieselbiler ud på vejene i løbet af den 15-årige periode.

Læs også: Nyt kort viser den europæiske luftforurening lige nu

Forskningen har ikke noget klart svar på, hvorfor luftens indhold af den sundhedsskadelige gas nu falder. En af årsagerne kan være væksten i antallet af nye biler, der forurener mindre. Samtidig vil nogle ældre biler også udlede mindre NO2 med tiden, skriver New Scientist.

Der kan dog sættes spørgsmålstegn ved, hvorvidt de mange hundrede målinger giver det fulde billede. Nick Molden fra det engelske analysefirma Emission Analytics fortæller, at de tidligere har fundet en høj andel af NO2 i udstødningen fra nye biler, selvom de burde leve op til europæiske emissionsstandarder. Derfor mener han, at det er for tidligt at tale om et decideret fald i udledningen.

Som Ingeniøren tidligere har beskrevet, har det vist sig, at mange nye biler ikke lever op til miljøkrav for udledning af NOx.

Læs også: Bilos får bakterierne i din næse til at flytte

Selvom de nye undersøgelser peger i en positiv retning for folkesundheden, er luftforureningen i Europa stadigvæk høj. Den gennemsnitlige koncentration af NO2 i trafikken måler 70µg/m3, hvor WHO anbefaler en grænseværdi på 40µg/m3.