Nyt dansk parkeringsur vil rejse penge på Kickstarter


Hvordan er det lige med parkering? Er der to-timers-parkering og hvis ikke, hvilken zone holder jeg så i? Det spørgsmål er vi mange, som stiller os selv, hver gang bilen biler efterladt i byerne.
Og hvis vi så får styr på regler og betalinger, så kan mange sikkert genkende, at de har glemt at stoppe betalingen, når der køres væk. Det er nemlig vurderet, at 7-20 procent af parkeringsindtægterne er fra folk, som glemmer at stoppe deres parkering, når de kører væk – lyder det bekendt?
- emailE-mail
- linkKopier link

- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Jeg ville lige kommentere på samtalen om at sælge data, da det er mig som er citeret i artiklen.
Som Kim Schulz så rigtigt henviser til, så skriver vi i vores FAQ på Kickstarter at vores forretningsmodel ikke beror på salg af data. Når du har købt din Wusaa, er det din. De data som genereres bruges udelukkende til at levere den service som er betalt ved købet af wusaa p-ur. Der er planlagt fremtidige services som kørebog, Co2 regnskab og kollisions detektering. Men disse services er også udelukkende til eget brug. Der er også planlagt integrationer med F.eks. Skat, Forsikringsselskaber og andre. Men disse integrationer skal man selv vælge at aktivere, på samme måde som man vælger elektronisk post i e-boks fra sin bank og fritidsklubben. Derved vælger man selv hvem der får adgang til ens data.
Link til FAQ på Kickstarter: (https://www.kickstarter.com/projects/wusaa/slut-med-p-bder-verdens-frste-intelligente-parkeringsur/faqs)
Artiklen får det til at lyde som om at Wusaa sælger brugernes data. Det er ikke korrekt, hvilket også fremgår af deres faq svar på kickstarter kampagnen:
<strong>Bruger og sælger wusaa kundernes data?</strong></p>
<p>Nej. Vi gemmer kun basal data på vores brugere - og naturligvis overholder vi GDPR. Med andre ord: Vores forretnings- og datamodeller beror ikke på overvågning eller salg af kundedata.</p>
<p>Hvis man vælger at tilkøbe et fremtidigt produkt - eks. kørebog - så har vi et andet behov for at logge data, men kun for kunder som aktivt har tilvalgt det.
Der er mange spændende ideer i det som nævnes i artiklen og det kunne jo lige så godt være til personlig indsamling. Jeg ville da f.eks. være glad for nøjagtigt at vide hvornår min bil er blevet påkørt. Med den viden kan jeg gå til p-plads ejer og få video af hændelsen (såfremt der er video overvågning) og bruge det i en forsikringssag.
Det spørgsmål er vi mange, som stiller os selv, hver gang bilen biler efterladt i byerne.
Heldigvis slipper man for det i en Elbil i både København og Frederiksberg kommuner.
At man så også slipper for at få solgt ens data er jo kun en bonus...
God ide - spændende produkt. Well - hvis jeg betaler for en service/abbonnement er jeg ikke indstillet på at mine data deles med andre. Måske man kan tilbyde produktet i to udgaver (gratis hvor Wuusa sælger data - og abonnement hvor data ikke sælges og data løbende slettes)