Nyt batteri med zink og luft mangedobler levetiden for dit headset
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nyt batteri med zink og luft mangedobler levetiden for dit headset

En ny, kompakt batteritype vil mangedoble batterilevetiden i headset og andre mindre elektronikprodukter.

Den amerikanske batteriproducent Energizer har for tiden travlt med at fortælle alverdens elektronikproducenter om fordelene ved zink-luft-batterier og lokke dem med på vognen.

Jon S. Eager, der er direktør for OEM Marketing hos Energizer, slår først og fremmest på batteriets flade form med en tykkelse på kun fem millimeter.

Luften tilføres batteriet gennem små huller. Når de er åbne, vil Zn i batteriet omdannes til ZnO2, og der afgives energi i form af en elektrisk strøm. Når lufthullerne er lukkede, kan der ikke trækkes strøm fra batteriet.

»Det gør batterierne meget velegnede til de tynde produkter, som stormer frem på markedet i disse år,« forklarer han og spekulerer i anvendelser, der kræver lav effekt som Blue­tooth-headset, fjernbetjeninger og lignende.

I et zink-luft-batteri er brændstoffet zink, og luftgennemstrømningen i batteriet bestemmer, hvor hurtigt det bruges op.

Producenter af høreapparater har længe brugt zink-luft-batterier, og i et høreapparat holder batterierne kun nogle få uger. De nye flade zink-luft-batterier, som Energizer nu slår på tromme for, har større kapacitet og dermed bredere anvendelighed.

Nyproducerede batterier vil miste fem procent af kapaciteten pr. år med forseglede lufthuller. Er lufthullerne i batteriet altid åbne, har batteriet dog kun en levetid på nogle få måneder.

Batterilevetiden kan dog udvides til omkring et par år ved at styre luftgennemstrømningen og helt lukke for kontakten til luft, når enheden, der skal strømfødes, ikke er i brug.
Producenter, der vil bruge det nye batteri, skal altså i deres produkt­design tænke denne form for 'air-management' ind i produktet. Det er en ny udfordring.

Headset-producent tøver

Hos GN Netcom har sustained engineering manager Hans-Kristian Aa. Nielsen da også visse betænkeligheder i den anledning.

»Vi kan se potentialet i form af den høje energitæthed, og vi kan også til visse anvendelser acceptere, at batteriet ikke er genopladeligt. Men vi har endnu ikke set en metode til forsegling af batterierne, hvor brugeren ikke selv skal være aktiv,« siger han.

GN Netcoms produkter kan elektronisk bringes i en sleepmode-tilstand, hvor de ikke trækker strøm fra batteriet.

Hans-Kristian Aa. Nielsen vil gerne se løsninger, der sikrer, at det også kan opnås med brug af zink-luft batterier.

Jon Eager oplyser, at Energizer i øjeblikket har en produktionslinje kørende, der laver den ene udgave af de tre nye batterier. De første prøver er allerede leveret til mange elektronikproducenter rundt omkring i verden, så de kan designe deres fremtidige produkter herefter.

Efter planen skal batterierne være ude i butikkerne i midten af næste år - samtidig med at de første produkter med de nye batterier ifølge Jon Eager vil komme på markedet.

Prisen for et batteri bliver omkring 50 amerikanske cent for OEM-producenter. Det er noget mere end for
konventionelle alkaline-batterier. Men det ligger åbenbart inden for, hvad Energizer mener, at markedet vil acceptere.

FAKTA

Zink-luft-batteriet kommer i tre udgaver
Vægt: 3,4; 6,8 og 11,7 gram.
Kapacitet: 720, 1800 og 3600 mAh
Spænding: 1,4 V ubelastet (typisk
1,1 - 1,3 V ved belastning

Energizer oplyser, at holdbarheden på batteriet med en kapacitet på 1800 mAh er 38 timer i en enhed, der trækker 50 mW. Det er cirka tre gange længere end for tilsvarenede AAAA-alkaline og lithium-ion-batterier.

Anode: 2Zn + 4OH - pil- 2ZnO + 2H2O + 4e-
Katode: O2 + 2H2O + 4e- pil- 4OH-
Samlet set: 2Zn + O2 pil- 2ZnO

Kommentarer (4)

Uden på nogen måde at have sikker viden om det, har jeg læst på et tysk ingeniør blad, at det som gør batterier så lidt energitætte, i forhold til benzin, er at de selv skal medbringe det hele. Hvis en benzinmotor også skulle medbringe ilten, ville den være lige så begrænset som batteriet.

  • 0
  • 0