Nye signaler til S-banen gør rejsetiden længere i stedet for kortere
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye signaler til S-banen gør rejsetiden længere i stedet for kortere

S-tog
CBTC-systemet skulle have givet kortere rejsetid for togpassagererne. Men med den nye 2017-køreplan for S-tog bliver rejsetiden mellem Hillerød og Jægersborg forlænget på grund af systemet. (Foto: Das Büro)

Når 2017-køreplanen for de københavnske S-tog træder i kraft i denne måned, skulle passagererne på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg som de første i Danmark have nydt godt af kortere rejsetid med det nye signalsystem, CBTC.

Sådan kommer det imidlertid ikke til at gå. Tværtimod skal den offentliggjorte køreplan nu ændres, fordi køretiden med de nye signaler bliver op til fem minutter længere i begge retninger mellem Hillerød og Jægersborg.

Ændringen skyldes, at det nye CBTC-system oplever uforudsete problemer, når skinnerne er glatte. Det har konkret vist sig i tre episoder i efteråret, hvor tog med det nye signalsystem ikke kunne bremse i tide og derfor overskred systemets indbyggede sikkerhedsafstand.

Ukendt løsning

Derfor har Banedanmark nu indført en restriktion, som betyder, at CBTC-systemet bremser togene tidligere og dermed over en længere strækning end hidtil. Det medfører længere køretid for togene, forklarer teknisk direktør Søren Boysen fra Banedanmark.

Det står i skærende kontrast til formålet med den store signaludskiftning, som skulle byde på kortere rejsetid såvel som et højnet sikkerhedsniveau.

Glatte skinner er et gammelt problem. Var det ikke muligt at forudse?

»Det kan man godt sige. Men vi er nødt til at have nogle driftserfaringer med CBTC-systemet, som vi kun kan få under drift. Naturligvis har vi gjort os overvejelser om glatte skinner i forvejen. Men den måde, vi havde tænkt os at håndtere glatte skinner på, har ikke været tilstrækkelig,« siger Søren Boysen.

Er dette et grundlæggende problem med det nye signalsystem, som vi også kommer til at se på andre strækninger?

»Nej. Nu vil vi frem til sommerferien finde ud af, hvordan vi håndterer problemet fremadrettet. CBTC-systemet er udbredt flere steder i verden, og vi vil se på, hvordan andre lande med sammenlignelige forhold har håndteret problemet,« siger Søren Boysen.

Hvornår kan passagerer mellem Hillerød og Jægersborg regne med at opleve de lovede kortere rejsetider?

»Det tør jeg ikke at svare på. For én ting er, at vi finder løsningen. En anden er at få lavet køreplanen om sammen med DSB. Så den tids­horisont tør jeg ikke spå om endnu. Men vi gør alt, hvad vi kan for at fjerne den aktuelle restriktion hurtigst muligt,« siger Søren Boysen.

Banedanmark arbejder sammen med Siemens, som har leveret systemet, om at finde en løsning på problemet.

Forsinkelser og fordyrelser

Problemerne med de nye signaler lander i kølvandet på store forsinkelser og fordyrelser af signalprogrammet, der både bliver udrullet på S-banen med CBTC-systemet og på fjernbanen med det såkaldte ERTMS-system.

Det kom i efteråret frem, at udskiftningen af togsignalerne bliver to år forsinket, og at hele reservepuljen på fire milliarder kroner nu er brugt. Det betyder, at de nye signaler først er endeligt indfaset om syv år, og at hver en krone af budgettet på 19,6 milliarder kroner allerede er brugt.

Læs også: Ny Banedanmark-chef fandt ekstraregning på fire milliarder til signaler

Udskiftningen af signalerne bliver først færdig på S-banen og skal med de nye forsinkelser være gennemført i 2021. Det er et år senere end forudsat i den politiske aftale og hele tre år efter, at Siemens oprindeligt lovede at have færdiggjort arbejdet.

På baggrund af overskridelserne af budget og tidsplan meldte transportordførere fra både borgerlige partier og Socialdemokratiet i denne uge ud, at de fremover vil have månedlige orienteringer fra Banedanmark om projektet.

Læs også: Politikere vil sætte Banedanmark under skærpet tilsyn

Kommentarer (24)

Citat: "Nye signaler til S-banen gør rejsetiden længere i stedet for kortere"

En gave til DSB, som jo arbejder hårdt på at forlænge rejsetiderne. Så kan de overholde kontrakten med politikerne, og så er alt godt.

Passagerne kan jo bare købe en bil, hvis de ikke kan lide lugten i bageriet.

At rejsetiden fra Helsingør til København er den samme som i 1917 kan vel ikke være vigtigt. Nu kan signalprogrammet så få skylden.

  • 12
  • 4

... med glatte skinner.

Ja, det lyder da fornuftigt. Hvordan i alverden skulle man dog kunne have forudset det?

Når nu skinnerne var glatte sidste år, så må det vel være - statistisk set - helt ude i hampen, at antage, at det ville gentage sig i år.

Kompetente virksomheder som BD og DSB er jo verdenskendte for virkelig at mestre deres metier.

  • 9
  • 8