Nyt Boeing 737-problem: Luftfartsmyndighed kontakter danske flyselskaber
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nyt Boeing 737-problem: Luftfartsmyndighed kontakter danske flyselskaber

På verdensplan kan 133 Boeing 737 NG, som omfatter de meget anvendte 737-600, -700, -800 og -900-modeller, samt 179 Boeing 737 Max-fly have fejl på vingedel. Illustration: Paul Weatherman

Den danske luftfartsmyndighed vil tage fat i danske operatører af Boeing 737 Max og forgængeren NG, efter at det er kommet frem at flytyperne kan have defekte dele på vingerne.

Den amerikanske luftfartsmyndighed FAA skriver i en pressemeddelelse at der er fundet fejl i dele fra en af Boeings underleverandører.

Ifølge FAA er der tale om fejl på de såkaldte "leading edge slat tracks", som fører de såkaldte "slats" frem. Slats er bevægelige dele forrest på vingerne, som ændrer de aerodynamiske egenskaber under start og landing – altså et fremadrettet modstykke til de mere kendte, bagudrettede flaps.

I alt 148 dele kan være problematiske, og på verdensplan kan 133 Boeing 737 NG, som omfatter de meget anvendte 737-600, -700, -800 og -900-modeller, samt 179 Boeing 737 Max-fly være omfattet.

Delene kan risikere at gå i stykker eller krakellere før den normale vedligeholdelsesperiode udløber, og imens Boeing ikke vurderer at det kan medføre, at flyene styrter, kan det skade flyet, hvis en del fejler i luften.

Derfor udformer FAA et såkaldt airworthiness directive – også kaldet en AD-note – som identificerer operatører af omfattede fly, som får ti dage til at udskifte delen.

Uvist om der er danske fly iblandt

Hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er der endnu ikke løbet en AD-note ind, og derfor står det heller ikke klart om danske fly er omfattet af problemerne.

Sagsgangen er, at Boeing informerer FAA, som laver en AD-note, der bliver videresendt til den europæiske luftafartsmyndighed EASA, som herefter informerer styrelsen.

Det er flyselskaberne selv, som har ansvaret for at udføre instruktioner i AD-noterne. Styrelsen udfører løbende inspektioner, hvor det bliver undersøgt om AD-noterne på de konkrete fly og modeller er implementeret.

Denne gang vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen dog være proaktiv og holde øje med implementeringen.

»Det er ikke sikkert, at der er danske fly iblandt, men det kan heller ikke udelukkes«, siger kontorchef på luftfartsområdet Michael Dela.

737 Max sag får styrelse til at følge med

AD-noter og fejl, som den Boeing har offentliggjort, er ikke usædvanlige. Og ifølge CNN har Boeing ikke hørt om at de potentielt defekte dele skal have forårsaget hændelser i luften.

Når styrelsen følger slats-problemerne tæt alligevel, skyldes det de omfattende problemer med Boeing 737 Max, den lemfældige amerikansk certificeringsproces, og ikke mindst de to katastrofale styrt med typen.

Se Ingeniørens fokus om 737 Max-problemerne

»Havde det været en helt almindelig sag uden den her optakt, havde vi ikke foretaget os noget – så havde det været del af vores almindelige tilsyn«, siger Michael Dela.

»Men når det er Boeing, og med den her 737 Max-sag, som kører, forventer jeg at der en masse som vil spørge ind til den. Derfor vil vi orientere os i hvor mange danske fly, som kan være påvirket af det her«, siger han.

Konkret vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sammenligne oplysninger om hvilke registreringsnumre, der er omfattet med egne fortegnelser, og desuden spørge flyselskaberne om de har fly der er omfattet og hvornår de forventer at udbedre eventuelle fejl.

»Men det her er ikke noget vi anser som en stor fejl. Jeg vil ikke sige at det er business as usual, men det er tæt på«, siger Michael Dela.

I alt 346 mennesker blev dræbt, da to Boeing 737 Max-fly styrtede ned i oktober sidste år og marts i år. Siden har typen haft flyveforbud, og det er uklart hvornår den kommer i luften igen.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

SAS, SLV og senest Tragikstyrelsen har årtiers elendigheder vedrørende AD-notes,
bare læs kommentarspor til ing.dk siden 1990'erne, især mine.

Tragikstyrelsens seneste ageren omkring helbredsundersøgelserne, er IKKE noget at begejstres over, og hvad er siden sket, under denne valgkamp, intet har jeg hørt/læst.

  • 3
  • 8

Bemærk følgende sætning:
"Boeing ikke hørt om at de potentielt defekte dele skal have forårsaget hændelser i luften."
Et forkert samlet endestop på leading edge slats har tidligere forårsaget et haveri (på jorden) som nemt kunne have resulteret i omkommene.

https://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlin...

Rapport
http://www.mlit.go.jp/jtsb/eng-air_report/...

Billeder af defekte dele side 93-95
Tegning som beskriver "leading edge slat tracks" på side 78

  • 3
  • 0

Det var ikke en MAX eller NG der var involveret i det du refererer til Niels Danielsen...Dit udsagn svarer i mine øjne lidt til at påstå ingen producent har gjort noget ved motorproblemer siden eks. Sioux city-ulykken i 89.

  • 1
  • 3

Det var ikke en MAX eller NG der var involveret i det du refererer til Niels Danielsen

Det omtalte fly (China Airlines Flight 120) er en Boeing 737-800, hvilket er en NG. https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_N...
Jeg er godt klar over at det ikke er den samme del der er tale om, men det fejlmonterede endestop som forårsagede ulykken på CAL120, er trods alt boltet på den del er er omfattet af den nye AD.
Det er ikke utænkeligt at et brud på 'leading edge slat tracks' kunne føre til at skinnen frigøres fra rullen, og punktere tanken.
Et andet problem er hvis det resultere i asymetrisk slat konfiguration, hvilket gennem tiderne har resulteret i flere haverier..
Bla. en EL-AL B747 i AMS
https://en.wikipedia.org/wiki/El_Al_Flight...
Nu er der heldigvis overvågning af asymetrisk slat konfiguration, der gerne skulle bevirke at slat bevægelsen stopper, hvis den ene side køre fast.

  • 3
  • 0