Nye supersygehuse stjæler ideer fra industrien

Løsninger fra supermarkedskæden Netto, speditøren DSV og reklameomdeleres smartphonebaserede nøgler bliver en integreret del af de nye sygehuse, der for tiden projekteres.

»Der er knaldgode standardløsninger, så vi behøver faktisk ikke at opfinde et eller andet avanceret. Vi vil bare gerne have den standardløsning, som er bedst - ikke bare i Danmark, men internationalt,« fortæller vicedirektør Claes Brylle Hallqvist fra Bispebjerg Hospital.

Selv om der kan synes langt fra hospitalernes hvide kitler og renskurede gange til reklameomdeleres trasken ind og ud af boligopgange, så er der fælles problemer - og løsninger.

»De fleste reklameomdelere er teenagere, så der bliver hele tiden smidt nøgler væk. Det giver utryghed og sure beboere. Vi har den udfordring, at vi har 5.500 ansatte, der skal have nøgler til det nye sygehus. Lad os bare sige, at der bliver 500 døre. Det er svært at styre,« siger han.

Et firma har derfor udviklet en smartphonebaseret løsning, der sammen med låse med bluetoothkommunikation sikrer, at hoveddørene bliver låst op, når omdeleren er på vej til at gribe i håndtaget.

»Vi tænker på at bruge det både i det endelige sygehus og under byggeriet. Vi får 500 håndværkere hver dag, og det vil da være meget lettere at give dem adgang via en smartphoneapp. Så har de kun adgang til bestemte områder, og man kan slette deres adgang igen, når de er færdige. Det giver meget bedre sikkerhed og tryghed, end hvis man havde hundredvis af nøgler i omløb,« forklarer Claes Brylle Hallqvist.

Netto er eksperter i logistik

Om Bispebjerg Hospital vil bruge smartphone-nøglen er endnu ikke afgjort, men det er et eksempel på hospitalets strategi om at tage de bedste ideer fra andre brancher for at skabe det bedste hospital.

»Vores største opgave er at brainstorme på, hvor vores problemer ellers bliver løst. Der hjælper vores eget og vores rådgiveres netværk. Vi er faktisk ikke stødt på et problem, som vi ikke kunne finde en standardløsning på,« siger vicedirektøren.

Eksempelvis har projektgruppen besøgt Netto for at lære af de bedste inden for supplychain-management. I dag går eller kører 40 procent af portørerne tomhændede rundt under Bispebjerg Hospital i København, og der er decentrale lagre overalt på det gamle hospital.

»Netto flytter varer meget effektivt. De kører leveringen efter en push-strategi i stedet for en pull-strategi, som vi bruger i dag,« fortæller han.

En pull-strategi betyder, at varerne først bliver pakket og leveret, når personalet på en afdeling bestiller det, mens en push-strategi betyder, at lagerbestyreren holder øje med, hvad en afdeling typisk bestiller, og så bare sørger for, at der altid er fyldt op.

»Så skal afdelingen ikke bruge tid på at bestille varer, vi kan planlægge transporterne bedre og sørge for at levere, når der ikke er så meget pres på gangene. Dermed sparer vi transportareal, vi mindsker lagrene på de enkelte afdelinger, fordi der aldrig er mere, end der er brug for, og dermed får vi flere penge til sengestuer og operationsstuer,« siger Claes Brylle Hallqvist.

Det ny universitetshospital i Skejby har efter samme filosofi søgt hjælp fra transportbranchen til at udvikle logistiksystemet til det nye hospital.

Stregkoder fra bilindustrien

På Bispebjerg har bilindustrien leveret en anden løsning med en ny slags stregkoder - de såkaldte QR-koder. QR-koder kan indeholde meget mere information end almindelige stregkoder, og de er gratis at bruge. De blev udviklet i et af den japanske bilproducent Toyotas datterselskaber for at kunne spore og følge bildele, men har siden bredt sig til reklameverdenen, fordi mobiltelefoner med et kamera og en læser-app kan scanne QR-koden og ad den vej ledes til en hjemmeside med mere viden om tingen med koden på.

»Rengøringsassistenten kunne scanne koden med sin smartphone, hvorefter en video om, hvordan udstyr eller en maskine skal rengøres, ville blive vist på telefonen. Det er i den sammenhæng ikke uvæsentligt, at en stor del af vores rengøringspersonale ikke har dansk som modersmål og derfor lettere kan forstå en video,« forklarer Claes Brylle Hallqvist.

Projektgruppen har allerede lavet den første prototype med kode og video på blot fire dage. Muligheden for at scanne udstyr letter samtidig en af sygehusets dyre opgaver: dokumentation.

»Når rengøringsassistenten er færdig med rengøringen, kan vedkommende klikke det af på smartphonen. På samme måde kunne man have en kode på en pumpe i kælderen, der jævnligt skal serviceres, eller på brandudstyr, som skal tjekkes en gang om året. Det er der mange penge at spare på,« påpeger han.

