Nye togvogne til Hamborg bliver forsinket: »Det er meget beklageligt«

Illustration: Talgo

De dieseldrevne IC3-tog får et års tid mere på skinnerne på de internationale ruter mellem København, Aarhus og Hamborg.

Spanske Talgo skulle have stillet med de første af otte nye vognstammer i sommeren 2023, men det er nu rykket til et tidspunkt i løbet af 2024, oplyser DSB.

‘Covid-19 situationen’ og ‘eftervirkninger af pandemien’ er forklaringen fra Talgo, ifølge DSB.

»Det er meget beklageligt, at vores leverandør har meddelt, at de ikke kan levere togvognene som planlagt og til aftalt tid. Vi er i øjeblikket i gang med en nærmere dialog om de kontraktuelle aspekter af sagen,« lyder det fra Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel i DSB, i en mail til Ingeniøren.

Kontrakten mellem DSB og Talgo er en rammeaftale, som også indebærer leverancer af reservedele i 16 år samt mulighed for at købe flere enkeltvogne og fulde vognstammer efter behov.

Ikke kun leverancen til DSB er ramt. De tyske statsbaner, Deutsche Bahn, har bestilt lignende togvogne, der er baseret på intercity-platformen Talgo 230, samt styrevogne og nye lokomotiver.
Denne pakke var også bestilt til levering i 2023, men er nu skubbet til året efter.

Vognene fra Talgo skal trækkes af de elektriske Vectron-lokomotiver, som DSB og Folketinget har bestilt 42 af. Heraf er 16 købt til trafikken til og fra Hamborg, så hver af de otte vognstammer kan få oprangeret et lokomotiv i hver ende.

Ultimo 2021 var der leveret 32 Vectron-lokomotiver. De, der er i drift, benyttes primært på Sjælland.

Emner : Jernbane