Nyt SpaceX-rumskib får spektakulær flyvetur lige om lidt

I dag eller hen over weekenden kan vi forvente at se SpaceX opsende endnu et Starship-fartøj.

Denne gang den niende udgave, også kaldet SN9, som skal foretage samme manøvrer som forgængeren SN8, der blev opsendt til 12,5 kilometer og lavede flere manøvrer i luften, før den forsøgte sig med en landing, der endte i en eksplosion.

Rygterne om en raketopsendelse kommer af, at luftrummet omkring raketfabrikken Boca Chica i Texas bliver lukket fra klokken 15 til klokken 01 i nat “for at skabe sikkerhed omkring raketopsendelse” lyder det i en NOTAM-meddelelse fra luftfartsmyndighederne FAA. Og lignende meddelelser er udsendt for de efterfølgende dage.

Læs Ingeniørens fokus om SpaceX og Starship her.

Over de sidste dage har SpaceX også klargjort netop SN9 og udført en sidste test at fartøjets tre Raptor-motorer ved en kort tænding på rampen. Firmaets chef, Elon Musk - der i øvrigt netop har indtaget førstepladsen som verdens rigeste mand - har også meldt ud på Twitter, at ingeniørerne har fundet en midlertidig løsning på det problem, der førte til, at SN8 eksploderede under landingen.

Eksplosionen skyldtes en for hård landing, som var forårsaget af et for lavt tryk i den såkaldte header-tank - som er en mindre brændstoftank placeret midt i hovedtanken, som skal sikre et stabilt brændstofflow, når der er lav væskestand med risiko for bevægelser af brændstoffet.

Ifølge Elon Musk vil man indføre en tryksætning af headertanken med helium på SN9, mens man internt i SpaceX diskuterer, hvad der er den bedste langtidsløsning.

Den runde (halv)-kugle i midten er den såkaldte header-tank, som er en tank midt i den ene hovedtank. Header-tanken føder motorerne under landing, og et skift til denne tank blev forsøgt under seneste test. Illustration: SpaceX/Elon Musk

»Ikke sikker på, hvad der er lettest eller mest simpelt,« lyder det i et tweet fra Musk.

Læs også: Ny spektakulær SpaceX-flyvning: Rumskib tester styrefinner i luften

På nuværende tidspunkt står SN10 klar i sin hangar og er ifølge Nasaspaceflight klar til at rulle ud til affyringsrampen, så snart SN9 er væk - og eventuelle rester fejet af banen, som det var nødvendigt med SN8. SN11 og SN12 er også stort set klar og mangler at få påsvejset næsekeglen.

Elon Musk har tidligere på twitter givet indtryk af, at SpaceX på et tidspunkt vil have to Starship-fartøjer klar side om side på affyringsområdet - og muligvis lave en synkronflyvning.

Next up for SpaceX er dog først at bevise, at de kan lave en kontrolleret landing med Starship.