Nyt batteri kan oplades på ét minut og give 800 km rækkevidde
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nyt batteri kan oplades på ét minut og give 800 km rækkevidde

Foto: Fisker Inc.

Nutidens lithium-ion-batterier i elbiler kan om få år få konkurrence af solid-state-teknologien. Det viser et patent, som Fisker Inc. netop har indsendt til de amerikanske myndigheder. Det skriver blandt andet Green Car Congress.

Solid-state-teknologien betyder kort fortalt, at både elektroder og elektrolytter i batteriet er i fast form, i modsætning til i dag, hvor der bruges en delvist flydende elektrolyt. Der forskes intenst i teknologien, da den rent teoretisk er lithiumion-batterier overlegne.

Læs også: Henrik Fisker viser elbilen, der skal overhale Teslas succes

Patentansøgningen fra Fisker Inc. viser en tre-dimensinel solid-state-elektrode med 25 gange større overflade en kendte tyndfilms solid-state-elektroder. Det skulle give en ekstrem høj ledningsevne og dermed muligheden for hurtig op- og afladning. Foto: Fisker Inc.

I patentansøgningen hævder Fisker Inc., at man har fremstillet helt nye materialer og fremstillingsprocesser, der tilsammen vil kunne øge energitætheden med 250 procent sammenlignet med lithiumion-batterier.

Samtidig hævdes det, at en elbil med en rækkevidde på 800 km kan “fyldes op” på under et minut. Fisker hæver, at teknologien er klar til at blive brugt i elbiler fra 2023.

Masser af udfordringer med Solid State

Der findes allerede solid-state-batterier på markedet, men anvendelsen er begrænset. Det skyldes blandt andet at selvom energitætheden i den type batterier er høj, så er effekten begrænset. Det skyldes, at det er svært at få en stor strømtæthed i overgangen mellem de faste materialer i elektrode og elektrolyt.

Læs også: Henrik Fisker udvikler elbil med ny batteriteknologi

Solid-state-batterier lider også under en meget snæver arbejdstemperatur, dyre materialer og en meget dyr fremstillingsproces. Et andet problem er, at batteriet ændrer størrelse når det op- og aflades, hvilket kan få de enkelte lag i batteriet til at brydes op.

Professor Tejs Vegge fra Institut for Energikonvertering og -lagring på DTU kalder det da også noget af en julegave, hvis Fisker virkelig skulle have løst alle de udfordringer, der i dag er med den type batterier og at de derfor kan være klar til at putte dem i en elbil i 2023:

Læs også: Bildesigneren Henrik Fisker: Brug dog elbilen til at sætte nye standarder

»Perspektiverne for all solid-state batterier er dog så store, at hvis det blot er lykkedes for dem at løse én af de store udfordringer, vil det være meget interessant,« siger han.

Andre har dog også haft fokus på Solid-state-batterier og Toyota lovede for nylig, at de er klar med teknologien allerede i 2020. Toyota oplyser imidlertid ikke hvilken teknologi de har tænkt sig at bruge eller hvor langt de er i udviklingen.

Nu er Fisker jo kendt (berygtet) for at komme med sensationelle udmeldinger som der så viser sig ikke at være hold i. Hans seneste forsøg på en bil skulle have været drevet af revolutionerende super-kapacitorer.

Der skal nok gå hul på solidstate batteri bylden. Men jeg tvivler stærkt på, at det bliver fra Fisker det gennembrud kommer.
Mon ikke der bare er tale om et forsøg på at skabe noget interesse, der kan rejse noget finansiering.

  • 24
  • 1

Nu ved jeg ikke hvor mange kWh batteri kapaciteten er i denne bil, men jeg ved at hvis man på 1 minut skal overføre 100kW, så kommer det med statsgaranti til at blinke i naboernes køkkenlamper.

:)

  • 45
  • 2

Det skal dog siges at Fiskers udviklere inkluderer en medstifter af Sakti3, et firma der netop er specialiseret i Solid-State batterier.

Men selv om patentansøgningen giver mening så er det jo ikke sikkert at det teknologien er brugbar i praksis...

  • 12
  • 0