Nye software-tilbud vælter ind i din bil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye software-tilbud vælter ind i din bil

Illustration: Bosch

Den tid, hvor du stak nøgle i tændingen, startede bilen og kørte væk, er ved at være slut. Lige nu kæmper bilproducenter over hele verden om at kunne levere massevis af nye ydelser til bilister. Bilerne skal for eksempel selv give besked om at komme på værksted og tilkalde udrykning når der sker en ulykke.

I sidste uge var det Bosch, der som en af verdens største underleverandører til bilindustrien, gav sit bud på, hvordan vi chauffører, vores biler og internettet kan smelte sammen i en nær fremtid. Mange af løsningerne kendes allerede fra konkurrerende producenter, som selv har udviklet løsninger. Men som underleverandør vil Bosch gerne levere de nye funktioner til bilproducenter, som ikke selv har udviklingskapaciteten eller som ønsker at være en del af et større teknologisk økosystem.

Læs også: Lidar afdækker by på størrelse med Manhattan

Turen gennem dårligt vejr kan blive lidt bedre, hvis bilen i forvejen kunne få informationer fra andre biler om, hvordan vejgrebet er lidt længere fremme. Det er løsninger som de fleste bilproducenter arbejder på i dag. Illustration: Bosch

Bosch Kalder det samlet for Mobility Solutions og heri indgår der forbundne biler, selvkørende biler og elektriske biler. Altså sammen skal det være med til at gøre det nemmere at være bilist. Her kommer lige et par smagsprøver:

Parkering: I visse storbyer består 30 procent af trafikken af biler, som ikke kan finde en parkeringsplads. Det vil Bosch nu hjælpe dem med. Ulatralydsscannere fra bilernes parkeringsassistent-systemer finder alle hullerne mellem de parkerede biler, når de kører forbi. Den information sendes videre til de biler, som søger en parkeringsplads og de bliver ledt derhen.

Nøgler: Brug din smartphone som nøgle, ikke bare til at åbne bilen, men også til at starte motoren. Hvis bilen skal lånes ud, så kan rettigheden gives videre til lånerens mobil.

Læs også: Selvkørende biler: En kvalmende tanke

Selvkørende parkering: Med Automated Valet Parking kan en bil udstyret med Bosch’ system, selv finde pladsen i parkeringshuset. Du afleverer bare bilen ved indgangen og så kører bilen 100 procent automatisk rundt og finder en ledig plads. Hvis alle bilerne er udstyret med systemet, vil der være plads til 20 procent flere biler i huset, da de kan parkere meget tættere, når der ikke længere skal et menneske ud og ind.

Spøgelsesbilister: Enhver bilists mareridt er udsigten til at møde en spøgelsesbilist på vej i den forkerte retning på motorvejen. Bare i Tyskland sker det 2.000 gange om året. Men med en spøgelsesbilist-alarm får ikke bare bilen, der er på gale veje besked. Også alle biler i nærheden får besked om, at der er en spøgelsesbilist i nærheden.

Læs også: Årtiets teknologiske slagsmål slutter forbavsende fredeligt

I første omgang handler det i mindre grad om selvkørende biler. Dem tror Bosch kun i begrænset omfang vil befolke vejene i 2025. Det handler i højere grad om at tilbyde bilister nye oplevelser. Om det så vil gøre livet nemmere eller mere kompliceret er et spørgsmål, som Bosch umiddelbart ikke kunne svare på.

Apps skal gøre det nemmere at køre i elbil

Elbiler får også en overhaling af Bosch og her er det især rækkevidde og ruteplanlægning som er yderligere i fokus. Sammen med Mercedes og Renault er der udviklet en app, så der kan oplades og betales ved 17.400 ladestationer med et enkelt klik.

Det forklarede Caroline Reichert der er leder af Bosch Connected Mobility Solutions på konferencen Bosch Connected World 2018 i Berlin. Her viste hun, hvordan Bosch forestiller sig, at hele vores digitale liv i princippet bliver overflyttet til bilen.

Læs også: Sådan forbereder BMW sig på elbil-revolutionen

På den måde kan vi, hvis det altså er det vi ønsker, få de samme services i bilen som vi er vant til når vi er hjemme. Det kan for eksempel være levering af varer vi har bestilt på nettet. Et bud får adgang til bilens bagagerum og kan levere varerne der i stedet for at køre dem hjem til dig.

Det betyder også optimal ruteplanlægning i forhold til elbilens tekniske tilstand, vejret, kørestil og bilens historiske forbrug.

Ingeniøren var inviteret til Bosch Connected World 2018 af Bosch

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten