Nyt elektronikselskab vil afsløre blodproprisiko på tre minutter

På kun tre minutter vil det danske elektronikselskab Acarix kunne afsløre, om en patient er i fare for at få en blodprop. Det er målsætningen for det nystartede selskab, der delvist er et spinout fra Coloplast, hvorfra også selskabets administrerende direktør, Peter Samuelsen, er hentet.

»20 procent af alle dødsfald skyldes blodpropper, og en fjerdedel af disse dødsfald er uprovokerede eller kommer uden foregående vished. Hvis man kunne få vores metode med i en generel helbredsundersøgelse, vil det kunne være med til at redde mange menneskers liv,« siger han.

Acarix bruger avanceret lytteteknologi til at afsløre turbulens i blodårer, der kan være et varsel om en mulig blodprop. I dag findes der ikke tilsvarende metoder, der kan give lægen en til vished grænsende viden, om patienten er i fare for at få en blodprop. Det betyder, at der er mange patienter, der henvises til dyre angiologiske undersøgelser på et hospital, uden det er aflejringer i blodårerne, der er problemet.

»Vores teknologi kan på sigt spare både menneskeliv og skattekroner ved at sikre, at de rigtige mennesker kommer til en undersøgelse,« siger Peter Samuelsen.

Lytteteknologien er udviklet af to studerende ved Aalborg Universitet, der også er medejere af firmaet sammen med selskabets ledelse og en række investorer.

Selve apparatet vil bestå af et plaster, hvorpå der er monteret meget følsomme mikrofoner. Lyden overføres til et elektronisk system, der er i stand til at bearbejde lydfilerne og på kort tid - de tre minutter - komme med en såkaldt score for, om patienten bør henvises til nærmere undersøgelse eller behandling.

Apparatet måler forskelle i turbulens i kranspulsåren. Udfordringen er at skelne den svage lyd af turbulens, der er mellem 100 og 1.000 gange svagere end de lyde, der kommer fra hjertets banken og tilmed isolere dem fra omgivende støj, men netop her kommer de to studerendes arbejde ind. Det er nemlig lykkedes de to forskere at opstille en række algoritmer, der gør det muligt at måle lyden af turbulens og fjerne den unødige støj, men præcist, hvordan det foregår, vil selskabet godt holde hemmeligt i en tid endnu, da der stadig ligger patentansøgninger inden for en række forhold i teknologien.

Med tiden forventer Peter Samuelsen, at teknologien vil blive indlejret på en enkelt chip, hvilket igen vil reducere prisen på udstyret. Og han lægger da heller ikke skjul på, at teknologien vil være en revolution i forhold til, hvordan diagnosticering af blodpropper sker i dag.

»Vores teknologi er, hvad man kunne kalde disruptive - det er radikalt nyt, og det er interessant, fordi det kan lave en meget hurtig diagnose. Eksempelvis kan en samlet konsultation overståes på 10 minutter, hvor en EKG-undersøgelse kræver en stresstest, der bare i sig selv tager 20 minutter, og hvor data efterfølgende ikke er entydige at tolke,« siger han.

Han vil dog ikke snakke markedspotentiale på nuværende tidspunkt, men han forestiller sig, at teknologien kan finde anvendelse hos almindelige praksislæger, speciallæger og hospitalerne.

»Det er rædselsfuldt billigt i forhold til de eksisterende alternativer, så hvis der er en mulighed for spare, er der også en mulighed for at markedsføre,« siger Peter Samuelsen.

Han er tiltrådt i stillingen som administrerende direktør i Acarix efter 30 år i Coloplast, hvor han hele tiden har været tilknyttet selskabets forsknings- og udviklingsafdeling og været forskningsdirektør ind til han for nogle år siden gik ind som direktør i Coloplasts corporate ventureafdeling Coloplast Incubation.

Selv om der i forbindelse med etableringen af selskabet er rejst en kapital, indrømmer Peter Samuelsen, at den ikke er tilstrækkelig.

»Noget af det første vi skal se på, er at få hentet frisk kapital. Vi kigger både på, hvilke muligheder der er på det danske marked, men også på, hvad der rører sig på det skandinaviske og det internationale marked, og selv om det er svære tider, så er der fonde, der stadig har likvider,« siger han.

Selskabet forventer at have et apparat klar til markedet i løbet af tre til fire år.