Nye togvogne til Hamborg bliver forsinket: »Det er meget beklageligt«

Illustration: Talgo

De dieseldrevne IC3-tog får et års tid mere på skinnerne på de internationale ruter mellem København, Aarhus og Hamborg.

Spanske Talgo skulle have stillet med de første af otte nye vognstammer i sommeren 2023, men det er nu rykket til et tidspunkt i løbet af 2024, oplyser DSB.

‘Covid-19 situationen’ og ‘eftervirkninger af pandemien’ er forklaringen fra Talgo, ifølge DSB.

»Det er meget beklageligt, at vores leverandør har meddelt, at de ikke kan levere togvognene som planlagt og til aftalt tid. Vi er i øjeblikket i gang med en nærmere dialog om de kontraktuelle aspekter af sagen,« lyder det fra Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel i DSB, i en mail til Ingeniøren.

Kontrakten mellem DSB og Talgo er en rammeaftale, som også indebærer leverancer af reservedele i 16 år samt mulighed for at købe flere enkeltvogne og fulde vognstammer efter behov.

Ikke kun leverancen til DSB er ramt. De tyske statsbaner, Deutsche Bahn, har bestilt lignende togvogne, der er baseret på intercity-platformen Talgo 230, samt styrevogne og nye lokomotiver.
Denne pakke var også bestilt til levering i 2023, men er nu skubbet til året efter.

Vognene fra Talgo skal trækkes af de elektriske Vectron-lokomotiver, som DSB og Folketinget har bestilt 42 af. Heraf er 16 købt til trafikken til og fra Hamborg, så hver af de otte vognstammer kan få oprangeret et lokomotiv i hver ende.

Ultimo 2021 var der leveret 32 Vectron-lokomotiver. De, der er i drift, benyttes primært på Sjælland.

Emner : Jernbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er desværre nok ikke det eneste sted, at vi kommer til at se senere leveranser på grund af corona-pandemien. Beklageligt, men glædeligt at det ikke er mere tid der er tabt. Spanien har været udsat for voldsomme nedlukninger, som givetvis har påvirket produktionen af vognene. Med nyt togmateriel til trafikken til Hamborg kommer DSBs kunder til at opleve et stort løft og det er glædeligt, at lokomotiverne er kommet. De softwareproblemer der lige nu er med Vectron vil blive løst og så er der åbnet for tidssvarende tog til Tyskland.

  • 6
  • 0

Det er desværre nok ikke det eneste sted, at vi kommer til at se senere leveranser på grund af corona-pandemien. Beklageligt, men glædeligt at det ikke er mere tid der er tabt. Spanien har været udsat for voldsomme nedlukninger, som givetvis har påvirket produktionen af vognene.

Der er store forskelle på de enkelte lande. Nordjyske Jernbaner bestilte i 2019 fire togsæt hos Alstom i Salzgitter - Tyskland og de blev leveret stort set til aftalt tid i august 2021. Det er også i Salzgitter at DSB's nye togsæt skal bygges.

For ca. en uge siden så jeg et tog jeg ikke genkendte på Slagelse station, det kunne godt ligne det på billedet.

Er der testkørsler igang ?

Man har først lige lukket designfasen ultimo 2021, så man har ikke engang skåret det første stål til vognene endnu. Det er iøvrigt en forældet illustration Ingeniøren bruger, da vognene selvfølgelig leveres i DSB's nuværende design: https://www.talgo.com/dsb

  • 4
  • 0

Kunne DSB ikke vaske/evt. male nogle af de pt. ledige dobbeltdækkervogne, som venter på strøm til Holbæk, og indsætte dem til Hamburg indtil Talgo-vognene kommer? Det vil da frigøre noget IC3-materiel og samtidig motionere nogle af de ventende EB-lokomotiver.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten