Nyrenoveret tag fløj af højhus i Lyngby

Hvordan kunne et kun to år gammelt tag blive offer for stormens rasen i går? Det spørgsmål skal bygningsinspektørerne hos Lyngby-Taarbæk Kommune nu til at besvare. I går væltede to tredjedele af taget på et højhus på Lehwaldsvej ved Lyngby Station ned og ramte både biler på Lyngby Omfartsvej, stationsbygningen, S-tog og køreledninger.

»VI må nok sige, at folk har befundet sig under en heldig stjerne. Taget faldt ned midt i myldretiden. Men alligevel har vi kun én bilist, der er kommet lettere til skade, da et stykke tømmer gennemborede hans siderude. Det er et mirakel, at der ikke er kommet flere til skade,« siger beredskabschef ved Lyngby-Taarbæk Brandvæsen Rasmus Storgaard Petersen.

Her er taget blæst af Søjlehuset i Lyngby, og man kan ane Rockwool, der hænger i trætoppene bag S-togene. Brandvæsnet måtte evakuere omkring 800 mennesker, efter taget rev køreledningerne ned. Foto: Gunner Kristiansen Illustration: Gunner Kristiansen

Hans folk har haft rigeligt at gøre med at få jordet kørestrømmen igen, evakueret passagerer fra S-togene, efterse biler og fjerne vragdelene fra det nedstyrtede tag. Derfor vil han heller ikke skyde på, hvad der kan være årsagen til, at det næsten helt nye tag kunne falde ned.

Ifølge hjemmesiden for entreprenørfirmaet Skou Gruppen A/S udskiftede firmaet tag og vinduer så sent som i 2011. En opgave med en entreprisesum på to mio. kr.

Det nye tag bestod af tagbrædder, som der blev brændt pap på. Og det nye tag blev efterisoleret, oplyste entreprenøren indtil for nylig under 'referencer' på sin hjemmeside. Oplysningerne er imidlertid blevet slettet fra hjemmesiden på nuværende tidspunkt.

Rådgiveren på opgaven var Klaus Nielsen Rådgivende Ingeniører A/S. Direktør Flemming Hagen har været oppe og besigtige skaderne i dag og fortæller, at det ser ud til, at forankringerne mellem tagets spærkonstruktion - som er fra den oprindelige fra bygnings opførsel i 1962 - og betondækket simpelthen er blevet flået op.

»Den opgave, vi udførte i 2011, var blot at udskifte eternitplader med brædder og tagpap. Vi var slet ikke nede og røre ved den oprindelige spærkonstruktion og forankringerne. Og det ser ud til, at det er hele taget - både den øverste del og spærkonstruktionen, der er revet ned, så jeg vil tro, at det er forankringerne, der ikke har kunnet holde til vinden. Men om det skyldes, at vinden var kraftigere, end man har regnet for, eller om forankringerne var for svage, kan man ikke vide endnu,« siger han.

Tagkonstruktionen er en såkaldt ‘stol-konstruktion’, som Statens Byggeforskningsinstitut tidligere har advaret om på grund af høj risiko for vindskader, fordi der er fundet fejl i forankringerne i mange af den type tage.

Brandvæsnet har nu bedt kommunens tekniske forvaltning om at vurdere taget.

»Vi har også haft ingeniører med ude at kigge på bygningen. Men det er kommunens byggetekniske afdeling, der sammen med nogle anerkendte statikere nu skal vurdere stabiliteten af taget,« forklarer Rasmus Storgaard Petersen.

Det lykkedes ikke umiddelbart at få en kommentar fra Lyngby-Taarbæk Kommune.

Emner : Højhuse