Nyt lobbyfremstød: Hærvejsmotorvej får 34.000 daglige bilister

Den koster bare 18 milliarder kroner. Den bliver brugt af mellem 27.000 og 34.000 daglige køretøjer. Og den vil kunne flytte 17.000 biler fra den østjyske motorvej.

Sådan lyder de nye, lokkende toner for en hærvejsmotorvej fra Kolding eller Haderslev til lidt nord for Aalborg, som det fælleskommunale Trekantområdet i dag offentliggør i Jyllands Posten.

I kampen med østjyderne om statslige anlægskroner har sammenslutningen af de seks kommuner, Billund, Fredericia, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle, fået Cowi til at lave nye beregninger for den fremtidige trafik.

Beregningerne, der er lavet på grundlag af en ny trafikmodel, bliver lagt frem i dag på et møde i hærvejskomiteen.

Påstanden er, at det for næsten halvdelen af trafikken på den østjyske motorvej vil være hurtigere at køre op igennem østjylland via en hærvejsmotorvej end via E45. Og at det derfor er en dårlig idé at udvide E45.

Ikke mindst håber Trekantområdet på en hærvejsmotorvej, fordi den vil gavne Billund Lufthavn.

Lavere tal fra Niras

For et år siden vurderede en Niras Konsulenterne i en såkaldt screeningrapport for Transportministeriet, at en ny midtjysk motorvej dagligt vil blive brugt af mellem 20.000 og 25.000 køretøjer. Og at den vil aflaste den østjyske motorvej, og dermed Vejlefjordbroen, med 10-15.000 biler.

Den nye trafikmodel, der er udviklet af Vejdirektoratet, Trekantområdet og Region Syddanmark, er et regionalt tiltag, i modsætning til den landstrafikmodel, som Transportministeriet offentliggør senere i år, og som vil give en geografisk langt bredere vurdering af konsekvenserne.

De nye oplysninger overbeviser ikke trafikforsker Per Homann Jespersen fra Ruc om, at det er en god idé at bygge en hærvejsmotorvej. Til JP siger han:

»Op mod 75 pct. af trafikken i området er mere eller mindre lokal. Muligvis kan man flytte 10.000-15.000 biler om dagen over på den nye motorvej, men sker det på forkerte tidspunkter, har man stadig trængselsproblemer.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Op mod 75 pct. af trafikken i området er mere eller mindre lokal. Muligvis kan man flytte 10.000-15.000 biler om dagen over på den nye motorvej, men sker det på forkerte tidspunkter, har man stadig trængselsproblemer.« Er lokaltrafik folk der pendler fra Vejle til Haderslev? Transit trafikken vil benytte denne vej og derved aflaste Vejle fjord broen.hvis denne motorvej kommer Vest om Ålborg vil denne muligvis også kunne løse en del af trængsels problemerne i Linfjordstunnellen. Der ud over vil der være et alternativ når E45 lukkes af uheld.

  • 0
  • 0

Husk lige på at det ikke er små smarte by biler der køre der, det er lastbiler i stort tal, og få flyttet nogle af dem fra E45 og A13 ( som idag bruges af lastbiler da E45 er for langsom) til en ny motorvej vil kun gavne ( men nok ikke på Ruc)

Hvad gør en national model bedre end en lokal?

  • 0
  • 0

Flot - hele 27.000 biler i døgnet. bare til sammenligning kørte der i følge vejdirektoratet i 2009 over 105.000 biler i døgnet ved Hundige, 92.600 ved Køge og 57.000 mellem Vejle og Fredericia. Stort set ALLE motorveje omkring Hovedstaden har flere biler pr. døgn end der idag kører på den Østjyske motorvej. Så de 18 mia. kan gøre bedre gavn på Djævleøen - Helst til nye ordentlige jernbaner.

  • 0
  • 0

Der ud over vil der være et alternativ når E45 lukkes af uheld.

Og derfor skal man bruge 18mia kr. på en st-by vej, og hvis man skulle overføre sådan et folkekrav til Sjælland, så skulle vi i tilfælde af uheld på Køgebugt motorvejen flytte de mere end 100.000 biler i døgnet hvorhen?

En del af gæsterne som ikke kommer her så tit, dem fra Jylland, Tyskland og Sverige, tror at det som her kaldes tæt trafik skyldes store ulykker, og trækker ned på de parralelle lokale veje, men det vil altid være hurtigst at blive på motorvejen, få hundrede biler ekstra på de lokale veje lukker alt i timevis, husk at du ikke er den eneste der får den idé.

Nu vi er ved så er det ikke de over 100.000 køretøjer i døgnet, men den store mængde gæster, de relativt smallere vognbaner i forhold til hvad især Tyskerne er vandt til, og det tætte forløb af til og frakørsler som tvinger trafikken til et enormt antal vognbaneskift, det begrænser kapaciteten, og sætter dette vejstykke blandt Europas aller farligste.

  • 0
  • 0

Det gælder jo netop, om på sigt at sprede trafikken (væksten, arbejdspladserne, virksomhederne osv.) ud over hele landet, så den netop ikke kun klumper sammen i lille Københavnstrup eller andre få steder i landet.

Derfor skal der også investeres med vision, og ikke kun foretages her og nu lappeløsninger, for hvis man fortsætter med at udvide f.eks i stor Københavnstrup, så fortsætter trafikken også med at stige og samle sig her, og sådan kan vi så fortsætte.

Fordelen ved en by som København, det er, at der her burde satses på offentligt trafik og ikke motorveje, da arbejdskraft og virksomheder ligger relativt tæt set i forhold til resten af landet.

Med hensyn til, at bygge i dag, hvor statistikker lige pt. ikke viser store nok tal, jamen sådan er det jo altid, hvad skal komme først, udviklingen eller motorvejen? Jeg tror personligt på det sidste, uden en ordentlig infrastruktur i et givent område, ja så vil der heller ikke her blive investeret i nye arbejdspladser m.v.

Se på øresundsbroen, se på metroen, der var ingen der brugte disse byggerier før de blev bygget, og de skøn/statistikker der blev foretaget over brugen/trafikken er med tiden forlængst blevet overgået.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten