Nyt Kattegat-regnestykke bygger på misvisende tal
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nyt Kattegat-regnestykke bygger på misvisende tal

Illustration: Regeringen.dk

Hvis man dropper togskinnerne og alene laver en motorvejsbro over Kattegat, lander prisen på 58 milliarder kroner, og det kan tilbagebetales af bilisterne på 32 år, »uden at statskassen skal have penge op af lommen«.

Sådan lyder det regnestykke, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) i går kunne præsentere i TV-Avisen. Derfor har den tidligere droppede idé om en fast forbindelse over Kattegat igen fået medvind hos et politisk flertal bestående af regeringen og Dansk Folkeparti.

Læs også: Blå blok vil bygge Kattegat-broer uden tog: Bilisterne kan betale dem på 32 år

Men det nye regnestykke er lavet uden at inddrage en allerede besluttet ændring i grundlaget for beregningerne.

Tilbagebetalingstiden på 32 år bygger på, at 31.300 bilister per hverdagsdøgn ventes at tage turen over den nye broforbindelse. Den beregning baserer sig på, at den nye Kattegatforbindelse vil kapre 37 procent af den biltrafik, der i dag kører over Storebæltsforbindelsen, hvilket igen bygger på, at taksten for at passere Storebælt forbliver uændret.

Problemet med den antagelse er, at regeringen i forvejen har besluttet, at det ikke bliver sådan. Som et led i finanslovsforhandlingerne sidste år indgik VLAK-regeringen nemlig en aftale med Dansk Folkeparti om at sænke taksten på Storebæltsforbindelsen med i alt 25 procent fra 2023.

Læs også: Løftebrud: Storebæltsforbindelsen skal finansiere motorvej

»Det bemærkes, at beregningen er lavet uden inddragelse af takstnedsættelsen på 25 pct. på Storebæltsforbindelse. Dette vil øge tilbagebetalingstiden på en fast Kattegatforbindelse,« lyder det i Vejdirektoratets notat om de nye beregninger.

Med andre ord ligger det allerede nu fast, at det regnestykke, som Ole Birk Olesen i går præsenterede, bygger på forkerte forudsætninger. Den planlagte takstnedsættelse på Storebæltsforbindelsen har aftalt siden december.

Det er uvist, hvordan taksnedsættelsen på Storebæltsforbindelsen konkret påvirker den forventede overflytning af 37 procent af biltrafikken fra Storebæltsforbindelsen. Og dermed også hvor meget, tilbagebetalingstiden på Kattegatforbindelsen bliver forlænget.

Minister: Effekten skal belyses nærmere

Over for Ingeniøren forklarer Ole Birk Olesen sagen med, at der er tale om en meget foreløbig undersøgelse.

»Den skal uddybes med en meget dybere undersøgelse, og der vil vi også kigge på, om det har en betydning, at taksterne på Storebælt bliver sænket med 25 procent,« siger Ole Birk Olesen.

Det skriver Vejdirektoratet jo allerede nu, at det vil have.

»Det er jo en meget foreløbig undersøgelse og slet ikke et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag til at gå videre med sagen, så derfor skal vi have en mere grundig undersøgelse af en ren vejforbindelse. Man har i første omgang bare tappet ind på de undersøgelser, der allerede foreligger, af en kombineret vej- og baneforbindelse. Nu skal vi have en selvstændig undersøgelse af en ren vejforbindelse. Så der vil dette også blive undersøgt,« siger Ole Birk Olesen.

Er det så ikke for tidligt at melde ud, at broforbindelsen vil være betalt tilbage på 32 år, når I nu har vidst i fire måneder, at I kommer til at ændre på taksterne for Storebælt? Dermed ved I jo, at jeres regnestykke er forkert.

»Det er jo en meget foreløbig undersøgelse, vi har lavet. Og derfor beder vi nu om en mere grundig undersøgelse, hvor vi får belyst, hvilken betydning, det får,« siger Ole Birk Olesen.

En Maglev højhastighedsbane kan klare passagertransport mellem København og Aarhus på 30 minutter. Glem fly samt gammel togteknik og sats på fremtiden i stedet.

Men transportministeren elsker jo gammel teknik og bilkøer!

  • 12
  • 14