Ambitionen for Bispebjerg er at tage det bedste fra alle verdener og omsætte det til hospitalets virkelighed i de næste fem-ti år.

»Mange hospitaler er gode til én ting - eksempelvis trådløs teknologi, logistik eller bæredygtighed. Vores ambition er at ligge i den internationale top på mange områder. Vi kommer ikke til at være nummer ét på alt, men måske i top-3 og top-10 på nogle områder og i top-100 eller top-500 på andre,« forudser Claes Brylle Hallqvist.

Emner : Hospitaler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

det lyder for mig yderst underligt hvis man skulle udstyrer alt personale på et sygehus med en smartphone blot for at kunne åbne en dør.

for det første er der store dele af sygehusene man ikke må have en tændt telefon pga patient sikkerheden. for det andet er det utrolig dyrt at udstyrer hver en sygeplejerske med en smartphone, som i de fleste tilfælde skal udskiftes hvert anden år.

nøgle kort i form af ID-kort som alle på sygehusene alligevel skal bære pga sygehus akkreditering virker da langt mere logisk. der kan også slettes adgange centralt fra ved bortkommen kort. desuden skal man også have låne IDkort til eksterne teknikere osv.

i artiklen nævnes 500 teknikere der potentielt har nøgler der kan blive væk. den holder ikke en meter, det er da forhåbentligt ikke alle i en byggeri projekt der får hovedenøglen til sygehuset? det er da kun 1 pr sjak hvis overhovedet. normalt bliver der åbnet for dem. eller der står piv åbent mens byggeriet står på. og hvad havde man ellers forventet? "krav fra byggeherrer, alle tømre, elektrikere, murer og malere skal medbringe egen smartphone for at kunne arbejde her." ? og så skal det også være en smartphone som kan bruge lige DERES app? iphone? android? winphone? alle?

  • 0
  • 0

Det er klart at det kan blive en dyr nøgle til en dør hvis man kun benytter sin smartphone som nøgle. Jeg er af den opfattelse at vi nu kun ser toppen af isbjerget med hensyn til muligheder en smartphone vil give i fremtiden. Tænk på hvor mange informationer personalet på et hospital sender rundt dagligt og hvor mange de søger! Der vil blandt andet kunne gennemføres mange gode leanprojekter såfremt alle personalegrupper benyttede smartphones. Portørere kunne få en mere effektiv vandring rundt i huset således at de ikke går tomhændet retur. Blodprøvesvar kunne hurtigere komme den rette i hænde. Lægen kunne have hurtigere adgang til den opdaterede version af behandlingsinstrukserne. Betaling i kantinen.... Ja jeg tror integrerede løsninger vel vidende at det idag hedder smartphones og i morgen noget helt andet.

  • 0
  • 0

Hele teknologi-udviklingen med smartphones o.l. er rigtig god ud fra devisen om at den enkelte medarbejder skal kunne klare flere opgaver selvstændigt, og derved spare en masse administration. Selvom der er en stor udgift mht. indkøb så er pengene givet godt ud da alle grupper fra læger til portører har en fælles platform som kan agere nøgle, kommunikation og dokumentation. Det kan bruges til alt fra Traumekald og patient-monitorering (dvs. koordination af sygeplejersker, læger og portører) til procesdokumentation hvor de enkelte faggrupper kan dokumentere alt fra rengøring, til avancerede operationer. Der er ingen grænser for mulighederne med den rigtige software/hardware, hvor udfordringerne i forhold til den øgede sensibilitet som noget hospitalsudstyr har overfor trådløs-teknologi.

  • 0
  • 0

Hvad man i stedet skulle, var at sende sms med dørkode. Fordi alle har mobiler, og selv dem som ikke har det kan så får koden fra en kollega. Så skal man så havde en 4 cifret koder, som kan skiftes på dørene, hver dag. Så skal du ikke havde din smartmobil op og sørge for at der er strøm på dem. Du får en sms med eks en 4 cifret kode som du lærer uden af, og så er det bare at taste den ind ved de sikkerhedsdøre som du skal igennem. Og så kunne man også havde 3-4 niveau sikkerhed fordi du kan have den yderste dør med 3 cifre, og den allerinderste med 6 cifre. Så hvis du er manden på gulvet, så får du en sms med 3 cifre, og er du ham som skal hele vejen, så kan du får alle 6 cifre. Og du ved alle som har fået en sms, så hvis der bliver stjålet noget så ved du hvem som har adgang.

  • 0
  • 0

Det beskrevne push-system er vist nærmere et elektronisk pullsystem. Det er jo ikk push kun at skubbe de ting der er brug for. Netop ved at forsyne afdelingen med det der bliver brugt er netop pull - hvordan kommunikationen sker er ire levant.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten