Nyt biobrændstof giver ethanol baghjul
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nyt biobrændstof giver ethanol baghjul

Amerikanske forskere har fundet en nem måde at omdanne fructose og glucose til et biobrændstof, der på samme måde som ethanol kan erstatte benzin.

Det nye brændstof dimethylfuran (DMF) har 40 procent højere energitæthed end ethanol, fordamper ikke så let og er mindre flygtigt.

Men den største fordel ved DMF er ifølge Claus Felby, professor i træ- og biomasseteknologi ved KVL, at stoffet er meget nemt at separere og derfor nemt at producere.

»Det er meget nemt at separere DMF, fordi det ikke er opløseligt i vand. Derfor er det meget nemt at få produkter ud af processen og sparer meget energi,« siger han.

De amerikanske forskere ved University of Wisconsin-Madison har produceret opnået DMF ved at omdanne fructose til mellemtrinnet 5-hydroxymethylfurfural, der så kan reageres videre til DMF.

Kan nemt erstatte ethanol

Ifølge Claus Felby er den nye metode godt nyt for alle danske ethanolforskere, også selv om det er et stof, man ikke rigtigt har forsket i i Danmark. DTU har brugt det lignende dimethylether (DME), blandt andet i sine økonomibiler.

»Glucose kan meget nemt omdannes til fructose og dermed kan man udnytte al biomasse, der indeholder sukker,« siger Claus Felby.

»Det centrale er, at det er baseret på sukker. Det hele handler om at omdanne sukker til biobrændsel på en billig og effektiv måde, så dette er good news, hvis det kan lykkes,« tilføjer han.

Biomasse til brændstof kan vi blandt andet få fra halm, majs og korn. En ethanolfabrik kan enkelt ombygges til at producere dimethylfuran, hvis det viser sig at være billigt at producere, mener Claus Felby.

Det ser også ud til at være lige så nemt at bruge som ethanol, siger professoren.

»Tilsyneladende kan det erstatte benzin og bruges i en forbrændingsmotor. Man vil formentlig blande det i benzin til at starte med, ligesom ethanol, og så kan man udvikle specielle motorer, der udnytter brændstoffet fuldt ud,« forudser han.

I Storbritannien siger eksperter, at 30 procent af landets dieselforbrug kan blive dækket af det nye biobrændstof i løbet af seks år, skriver BBC News.

Ikke desto mindre kan produktionsfaciliteter til dimethylfuran kan blive 10 gange dyrere end anlæggene, der producerer bioethanol og biodiesel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Uh, hvor er det svært at være fagblad!I artiklen står der først, at dimethylffuran er nemt at producere, og tilsidst, at produktionsanlæggene kan blive 10 gange dyrere end anlæg til ethanol-produktion!Og så står der i teksten, at stoffet ikke fordamper så let, og at det er mindre flygtigt ! - Og det er jo to gode egenskaber!!!!

  • 0
  • 0

Til Holger: Meget kan nemt gøres hvis man kan finde penge eller energi dertil. Det journalisten har misset i oversættelsen er at stoffet ikke er flygtigt, og at det ikke optager vand.
Til Henning: Ja det studsede jeg også over. Er det Benzin eller Diesel?
Men nu til det mere alvorlige:
Furaner er nogle slemme stoffer der ofte nævnes sammen med dioxiner.
Forskellige furaner udvikles i forbindelse med forbrænding af organisk materiale, ligesom Dioxin.
En anden ting mht fremstillingen, er at der kræves dyre eller giftige katalysatorer. Nej jeg vender tommelen ned.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten