Nye togsignaler forhindrer ikke tog på kollisionskurs
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye togsignaler forhindrer ikke tog på kollisionskurs

PLUS.
Illustration: Jørgen A. Larsen via Wikimedia Commons

Modsat det gamle system tillader jernbanens nye digitale signalsystem, at to tog bliver sendt i retning mod hinanden.

De danske jernbaners nye digitale signalsystem til 23 milliarder kroner kan ikke forhindre to tog i at blive sendt i retning mod hinanden på en enkeltsporet jernbane. Det står klart, efter at to tog ved en fejl blev sendt på kollisionskurs under en test af det nye ERTMS-system en nat i maj. Lokomotivførerne

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

nåede at bremse togene, som endte med at holde bare 177 meter fra hinanden. Havde lokomotivførerne ikke reageret, ville ERTMS-systemet have bremset togene med omkring 100 meters afstand, oplyser Banedanmark. Læs også: Kollisionskurs: To tog var 177 meter fra at støde sammen under signaltest Men hændelsen, som Ingeniøren har beskrevet nærmere i fredags, efterlod ifølge interne dok...