Nyt krav til skibe: Sænk NOx-udslippet med 75 procent
Nordsøen og Østersøen er kommet på listen over de farvande, hvor der indføres skrappe krav til skibenes udslip af sundhedsskadelige kvælstofilter (NOx).
På et møde i går, torsdag, godkendte FN's søfartsorganisation IMO, at de to farvande bliver optaget på listen over områder, hvor NOx-udslippet skal ned med 75 procent.
Det kaldes også NECA-områder for NOx Emission Control Area. I alt 14 lande blev i juni enige om at indsende ansøgningerne om at sætte Nordsøen og Østersøen på listen over havområder, hvor de mest forurenende skibe skal formenes adgang.
'De skærpede krav vil betyde, at nye skibe bygget efter 1. januar 2021, der sejler i Nord- og Østersøen – dvs. alle farvande i og omkring Danmark – skal sænke udledningen af NOx med 75 pct. i forhold til skibe, der bygges i dag,' skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse om aftalen.
Styrelsen fremhæver, at Nordsøen og Østersøen kommer blandt 'de havområder i verden, hvor der bliver gjort mest for at nedbringe luftforureningen'. Styrelsen vurderer, at både havmiljøet forbedres, og at sundhedstilstanden højnes for befolkningerne omkring farvandene.
»Samtidig er det godt nyt for danske teknologivirksomheder, der har ekspertisen og kan levere de renseløsninger, som skibsfarten har brug for,« siger miljøminister Esben Lunde Larsen (V) i sin pressemeddelelse om aftalen.
I Nordsøen og Østersøen har skibene siden sidste år skullet leve op til krav om lavere svovlindhold i brændstoffet, nemlig højst 0,1 procent.
Torsdag godkendte IMO også endeligt en global reduktion af svovlindholdet i skibenes brændstoftanke, uanset hvor i verden de sejler. I dag må den såkaldte bunker fuel indeholde op til 3,5 procent svovl. Fra 2020 bliver det sænket til 0,5 procent.
Beslutningen om at sænke svovlindholdet på globalt plan blev allerede truffet i 2008. Dengang skete det dog med et forbehold for, om der kan skaffes rent brændstof i tilstrækkelige mængder i 2020. Ifølge Miljøstyrelsen konkluderer et ekspertstudie, at det godt kan lade sig gøre.
Styrelsen understreger, at EU i forvejen havde vedtaget et krav om højst 0,5 procent svovl i skibstankene i Europæiske farvande fra 2020.
»For Danmark var det vigtigt at få skabt klarhed over, hvornår svovlkravet skulle træde i kraft. Derfor glæder det mig, at der nu er enighed om en dato, som både erhverv og myndigheder kan planlægge efter,« siger Esben Lunde Larsen i sin pressemeddelelse om svovlkravet.
