Nyt dansk redningsskib skal sikre liv og miljø nord for Norge

I Barentshavet nord for Norge hersker en barsk natur. Falder man i havet, må man til tider kæmpe mod tårnhøje bølger og en temperatur under nul grader celcius. Her er overlevelse et spørgsmål om minutter.

Derfor er manøvredygtighed og sikkerhed nøglepunkterne, når man gennemgår specifikationerne for Aurora - det nyeste skib i flåden hos det danske rederi Esvagt, der har specialiseret sig i drift af bl.a. rednings- og støtteskibe til olieindustrien.

Aurora er nemlig bygget til at operere i Goliat-feltet i Barentshavet, hvor det skal tjene det italienske olieselskab ENI i kampen mod ulykker.

Læs også: Kom med ombord på Esvagt Aurora

Læs også: Se detaljerne i Esvagts redningskæmpe

Her skal Aurora ud over at redde menneskeliv fra druknedøden slukke brande og begrænse olieudslip i et område, hvor kravene til miljøhensyn er ekstremt høje.

Hurtighed og miljø

Når nøden er størst, er hurtighed naturligvis en vigtig faktor. Derfor er Auroras skrog af typen X-Bow, der letter skibets vej igennem søen trods voldsomme bølger.

Hvor meget fart Aurora vinder ved at bruge X-Bow, ved teknisk chef ved Esvagt Kristian Ole Jakobsen ikke. Et svar på det spørgsmål ville forudsætte test af et lignende skib med et andet skrog under kontrollerede forhold. Men han er ikke i tvivl om, at Aurora er utroligt velsejlende:

»De kaptajner, der var med på prøveturen, var meget begejstrede. Og sådan nogle kaptajner er altid skeptiske af natur.«

Den bedre brydning af bølgerne betyder også, at Aurora bruger mindre brændstof. Virksomheden bag designet af X-Bow har lavet forsøg med modelskibe, som tyder på, at man kan spare et sted mellem 7 og 16 procent brændstof.

For at gøre skibet endnu mere miljøvenligt er det bygget som et dieselelektrisk skib. I stedet for to hovedmotorer har man seks dieselmotorer. Det giver en stor besparelse, når skibet ligger i standby, fordi man kan nøjes med at have en enkelt motor kørende, som kan give 1.200 kW, i stedet for en hovedmotor, der kan producere 4.000 kW eller mere.

Danskudviklet brandslukning

Men hverken hastighed eller manøvredygtighed er meget værd for et redningsskib, hvis det selv bliver sat ud af spillet af f.eks. en brand om bord. Normalt når der opstår brande om bord på et skib, kvæler man ilden med CO2. Det har den ulempe, at man skal bruge tid på at evakuere, før man kan starte slukningen, fordi besætningen ellers risikerer at blive kvalt.

Derfor har Esvagt udviklet et nyt vandbaseret system i samarbejde med Danfoss. Hvis bare den mindste mistanke om brand skulle opstå, kan man udløse en vandtåge uden at skulle bekymre sig om at evakuere først. Man bruger ferskvand for ikke at skade det tekniske udstyr, men som backup kan systemet også hente saltvand ind fra havet.

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kan undres over, at dette design ikke forlængst er indført hos f eks Søværnet, short-sea container- og andre i skibs -industrien her i Norden.

Esvagt viser hermed, at redningstjenesten i Norden har noget at gå efter, istedet for de oldtidsfund man bruger idag.

;)

  • 0
  • 0

Hvornår får Danmark sådan 6 styk??

2 styk til de danske farvande 3 styk til de grønlandske farvande. 1 styk til farvandet omkring færøerne

  • 0
  • 0

Hvad skulle vi bruge dem til? Den Danske stat skal vel ikke til at levere sikkerheds fartøjer til olie industrien? Traditionel søredning foretages af søværnet. De har både Absalon klassen, Iver Huitfeldt klassen, Thetis klassen og Knud Rasmussen klassen som alle kan operere i nord atlanten og medbringe helikoptere. Det kan den her ikke. http://www.youtube.com/watch?v=DGA9T6xdGIs... Til danske farvande har de yderligere Diana klassen, Hjemmeværnets 30 fartøjer og kyst rednings stationerne. Selvfølgelig også Rednings helikopterne og hvis der er behov for mere også de resterende troppe transport helikoptere. Smart bov, men resten af skibet er optimeret til andre formål.

  • 1
  • 0

Traditionel søredning foretages af søværnet. De har både Absalon klassen, Iver Huitfeldt klassen, Thetis klassen og Knud Rasmussen klassen som alle kan operere i nord atlanten og medbringe helikoptere. Det kan den her ikke.

Nej men hvis man bygger fremtidige fregatter og redningsskibe som x-bow med helidæk, så kan de!

;)

  • 0
  • 0

Nej men hvis man bygger fremtidige fregatter og redningsskibe som x-bow med helidæk, så kan de!

Måske. Men da x-bov optager en del af fordækket bliver man måske nød til at forlænge skibet for at få plads til dæks kanonen. En forlængelse vil naturligvis også give en mere roligt skib, men det er også dyrerer. Jeg håber da fremtidige skibs designere vil kigge på den her teknologi, men om den samlet set er en fordel for søværnet ved jeg ikke. Desuden tror jeg ikke vi skal satse på at søværnet skal have nye skibe lige foreløbigt. Hvis de bare får nye helikoptere tror jeg de skal være glade.

;)

  • 0
  • 0

[quote]Nej men hvis man bygger fremtidige fregatter og redningsskibe som x-bow med helidæk, så kan de!

Måske. Men da x-bov optager en del af fordækket bliver man måske nød til at forlænge skibet for at få plads til dæks kanonen. En forlængelse vil naturligvis også give en mere roligt skib, men det er også dyrerer. Jeg håber da fremtidige skibs designere vil kigge på den her teknologi, men om den samlet set er en fordel for søværnet ved jeg ikke. Desuden tror jeg ikke vi skal satse på at søværnet skal have nye skibe lige foreløbigt. Hvis de bare får nye helikoptere tror jeg de skal være glade.

;)[/quote]

Meget enig - skulle stort set til at skrive det samme. Aurora har helidæk; men mangler indendørsfaciliteter til helikoptervedligeholdelse .....

Desuden ved jeg ikke om X-bov kan kombineres med stealth?

Sluttelig er et krigsskib med 18 knob ikke særlig afskrækkende for Somaliske pirater ....

Men helt klart et fint skib Esvagt har fået til opgaven ....

  • 0
  • 0

"Derfor har Esvagt udviklet et nyt vandbaseret system i samarbejde med Danfoss"

Hvad er det nye ved dette system. Var det ikke muligt at få noget mere information omkring det?

Med venlig hilsen

Claus Jensen

  • 0
  • 0

Hej Karsten

Det jeg hæfter mig ved er, at der står at det er nyudviklet. Det du henviser til, mener jeg er samme type, som vi installerede på flere forskellige nybygninger på Lindø. Derfor er jeg nysgerrig efter, hvad nyudviklinegn går ud på.

Med venlig hilsen

Claus Jensen

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten