Nyt lithium-batteri med dobbelt kapacitet klar til salg
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nyt lithium-batteri med dobbelt kapacitet klar til salg

Grafikken illustrerer udviklingen inden for lithiuym-baserede batterier. Illustration: MIT News

En videreudvikling af de udbredte lithium-batterier, der har domineret batterimarkedet siden 90’erne, lover en fordobling af energitætheden. Allerede til efteråret vil de første af de såkaldte tredjegenerations-batterier ramme dronemarkedet. Og i foråret 2017 vil telefoner, gadgets og computere begynde at komme med den nye batteritype.

»Faktisk er folkene bag tredjegenerations-batterierne gået tilbage i tiden til dengang i 90'erne, hvor lithium-baserede batterier brugte fast lithium, der kan indeholde betydeligt mere energi pr. vægt og volumen,« siger Poul Norby, seniorforsker på Institut for Energikonvertering og -lagring på DTU.

De nye batterier er udviklet af en spin-off-virksomhed fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) kaldet SolidEnergy. I spidsen for selskabet sidder den tidligere postdoc Qichao Hu.

»Med den nye batteritype kan vi enten lave halvt så store batterier med den samme kapacitet eller lige så store batterier med den dobbelte kapacitet,« siger Qichao Hu til MIT News. Selv mener han at have fundet ‘batteriernes hellige gral’.

(måske) Mere sikre batterier

Ifølge forskerne fra MIT er den nye batteritype ganske sikker. Det på trods af, at batterierne er baseret på fast, metallisk lithium og ikke lithium-ioner. Da man sidst forsøgte at lave genopladelige batterier baseret på fast lithium, oplevede man en række fatale kortslutninger i batterierne, når man havde genopladet dem et par gange. De kunne ifølge Poul Norby hverken sælges eller bruges.

»Problemet opstår, da man genoplader batterier baseret på fast lithium. Der kan nemlig opstå nogle små lithium-spyd, såkaldte dendritter, som kan vokse sig så store, at de rører både katoden og anoden - og så får man skabt en kortslutning inde i batteriet,« fortæller Poul Norby. Han er endnu ikke helt overbevist om, at det er fornuftigt at gå tilbage til den faste, yderst brændbare og tidligere ustabile, faste lithium.

Hvis batteriet kortslutter, vil der opstå både tryk og varme i batteriet, der ultimativt resulterer i en batteribrand. Når først branden starter og begynder at brede sig til de omkringliggende battericeller, er det svært at slukke den, og batteriet udgør en fare. Hvad enten det befinder sig i en mobiltelefon, bil eller i en drone.

Det bedste fra to batterityper

Men det problem har SolidEnergy tilsyneladende fundet en løsning på. Ifølge MIT News har selskabet betrukket det metalliske lithium med en tynd polymer-belægning, der også fungerer som elektrolyt, der tillader elektricitet at vandre gennem i batteriet, når det af- eller oplades.

Samtidig indeholder tredjegenerations-batterierne stadig en smule flydende elektrolyt, som sammen med polymeren fungerer som en hybrid elektrolyt. Sammen sørger de for, at der ikke dannes dendritter, og at den faste lithium kan bevæge sig fra ion-form til fast form, hvorved batterifunktionen skabes, og elektricitet oplagres eller aflades.

»I et ideelt scenarie vil det tynde lithium-lag helt forsvinde, når batteriet er afladet, og dannes jævnt igen, når batteriet oplades,« fortæller Poul Norby.

Kan produceres på eksisterende fabrikker

Ingeniøren har tidligere omtalt adskillige nye batterityper. Men i modsætning til flere tidligere omtalte batteriteknologier er SolidEnergy klar med en forretningsplan, der allerede har sikret dem adskillige investorer.

En stor force ved forretningsplanen er, at SolidEnergy under udviklingen af den nye batteritype har været tvunget til kun at benytte materialer, der allerede er tilgængelige. Derfor vil den nye type batterier ikke kræve en stor omvæltning i produktionsfaciliteterne, der producerer andengenerations-batterier til for eksempel nuværende computere, telefoner og droner.

»Hvad der startede med at være en udfordring, er nu blevet en styrke. Vi har kun brugt materialer, der kan implementeres i eksisterende produktionslinjer på batterifabrikker,« fortæller Qichao Hu til MIT News.

Kommentarer (19)

Der nævnes intet om hvad prisleje vi befinder os i.
Men, er prisen rimelig, er denne nyhed så sandelig fantastisk!
Kom så, lad billige superbatterier vende hele transport og energisektoren på hovedet!

  • 12
  • 0

Hej .

I artiklen står der intet om, at det nye batteri kan bruges til elbiler. Ved ING eller andre, om det kan bruges til elbiler ?

Som Christian er inde på er det jo også vigtigt at vide hvad prisen er.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideuvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 4

Ved ING eller andre, om det kan bruges til elbiler ?


Hvis batteriet kortslutter, vil der opstå både tryk og varme i batteriet, der ultimativt resulterer i en batteribrand. Når først branden starter og begynder at brede sig til de omkringliggende battericeller, er det svært at slukke den, og batteriet udgør en fare. Hvad enten det befinder sig i en mobiltelefon, bil eller i en drone

Derfor vil den nye type batterier ikke kræve en stor omvæltning i produktionsfaciliteterne, der producerer andengenerations-batterier til for eksempel nuværende computere, telefoner og droner.

Der er henvisninger til mobile enheder flere steder i artiklen.

/Martin

  • 1
  • 11