Nyt ferskvandsanlæg til små sejlbåde
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nyt ferskvandsanlæg til små sejlbåde

Ferskvandsanlægget ligner en mindre stålblank torpedo med en stor skrue i den ene ende. Når ''torpedoen'' slæber i en line efter en sejlbåd med 5,5 knob (cirka 10 km/t), laver den omkring 3,8 liter vand i timen. Ved 7 knob laver den cirka 11,4 liter vand i timen. På den måde kan også mindre sejlbåde løbende lave drikkevand, når de for eksempel skal krydse Atlanterhavet, uden at have store tanke med vand ombord.
Ifølge Financial Times, har udfordringen for Michael Niven været at fremstille et ferskvandsanlæg, der ikke bruger motor. Når sejlbåde over 50 fod skal sejle i ugevis, har de ofte et ferskvandsanlæg med ombord, som er forbundet med en dieselmotor. Men det er ikke en rentabel løsning til sejlbåde under 50 fod.

Problemet har været at få presset vandet så kraftigt gennem skruen, at det kan drive en pumpe, som derefter kan presse salt ud af havvandet ved ''omvendt osmose''. Ved normal osmose og uden trykforskel vil rent ferskvand blive naturligt suget igennem en cellulosemembran, hvis der er saltvand i et kammer på den anden side. Men ved at sætte saltvandet under et tilstrækkeligt højt tryk forløber processen omvendt og danner ferskvand.

Michael Niven har arbejdet seks dage om ugen, 18 timer i døgnet, for at virkeliggøre idéen, som han selv tror kan løse et reelt problem for mange skippere. Anlægget koster cirka 7.100 -17.800 danske kroner afhængig af størrelsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først