Nye togsignaler forhindrer ikke tog på kollisionskurs
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Nye togsignaler forhindrer ikke tog på kollisionskurs

PLUS.
Illustration: Jørgen A. Larsen via Wikimedia Commons

Modsat det gamle system tillader jernbanens nye digitale signalsystem, at to tog bliver sendt i retning mod hinanden.

De danske jernbaners nye digitale signalsystem til 23 milliarder kroner kan ikke forhindre to tog i at blive sendt i retning mod hinanden på en enkeltsporet jernbane. Det står klart, efter at to tog ved en fejl blev sendt på kollisionskurs under en test af det nye ERTMS-system en nat i maj. Lokomotivførerne

Ønsker du at læse hele artiklen?

Det kan du med et PLUS-abonnement. Det giver dig digital adgang til alle PLUS-artikler og Ingeniørens digitale avis.

Som IDA-medlem kan du få adgang til alt PLUS-indhold. Klik her for at læse hvordan.

nåede at bremse togene, som endte med at holde bare 177 meter fra hinanden. Havde lokomotivførerne ikke reageret, ville ERTMS-systemet have bremset togene med omkring 100 meters afstand, oplyser Banedanmark. Læs også: To tog var 177 meter fra at støde sammen under test af det nye signalsystem Men hændelsen, som Ingeniøren har beskrevet nærmere i fredags, efterlod ifølge interne d...