Nyt studie: Batteriskift og -leje kan kickstarte salg af elbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nyt studie: Batteriskift og -leje kan kickstarte salg af elbiler

Der er masser af fordele ved at skifte til elbiler. Det mener økonom Thomas Becker fra det californiske University of Berkeley. Han er medforfatter på en bog, der regner på blandt andet de økonomiske fordele ved at skifte benzinslugende personbiler ud med elbiler.

Thomas Becker mener, at bilproducenterne bør lave kontrakter med kunderne, hvor der bliver betalt for antal kørte kilometer. På den måde kan en elbil blive 40.000 kroner billigere end en benzinsluger af samme slags i 2012.

Når champagnepropperne springer i 2030 vil 64 procent af alle solgte biler være elbiler, mens 24 procent af amerikanske biler vil være elbiler, lyder spådommen fra Thomas Becker.

»Med priskonkurrerende elbiler følger en lang række økonomiske gevinster. Bilerne gør det muligt at nå målet om at fjerne Amerikas afhængighed af udenlandsk olie. Overgangen til elbiler vil også skabe jobs, sænke helbredsomkostningerne og markant nedsætte CO2-udslippet,« siger Thomas Becker i en pressemeddelelse fra University of Berkeley.

Hvis Thomas Beckers spådom for udbredelsen af elbiler i 2030 holder stik, så vil der bliver skabt 350.000 nye job, mens emissionerne fra biler vil være sænket med 62 procent i forholdt il 2005.

På sundhedsområdet vil 1092 milliarder kroner være sparet, fordi folk indånder langt færre partikler. Og endeligt vil Amerika importere 3,7 millioner tønder olie mindre end i dag. Det svarer til den mængde olie landet dagligt importerer fra Den Persiske Golf og Venezuela.

Flere bilproducenter, samt amerikanske Better Place, arbejder allerede på kundekontrakter, hvor batteriet bliver lejet ud. Eksempelvis vil norske Think lave en kontrakt, hvor en månedlig betaling skal dække vedligeholdelse, batteriskift, forsikring og i nogle lande også forbruget af el.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

... endnu en ingeniør, som glemte at deltage i clairvoyancekurset på studiet.

Måske var det på tide med lidt kompetenceudvikling, Michael?

  • 0
  • 0

Næ, det var aflyst og på døren hang en seddel om at dem der var mødt op kunne betragte sig som udmeldte.

  • 0
  • 0

Ja, og de 350.000 job hvor mange af dem er skift fra konventionel bilproduktion.

Forhåbentlig dem alle. Eller skal det forstås sådan at de årlige udgifter til biltransport vil vokse med 350.000 årslønninger ved overgang til eldrift?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten