Nyt signalsystem forsinker tusindvis af tog
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig vore nyhedsbreve, accepterer du også vores brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-koncernen lejlighedsvis må kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud med videre via telefon, sms og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nyt signalsystem forsinker tusindvis af tog

Det nye signalsystem giver problemer og forsinkelser på både fjernbanen og S-togsnettet. Foto: Banedanmark

Både Banedanmark og DSB kæmper med at få det nye signalsystem til at fungere. Det giver mange forsinkelser for passagerer på S- og fjernbanerne.

Hver eneste måned i år har der været flere forsinkede passagerer på fjern- og regionalbanerne, end der må ifølge DSB's kontrakt med staten. Ifølge aftalen skal kunderettidigheden mindst være 81,8 procent, men i gennemsnit har kunderettidigheden ligget på 74,5. På S-banen har der været problemer de seneste tre måneder. Kunderettigheden skal her ligge på mindst 92,3 procent, men er støt faldet fra 90,5 i juli til 88 i oktober. Det fremgår af DSB's månedsrapporter og oplysninger fra DSB's presseafdeling.

Læs også: Danmark som forsøgskanin: Først om tre år er ny signalstandard til togene klar

DSB har ikke overholdt kravene til rettidighed på fjern- og lokalbanerne siden april 2015. De seneste tre måneder er kravene heller ikke blevet overholdt på S-banen. Foto: Ulrik Andersen/Ingeniøren

Årsagen er ifølge DSB udskiftningen af signalerne på både S- og fjernbanen.

»Det går desværre ikke helt smertefrit, og generne har været væsentlig større end forventet fra Banedanmarks side,« siger DSB-informationschef Tony Bispeskov til avisen Metroexpress.

Signalproblem gav over 8.000 forsinkelser på en måned

DSB har endnu ikke offentliggjort den månedlige rapportering for september, men i når man læser årets foregående månedsrapporter topper ‘sikringsanlæg’ listen over årsager til forsinkelser i både S-, fjern- og regionaltogstrafikken i samtlige måneder bortset fra marts, hvor sporarbejde gav anledning til flest forsinkelser på S-banen, og i maj, hvor sporarbejder plagede passagererne på fjern- og regionalbanen. I april var fejl på sikringsanlægget således årsag til over 8.000 forsinkede tog på S-togsnettet.

Problemer med det nye signalsystem har givet tusindvis af forsinkede tog i år. Foto: Ulrik Andersen/Ingeniøren

Ansvaret for forsinkelserne på fjern- og regionalbanerne ligger ifølge DSB's rapporter hovedsageligt hos Banedanmark. Men ansvaret for de aflyste afgange hviler hovedsageligt hos DSB. På S-togsnettet er Banedanmark derimod både ansvarlig for flest forsinkelser og afgange.

Banedanmark har været ansvarlig for op omkring 60 procent af de forsinkede og aflyste afgange på S-togsnettet i det forløbne år. På fjern- og regionalbanerne har infrastrukturforvalteren hovedansvaret for de mange forsinkelser, mens DSB har hovedansvaret for de mange aflyste afgange. Foto: DSB

Læs også: Overblik: Sådan får Danmark en moderne jernbane for 91 mia. kr.

DSB har imidlertid heller ikke selv haft stor succes med sin del af signalprojektet. DSB skal installere en del udstyr i S-togene, men det har ikke været så let. Men i juni var fejl på CBTC-systemet årsag til over 5.000 forsinkede tog, og i august blev over 3.000 tog forsinket på grund af fejl i CBTC-systemet.

Signalerne skal ifølge Banedanmarks seneste plan være udskiftet på S-banen i 2021 - tre år senere end aftalt i den oprindelige kontrakt - mens signalerne på fjernbanen nu forventes at være på plads i 2023 - to år senere end aftalt i kontrakten.

Kommentarer (8)

"Det nye signalsystem giver problemer og forsinkelser på både fjernbanen og S-togsnettet"
Så vidt jeg er orienteret er man kun gået igang med nyt signalsystem på S-togsnettet - at dette skulle have indflydelse på regional/fjern har jeg svært ved at se.
Dermed ikke sagt at der ikke er signal problemer på regional/fjern, det skyldes bare ikke det nye signalsystem, men det gamle.

  • 6
  • 0