Nyt krav til bildesignerne: Pas på fodgængerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nyt krav til bildesignerne: Pas på fodgængerne

Nu er det ikke længere tilstrækkeligt, at bilerne indrettes for at beskytte chaufføren og passagererne. Fremover skal bilerne indrettes, så de dræber færre bløde trafikanter uden for bilerne. Det mener EU-kommissionen.

»Det er et af de rigtigt væsentlige forslag,« siger civilingeniør i Færdselsstyrelsens biltekniske afdeling, Martin Hellung-Larsen.

Hvert år bliver der dræbt omkring 8.000 fodgængere og cyklister på de europæiske veje. Med de nye krav, der skal udrydde de farligste design, håber kommissionen at redde over 1.000 svage trafikanters liv.

»Det er oplagt, at potentialet er meget stort. Det er også oplagt, at det er designrestriktivt. Og det er et fyord i industrikredse, for det betyder, at man f.eks. begrænser, hvor man kan placere motorblokken under motorhjelmen. Man kan også lave aktive foranstaltninger, som at motorhjelmen klapper op, hvis man rammer en fodgænger,« fortæller Martin Hellung-Larsen.

For at gøre forslaget mere spiseligt for industrien, har kommissionen krævet bremseelektronik indført og til gengæld lempet på designkravene.

»I dag er mange biler i forvejen udstyret med Brake Assist System, BAS. Det foreslår kommissionen nu gjort obligatorisk i alle biler mod til gengæld at lempe lidt på kravene til, hvor hårdt bilerne må slå, når de rammer en blød trafikant. Det skal vi finde ud af, hvad vi skal mene om,« siger Martin Hellung-Larsen.

Kort fortalt virker BAS ved at hjælpe til hurtigere at opnå den maksimale bremsekraft, når man træder på bremsepedalen.

Færdselsstyrelsen skal komme lave en indstilling om i løbet af knapt tre uger. Bagefter skal styrelsens indstilling godkendes politisk, og efter planen bliver kravene til bilernes design ført ud i livet med et direktiv fra ministerrådet og parlamentet allerede fra 2009.

Det nye direktiv bliver en planlagt overbygning, en fase 2, på et fire år gammel direktiv, som stillede nogle mere beskedne krav til, hvor hårdt fronten på alle biler op til 2,5 tons må slå, når de rammer en fodgænger.

Når direktivet er blevet vedtaget, kommer det i første omgang til at gælde alle nye biltyper.

Emner : Jernbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja det kommer næppe til at gælde gamle biltyper - bortset fra blinklys er der ikke indført krav til biler med tilbagevirkende kraft - hvilket jo bl.a. er årsagen til at vi stadig kan nyde synet af veteranbiler fra tid til anden endda i morgentrafikken (den holder jo alligevel stille så man forsinker ikke nogen :-),

  • 0
  • 0

Jeg tror det er vigtigt ikke at lovgive sig ind i en fastlåsning til en teknologi, da det kan være en stopklods for afprøvning og indførelse af nye bedre teknologier.
Hvordan vil et krav om BAS f.eks. fungere sammen med indførelse af regenerativ bremsning?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten