Nye togsignaler forhindrer ikke tog på kollisionskurs
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye togsignaler forhindrer ikke tog på kollisionskurs

PLUS.
Illustration: Jørgen A. Larsen via Wikimedia Commons

Modsat det gamle system tillader jernbanens nye digitale signalsystem, at to tog bliver sendt i retning mod hinanden.

De danske jernbaners nye digitale signalsystem til 23 milliarder kroner kan ikke forhindre to tog i at blive sendt i retning mod hinanden på en enkeltsporet jernbane. Det står klart, efter at to tog ved en fejl blev sendt på kollisionskurs under en test af det nye ERTMS-system en nat i maj. Lokomotivførerne

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

nåede at bremse togene, som endte med at holde bare 177 meter fra hinanden. Havde lokomotivførerne ikke reageret, ville ERTMS-systemet have bremset togene med omkring 100 meters afstand, oplyser Banedanmark. Læs også: Kollisionskurs: To tog var 177 meter fra at støde sammen under signaltest Men hændelsen, som Ingeniøren har beskrevet nærmere i fredags, efterlod ifølge interne dok...