Nyt signalsystem til S-tog ramt af softwarefejl fra dag ét

Nyt signalsystem til S-tog ramt af softwarefejl fra dag ét

Første etape med S-togenes nye CBTC-signalsystem mellem Hillerød og Jægersborg er ramt af fejl i klarsignaler til lokomotivførerne. Togene kører nu med en midlertidig løsning, hvor systemet skal genstartes i hvert eneste tog.

Mandag morgen tog DSB og Banedanmark det nye signalsystem på S-banen i brug på den første strækning mellem Hillerød og Jægersborg. CBTC-systemet, som det seneste års tid har været plaget af forsinkelser og problemer med softwaregodkendelser, skal sikre færre signalfejl og forsinkede tog på den stærkt trafikerede bane.

Men allerede på dag ét meldte problemerne sig. Mandag begyndte klarsignalerne til lokomotivførerne at svigte, og tirsdag eftermiddag var problemet så omfattende, at DSB og Banedanmark valgte at halvere afgangene og køre 20-minutters drift og togbusser mellem Lyngby og Hillerød.

Læs også: Nyt signalsystem til S-tog bliver et halvt år forsinket

»Problemet opstod mandag i retning mod Hillerød. Vi havde indledningsvis ikke problemet i retning af København, men det fik vi i løbet af tirsdag. Og omfanget af opkald mellem lokomotivførerne og trafikkontrolcentret blev så stort, at vi blev nødt til at reducere trafikken mellem Lyngby og Hillerød,« siger Torben Arnbjerg-Nielsen, programchef for S-banen i Banedanmarks signalprogram.

Softwarefejl

Den manglende afgangsindikator til lokomotivførerne skyldes en fejl i togenes softwaresystem. Banedanmark har nu identificeret fejlen, fortæller Torben Arnbjerg-Nielsen.

»Det nye signalsystem har flyttet al signalinformation langs sporene ind i et display hos lokoføreren. Det viser en samlet afgangsindikator, der markerer tilladelse til at køre fra stationen. Den indikator til lokoføreren er i nogle tilfælde ikke blevet vist. Det har den konsekvens, at lokoføreren skal ringe op til kontrolcentret og få en mundtlig køretilladelse,« siger han.

»Vi har en løsning klar, som vi i øjeblikket er ved at få testet. Derefter skal vi sammen med DSB lave en plan for, hvordan den skal implementeres på togene,« siger Torben Arnbjerg-Nielsen.

Skal genstartes på hvert eneste tog

S-togene på strækningen har siden 7:30 onsdag morgen været tilbage i 10-minutters drift med en midlertidig løsning.

»Togene kan køre i 10-minutters drift på grund af et workaround, som vi fik testet i går aftes, og som er blevet implementeret her til morgen. Den indebærer, at systemleverandøren Siemens i øjeblikket går ind og genstarter systemet på hvert eneste tog, inden det skal ud at køre. Og det gør, at vi ikke oplever problemet med afgangsindikatoren,« siger Torben Arnbjerg-Nielsen.

Hvornår regner I med at have den endelige løsning på plads i alle tog?

»Det er vi ved at lave en samlet plan for. Og før vi har fastlagt den plan med DSB, vil jeg meget nødig sætte et tidspunkt på,« siger programchefen.

Kommentarer (32)

Ja, hvorfor skulle dette system være bedre end alt det andet, der bliver anskaffet og sat ind forskellige steder i samfundet.
Det hele "sejler" jo her i Danmark, lige fra Skat, over Politiet til alle de andre statslige institutioner i så udbredt grad, at det er ved at ødelægge samfundsstrukturen indefra.
Og politikerne er ikke uden skyld,- de sparer jo alt væk eller splitter arbejdspladser op, så intet længere fungerer.
Er der noget at sige til, at vi danskere efterhånden er godt trætte af de udygtige mennesker, der ca. hvert 4 år stikker næsen frem og lover "guld og grønne skove"!
Hvor herre bevares!

  • 20
  • 17

I rigtig lang tid har togkørslen på strækningen mellem Gentofte og Hillerød været aflyst i weekenderne for at "teste det nye signalsystem". Hvordan kan det så være at der nu "opstår" fejl, der virker som ret basale?

  • 11
  • 7

En fejl er opstået og fundet på første dag! Ja det er nok hvad man kan forvente, man har jo ikke bygget et testanlæg i full-scale, så det medfører ikke engang et løftet øjenbryn herfra.

Situation: Fejl fundet, midlertidig work-around fundet, løsningen også klar (og vi er kun på dag 3) og man er ved at planlægge hvordan rettelsen rulles ud.

God gået så langt!

  • 21
  • 5