Nyt dansk redningsskib skal sikre liv og miljø nord for Norge

I Barentshavet nord for Norge hersker en barsk natur. Falder man i havet, må man til tider kæmpe mod tårnhøje bølger og en temperatur under nul grader celcius. Her er overlevelse et spørgsmål om minutter.

Derfor er manøvredygtighed og sikkerhed nøglepunkterne, når man gennemgår specifikationerne for Aurora - det nyeste skib i flåden hos det danske rederi Esvagt, der har specialiseret sig i drift af bl.a. rednings- og støtteskibe til olieindustrien.

Aurora er nemlig bygget til at operere i Goliat-feltet i Barentshavet, hvor det skal tjene det italienske olieselskab ENI i kampen mod ulykker.

Her skal Aurora ud over at redde menneskeliv fra druknedøden slukke brande og begrænse olieudslip i et område, hvor kravene til miljøhensyn er ekstremt høje.

Hurtighed og miljø

Når nøden er størst, er hurtighed naturligvis en vigtig faktor. Derfor er Auroras skrog af typen X-Bow, der letter skibets vej igennem søen trods voldsomme bølger.

Hvor meget fart Aurora vinder ved at bruge X-Bow, ved teknisk chef ved Esvagt Kristian Ole Jakobsen ikke. Et svar på det spørgsmål ville forudsætte test af et lignende skib med et andet skrog under kontrollerede forhold. Men han er ikke i tvivl om, at Aurora er utroligt velsejlende:

»De kaptajner, der var med på prøveturen, var meget begejstrede. Og sådan nogle kaptajner er altid skeptiske af natur.«

Den bedre brydning af bølgerne betyder også, at Aurora bruger mindre brændstof. Virksomheden bag designet af X-Bow har lavet forsøg med modelskibe, som tyder på, at man kan spare et sted mellem 7 og 16 procent brændstof.

For at gøre skibet endnu mere miljøvenligt er det bygget som et dieselelektrisk skib. I stedet for to hovedmotorer har man seks dieselmotorer. Det giver en stor besparelse, når skibet ligger i standby, fordi man kan nøjes med at have en enkelt motor kørende, som kan give 1.200 kW, i stedet for en hovedmotor, der kan producere 4.000 kW eller mere.

Danskudviklet brandslukning

Men hverken hastighed eller manøvredygtighed er meget værd for et redningsskib, hvis det selv bliver sat ud af spillet af f.eks. en brand om bord. Normalt når der opstår brande om bord på et skib, kvæler man ilden med CO2. Det har den ulempe, at man skal bruge tid på at evakuere, før man kan starte slukningen, fordi besætningen ellers risikerer at blive kvalt.

Derfor har Esvagt udviklet et nyt vandbaseret system i samarbejde med Danfoss. Hvis bare den mindste mistanke om brand skulle opstå, kan man udløse en vandtåge uden at skulle bekymre sig om at evakuere først. Man bruger ferskvand for ikke at skade det tekniske udstyr, men som backup kan systemet også hente saltvand ind fra havet.

Dokumentation

Se billedgalleri fra Esvagt Aurora