Nyt lovforslag sætter en stopper for store solcelleanlæg på tage

Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) fremsætter ifølge Ritzau senere i dag et ændringsforslag til solcelleloven, som skal stoppe udbygningen af store solcelleanlæg på tage.

Hvad der i denne sammenhæng helt præcis defineres som ’store anlæg’ fremgår ikke, men ifølge Ritzau er ændringsforslaget forhandlet færdig med forligspartierne, som tæller alle Folketingets partier bortset fra Liberal Alliance.

Lovforslaget skal sikre, at støtten til solcelleanlæg ikke løber løbsk. Det var den ellers på vej til, da Energistyrelsen forleden bemærkede en kraftig forespørgsel og interesse i store solcelleanlæg på industritage rundt omkring i landet.

Læs også: 'Absurd': Endnu en rundbarbering af støtten til solceller på vej

Dermed så det ud, som om 2020-målet om 800 MW solceller ville blive nået allerede i år. Der er på nuværende tidspunkt installeret godt 490 MW, mens den kommende overgangsordning vil give nogle projektudviklere lov til samlet at installere store anlæg på marker med en samlet kapacitet på 150 MW.

Ingeniøren følger op på sagen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg kom til at tænke lidt på, om ikke mange virksomheder og landmænd nemt kan aftage hele produktionen selv? Kan det ikke lade sig gøre at forbinde, så man bare køber det mindre. Eller er afregningsprisen i tilskudsreglerne højere end det virksomheder betaler for strømmen?

  • 0
  • 0

Du er inde på det helt rigtige - dog vil det ikke være nødvendigt at køre det offgrid :)

Mange IT-virksomheder, revisionskontorer, shoppingcentre og lign. har et stort strømforbrug hvor de betaler en høj elpris - og da forbruget for en stor dels vedkommende ligger hen over dagen, passer det perfekt til solceller. Disse virksomheder kan med fordel opsætte solcelleanlæg på tagfladen, bruge strømmen selv og dermed spare ganske mange penge på driften, uden at de er afhængige af støttekroner.

  • 0
  • 0

Disse virksomheder kan med fordel opsætte solcelleanlæg på tagfladen, bruge strømmen selv og dermed spare ganske mange penge på driften, uden at de er afhængige af støttekroner.

Problemet er jo at sparet afgift af politikkerne sættes lig støtte. Enhver handling der minimerer ens bidrag til statskassen er derfor per nuværende politikker definition statsstøtte. Så der tales om at "støtten ikke må løbe løbsk" betyder det bare at forbrugerne ikke må foretager sig noget der giver større end budgeteret tab i statskassen.

Det ligesom forsyningssikkerhedsafgiften på biomasse. En omstilling til grønnere energi giver et tab i indtægter på afgifterne på fossilt brændsel og el - Så det er jo statsstøtte. Denne lov er vist ikke vedtaget endnu da det ikke har kunnet finde ud af hvordan den skal skrues sammen. Men der er politisk flertal for at gøre det.

Jeg forventer at der snart kommer nye afgifter på benzinbesparende biler. Det er en enorm støtte til økonomiske biler er billigere i registereringsafgift og i løbet af deres levetid bidrager der meget mindre i brændstofafgifter ... Og nu har mange jo købt små økonomiske biler så er der jo på tide med et indgreb... Ligesom da man omlagde afgiften i 2007 og fik folk til at købe mindre og mere økonomiske biler og så ventede et par år med at indføre afgift for manglende partikefilter

  • 0
  • 0

Afgift på benzinbesparende biler? Det er der mange fortalere for herinde, de kalder det bare roadpricing, som er en kopskat, der rammer brændstoføkonomiske biler forholdsvis hårdere end energislugende (firma)biler der typisk bruger omtrent dobbelt så meget brændstof.

  • 0
  • 0

Omtrent dobbelt så meget brændstof? Nu er standarden for firma biler jo ikke ligefrem store 8 cylinderede s-klasser og jeg mindes da også at den private flåde består af andet peugeot 107 og Toyota Prius?

Roadpricing kan jo gøres meget nemt. Du ganger bare en faktor på kilometerprisen, hvor denne faktor fastsættes efter den gennemsnitlige CO2 udledning per kilometer. Man kunne f.eks. fastsætte at 100g CO2/km svarer til en faktor 1, 150g CO2/km til en faktor 1,5 osv.

  • 0
  • 0

bidrager ikke med et anstændigt provenu til staten, så derfor skal afgifterne på disse små usolidariske biler selvfølgelig sættes kraftigt op.

Nå, men det er jo også kun et spørgsmål om lidt tid, før vores vidtfavnende energiminister finder ud af det, og så får vi en 3 - 4 spændende lovforslag på et par eftermiddage - hvorefter et helt femte bliver vedtaget.

Vær sikker; der er ikke råd til at spare i en moderne stats optik, så der skal nok komme en ordning, som sender gevinsten ved de små biler tilbage i statskassen - på den ene eller anden måde.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten