Elektrificeringen byder i de kommende år på et stigende antal totalspærringer på jernbanen i forbindelse med sporarbejde, ligesom overgangen fra det analoge ATC-signalsystem til det digitale ERTMS-system gør lokomotiverne, som danske operatører af jernbanegods anvender, ubrugelige.
Det bekymrer både godsoperatørernes brancheforening og baneekspert:
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Ja, der er grundlæggende plads på skinnerne, der kan være lokale problemer med at få ledig tid i myldertiden, særligt på enkeltsporsstrækninger !kan det i det hele taget lade sig gøre, at flytte mere gods på banen. Er der plads på skinnerne?
Nogle enketsporsstrækninger kan give problemer, særligt i Vensyssel, hvor Norjyske Baner har udvidet regionaltrafikker til halvtimesdrift. Men det er nu et generelt problem på enkeltsporsstækninger, som man kommer til at slås med fremover, og som især "hænger" på en meget intensiv regionaltrafik.
Nej, ikke for godstrafik, når Femern åbner, forsvinder transittrafikken over Storebælt, og ned gennem Sønderjylland.Opstår der et behov for et nyt dobbeltspor fra landegrænsen op gennem Jylland vest for højderyggen?
Det er højest en genetablering af dobbeltsporet Tinglev - Padborg der kan blive aktuelt. Men lige nu afvikles al transittrafikken via enkeltsporet.
. Og så er det store spørhsmpl om al godset er endt på landevejene fordi der så vil blive en pause hvor godsoperatørerne ikke kan køre.
Det er da også tåbeligt, at de ikke har fået tænkt transitionen ind, så man kan køre med de gamle signalsystemer i togene "i en overgangsperiode" - istedet for at pådutte en åbenbart absurd-dyr DK-STM boks på alle toge.
Jeg håber de har sparet MANGE penge på signaludskiftningen, for at pådutte en så dyr udgift på hvert enkelt tog, i overgangsperioden - så det samfundsmæssigt giver mening at fragten flytter sig til lastbiler.
- mangel på vilje, eller at der bare ikke findes en business vase for skinnefragt ?
Og så lige tidsaspektet: hvad kan tage 1 1/2 år at lave på et lokomotiv ?
Der er dokumentations og godkendelsesprocessen - især for first of class - der koster. Der er ikke meget at gøre mht privatisering, for du har måske hørt om de sjældne validatorer? Alt hvad der kan skrabes sammen af folk med den rette viden er igang.
Nu har Lokalbanens MX fået CBTC men vist nok ikke ETCS installeret, så der er håb om at signalprogrammet på den måde tager den dyre first of class omkostning, men MY er anderledes og måske er der større forskelle imellem de enkelte lokomotiver dertil. Ingen MZ har fået udrustning endnu.
Den boks du tænker på er ICI og den tilsvarende boks til ERMTS. ICI er egentlig beregnet til arbejdskøretøjer, men er overvejet til veterantog også. ICI udstyret tog må køre max. 70 km/t så det bliver ikke sjovt med alle godstogene med 70 km/t (men fint nok for et veteransærtog i ny og næ). Nu kan godoperatørerne jo ikke basere deres drift på den lange bane på hvad der reelt er ved at være veteranlokomotiver, så på et eller andet tidspunkt må de jo købe nyt/nyere, som så er født med ETCS. Her er det DK-STM boksen der er problemet. Den er dyr og afskrivningstiden kort, så det er nok korrekt at der ikke sker noget før ETRMS er rullet ud på transitlinien igennem landet. Og så er det store spørhsmpl om al godset er endt på landevejene fordi der så vil blive en pause hvor godsoperatørerne ikke kan køre.
Lyder som om, at den absurde pris per tog - mere drejer sig om bureaukrati og overpriser i godkendelsesprocessen ?
Det må da være banedanmark der forestår godkendelsesprocessen - så hvad med de fandt en måde at være mere effektive her? eller lod private (flertal :) forestå det, med justering af processen - så de kan regne med at bureakratiet hos banedanmark ikke fordyrrer processen ?
Sådan lidt groft beskrevet skal der monteres en betjeningsskærm i førerbordet, en GPS og en GSM-R antenne på taget, en baliseantenne under lok og så et pænt stort computerskab et passende sted. Det hele bindes sammen af en stribe kabler med særlig EMC beskyttelse - og så er der lige godkendelsesprocessen ...
Da jeg arbejdede med restaurering af veterantoge, var der tale om at installere en boks i lokomotivet, så lokoføreren kunne få oplysninger på en tavle. Boksen var dyr (for en "hobbyklub"), men det var ingen voldsom ombygning. Så vidt, jeg husker, var den ikke voldsomt stor.
Dog skulle boksen monteres, hvilket måske kan være en udfordring i en førerkabine på tog, hvis der ikke er plads/monteringsmuligheder for ekstra udstyr.
Dansk Banegods har en vision om, at flytte (mere) gods fra gummihjul til jernhjul, men at der ikke er økonomi til, at udruste gamle lokomotiver til ETCS, da det koster gennemsnitlig 5,4 mio. DKK plus en ombygningstid på 18 måneder. Der skal en solid økonomi samt et optimistisk budget til, for at dække udgifterne. Alle jernbanerelaterede projekter er langsigtet, men kan det i det hele taget lade sig gøre, at flytte mere gods på banen. Er der plads på skinnerne? Opstår der et behov for et nyt dobbeltspor fra landegrænsen op gennem Jylland vest for højderyggen? Jeg har en fornemmelse af, at godsbanen bliver så dyr, at det kan skade Danmarks konkurrenceevne, hvis der skulle komme krav om, at en bestemt andel af godset skal transporteres ad jernbanen.
Er der nogen som kan forklare/illustrere hvad en installation kræver på et lokomotiv .. er lidt nysgerrig på det ?