Nyt overlydsfly til forretningsfolk

Turen fra Los Angeles til Paris skal i fremtiden kunne tages i et stræk med overlydshastighed. Illustration: Aerion

For nylig kunne amerikanske Boom Supersonic fortælle, at flere flyselskaber allerede havde forudbestilt deres kommende overlydspassagerfly. Flyet skal kunnefragte cirka 50 passagerer med en hastighed på mach 2,2. De to selskaber, japanske JAL og Virgin Galatic har tilsammen købt optioner på 30 fly.

I modsætning til andre overlydsfly, har Aerion AS2 ikke deltavinger. Motorerne skal speciel-udvikles af GE. Illustration: Aerion
Aerion har fået testet ny teknologi til at øge de laminære flow hen over en vinge, ved at monterer en model på undersiden af et F-15B-testfly fra Nasa. Illustration: Aerion
Test har bekræftet Aerions computermodeller for laminært flow hen over en vinge. Det forventes, at den samlede luftmodstand ved overlydshastigheder kan reduceres med op til 20 procent. Illustration: Aerion

Læs også: Japan Airlines investerer i overlydsfly

Nu er det Aerion og Lockheed Martin der sammen vil udvikle et tilsvarende fly rettet mod forretningsfolk og velhavende private kunder. Flyet, som i konceptform kommer til at hedde Aerion AS2, blev vist allerede i 2015 og skulle have været ude og flyve allerede i 2021. På det tidspunkt var der mange uafklarede spørgsmål. For eksempel var det ikke besluttet, hvilken motor der skulle bruges. Men i maj i år gik GE ind i udviklingen og besluttede at udvikle en motor til flyet. Og nu har Lockheed Martin og Aerion altså formelt indgået en aftale om at færdigudvikle flyet.

Det er ikke hvem som helst Aerion har indgået samarbejde med. Lockheed Martin har over årene udviklet fly som F-16, F-35, F-22 og det legendariske spionfly SR-71.

Laminært flow giver mindre modstand

Men Aerion selv har også vist betydelige udviklingsevne. Siden 2003, hvor virksomheden blev etableret, har Arieon især arbejdet med design af vinger og generel aerodynamik.

Det har især givet sig udslag i vingedesigns med langt størrere laminært flow end ved kendte overlydsfly, som normalt bruger deltavinger. Med Aerions vingedesign er luftmodstanden over vingen reduceret med op til 70 procent og samlet for hele flyet med 20 procent.

Læs også: Papirfly-design baner vejen for supersonisk flyvning over land

Teknologien kaldes for Supersonic Natural Laminar Flow (SNLF) og er blandt andet blevet testet af NASA. Her blev en del af vingen monteret under en F-15B og udsat for op til Mach 2 (cirka to gange lydens hastighed). Testen kunne bekræfte de data Aerion selv var kommet frem til via computermodeller.

Flyet som Lockheed Martin og Aerion nu i fællesskab skal udvikle, forventes at kunne rumme 12 passagerer og have en tophastig på Mach 1,4 over havet. For at undgå overlydsbraget vil det kun nå Mach 1,2 over land.

Læs også: Nye overlydsfly klar om otte år

Det forventes, at flyet vil kunne skære tre timer af turen fra New York til London, og være i stand til at flyve fra Los Angeles til Paris nonstop med overlydshastighed.

Allerede i 2015 bestilte luftfartsselskabet Flexjet 20 styk af AS2 og Aerion forventer at det første fly vil gå i luften i 2023 og være certificeret i 2025.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det har du søreme ret i. Forhåbentlig falder den ikke ned i samme grad.

Men lige siden tyskerne under anden verdenskrig opdagede, at hurtig fly skulle have bagudrettede vingeforkanter, har de haft netop det. Indtil nu, d.v.s. de mangler bare at udvikle flyet.

Men navnet Starfighter kan godt genbruges.

(Der er forresten en supergod artikel om fly længere ned på siden)

  • 0
  • 0

"...har over årene udviklet fly som F-16, F-35, F-22 og det legendariske spionfly SR-71."

jf. mine memory moduler er F-16 udviklet af General Dynamics.

Lockheed stod bag F-104 Starfighter som tydeligvis har været fadder til dette fly (det ligner jo en gravid Starfighter fra oven).

  • 0
  • 0

Concorde kunne flyve ca. 2.100 km/t eller Mach 2. Her er der tale om en hastighed på omkring 20% til 60%a over hvad 'normale' business jets kan flyve. Hvad er så ideen? Dernæst så virker det besynderligt at de vil kunne flyve med over lydens hastighed uden at at lave 'overlydsbrag'. Hvis Concorde ikke måtte flyve med overlyds fart over USA, hvorfor skulle det nye fly så måtte det? Bedre forbindelser på Capitol Hill?

  • 0
  • 1

Næppe i næsen da det vil påvirke tyngdepunktet væsentligt. Hvis man ser på tegningen er der masser af plads i kroppen der hvor vingen sidder. Der er kun passagerer og bagage forrest i flyet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten