Nye regler: Elbiler kan erstatte biobrændstof

Biobrændstoffer er ikke længere det eneste svar på at gøre transportsektoren mere grøn og bæredygtig i 2020, hverken i EU eller i Danmark.

EU-Kommissionen har skrevet sit direktiv om, så de tidligere bastante formuleringer om, hvor meget biobrændstof, der skal i tankene, er erstattet til vedvarende energi generelt. Det samme gælder det danske energiforligs tekst.

De nye formuleringer åbner for, at hybridbiler, hvis batterier kan oplades, og elbiler på vindkraft på sigt kan komme ind i billedet.

»Kommissionen har fået kolde fødder med hensyn til kun at satse på biobrændstoffer, og det finder vi yderst fornuftigt,« siger civilingeniør Søren Dyck Madsen fra Det Økologiske Råd.

Han henviser til, at der inden for den seneste tid er kommet mange kritiske rapporter om biobrændstoffernes manglende bæredygtighed. Det har fået kommissionen til at gå imod vedtagelsen blandt EU's regeringsledere sidste år, hvor menuen ensidigt stod på biobrændstoffer.

Direktør Hans Duus Jørgensen fra de danske elselskabers organisation, Dansk Energi, mener, at EU-Kommissionen har fået øjnene op for, at biobrændstof ikke er den eneste mulighed for vedvarende energi i bilerne.

»I den seneste tid har vi oplevet flere markante initiativer, som har vist, at elbiler er en mulig, effektiv og ikke specielt dyrt bud på en mere bæredygtigt element i transport-sektor,« siger han.

Biobrændstoffer nødvendige nu

I praksis kommer vi dog ikke uden om biobrændstofferne - hverken i EU eller i Danmark. Især fordi alternativerne ikke er til stede endnu, og fordi en vis procentdel biobrændstoffer i transportsektoren i 2010 allerede er regnet ind i det danske CO2-regnskab for perioden 2008-2012.

Både Søren Dyck-Madsen og Hans Duus Jørgensen tror bestemt, at der kommer biobrændstoffer på danske tankstationer, men vil ikke skyde på, hvor stort markedet bliver:

»Jeg forestiller mig et miks af forskellige bæredygtige transportteknologier, hvor det hen ad vejen vil vise sig, hvilke teknologier der vinder som de mest effektive og bæredygtige,« siger Hans Duus Jørgensen.

Selv om det danske energiforlig fra februar fastsætter et 5,75 procents mål for biobrændstoffer i benzin og diesel fra 2010, så er der endnu ikke vedtaget noget om, hvordan det skal ske, og hvilke virkemidler man vil bruge for at nå målet.

Et lovforslag om indførelse af biobrændstoffer i benzin og diesel er foreløbig skudt fra foråret til efteråret - ifølge klima- og energiminister Connie Hedegaard fordi Danmark afventer udfaldet af EU's diskussion af et sæt bæredygtighedskrav for biobrændstoffer. Kravene skal både gælde biobrændstoffer produceret i og uden for EU.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu kan i lige så godt vende jer til det! Elbilerne kommer nu.

Og det gør de fordi mobiltelefonindustrien har giver os nogle batterier, som kan rumme den mængde strøm vi har brug for uden de vejer flere tons.

Med Lithium-ion batteri kan de lade sig gøre at lave fornuftige elbiler.

og de skal køre på overclocket strøm fra http://www.jydskatomkraft.dk/

:-)

  • 0
  • 0

Helt enig i, at det er fremragende, at vi nu endelig får elbiler i hurtigt voksende omfang. Men artiklens formulering: "elbiler på vindkraft" er særdeles pudsig - og endnu et bevis for konsekvent politisk korrekthed! I Danmark vil bilerne blive opladet med strøm fra 60% kul, 12% vind, 0-20% vand- og kernekraft, og resten gas og olie. I det øvrige Europa oplades de med især kul og kernekraft og vist 2-4% vindkraft. Så artiklens formulering er vel mellem 2 og 12% sand. - I min bibel kaldes det "usand eller falsk".

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten