To nye raketter skal bryde grænser for dansk amatørrumfart

Den endelige rumraket Spica bliver en væskemotor-raket på hele 13 meter. (Illustration: Carsten Brandt) Illustration: Carsten Brandt

I jagten på at skyde en mand i rummet med den endelige rumraket kaldet Spica afslører raketforeningen Copenhagen Suborbitals (CS) nu på sin blog, hvilke nøgleteknologier der til sommer skal teste si to raketter.

Raketbyggerne har nemlig låst sig fast på, at Spica skal være en raket med væskemotor, og for at teste motoren i luften bygger de raketterne Nexø 1 og Nexø 2. Hvis alt går efter planen, vil det markere et stort skridt frem for dansk amatørrumfart på flere afgørende parametre.

Det vil være første succes med opsendelsen af en raket med flydende brændstof. Kun én gang før er en væskeraket forsøgt opsendt i Danmark, nemlig for en del år siden af den jyske raketforening Danish Space Challenge (DSC), men raketten fløj kun 60 meter.

Nexø-raketterne har potentiale til at flyve hhv. 10 og 20 kilometer, og det vil ikke alene bryde danmarksrekorden på 8,5 kilometer, som blev sat af CS selv med raketten Sapphire, men også den europæiske rekord på 10,5 kilometer, der blev sat 1. oktober 2000 af den britiske raketgruppe Mars med deres Phobos EAV-raket. Opsendelsen skete dog i USA.

Læs også: Overblik: Verdens raketamatører kæmper for at nå rummet

Nexø 1 bliver en såkaldt pressure blow down-motor, hvor et overtryk i komposittankene med flydende ilt og ethanol føder motoren. Men på Nexø 2, der bliver 30 centimeter kortere, tester CS et nyt trykreguleringssystem, der giver mulighed for dobbelt så høj flyvning trods den kortere raket.

Begge raketter bliver også udstyret med aktiv styring, samt ballut og faldskærme.

13 meter høj raket

Før opsendelserne vil CS teste væskemotoren kaldet BPM-5 (tallet fem dækker over trykraften på 5kN), der er under bygning i raketværkstedet på Refshaleøen, og hvis alt går efter planen, ser fremtiden således ud:

Vinterhalvår 2014-2015: BPM-5 udviklings- og testprogram, samt udvikling af 2015 testraketten.
Forår/sommer 2015: Udvikling af den større motor BPM-100 og prototypekapsel.
Sommer 2015: Opsendelse af BPM-5 testraket med ballut/faldskærmsforsøg.
Efterår/vinter/forår 2015-2016: BPM-100 testprogram og udvikling af Spica-1/prototypekapsel.
Sommer 2016: Opsendelse af Spica-1 med prototypekapsel til reentry eksperiment.
Sommer 2017: Opsendelse af Spica-2 med flight grade kapsel nr. 1

Spica – altså den endelige rumraket – bliver 13 meter høj, 4 ton tung, og med en diameter på 95,5 centimeter.

CS bliver dog ikke alene om at opsende sine raketter til sommer fra Østersøen. Et stenkast fra deres værksted er Peter Madsen i fuld gang med byggeriet af sin hybridraket kaldet SuperHATV, der i en eller flere udgaver skal opsendes til sommer. Hvor CS opsender fra platformen Sputnik, så planlægger Peter Madsen at opsende sine raketter fra en såkaldt FLIP-bøje.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nexø-raketterne har potentiale til at flyve hhv. 10 og 20 kilometer, og det vil ikke alene bryde danmarksrekorden på 8,5 kilometer, som blev sat af CS selv med raketten Sapphire, men også den europæiske rekord på 10,5 kilometer, der blev sat 1. oktober 2000 af den britiske raketgruppe Mars med deres Phobos EAV raket. Opsendelsen skete dog i USA.

Hvis det er opsendelser fra det Europaeiske fastland skoed man til over 100 km fra Peenemuende med V2/A4. Opsendelserne med ESA-raketter fra sydamerika er ogsaa over 10.5 km.

Derfor vil det stadigvaek vaere flot med et skud til 20km.

  • 3
  • 0

Jo, jo men vi taler naturligvis om rekorderne for amatører. Jeg er godt klar over, at der findes europæiske raketter, som er nået højere op end 10,5 kilometer.

I øvrigt er det svært at danne sig overblik over, hvor højt amatørraketter egentlig er kommet op. Jeg forsøgte for nogle år siden i artiklen, som der bliver linket til i artiklen. Men skulle nogle sidde med viden om nye rekorder, så skriv det endelig her. Og vær opbmærksom på at der skal være dokumenterede data. Mange påstår en masse ting derude. Det var jo lidt samme udfordring med Smaragd, der muligvis med trin to nåede meget højt. Men da næsekeglen med elektronikken røg af, så aner ingen vist, hvor højt den nåede.

  • 1
  • 0

Hvilken højde er raketten i, når motoren stopper?

Jeg spørger, fordi jetvane styringen jo afhænger af, at der er en exhaust - og hvis motoren stopper i en højde, hvor der stadig er atmosfære, ville aerodynamisk styring måske være nemmere.

Hvad har i gjort jer af tanker omkring dette spørgsmål?

  • 0
  • 0

Michael, der er åbenbart pt. 9 mennesker som ikke kan lide, at os ikke altvidende, vover at stille et ellers udemærket spørgsmål.. Bare bliv ved, og glædelig jul.... Også tak til de forklarende svar

  • 1
  • 0

Peter Hansen:

hvis motoren stopper i en højde, hvor der stadig er atmosfære, ville aerodynamisk styring måske være nemmere.

Aerodynamisk styring virker til gengæld kun, når der er en vis fart, og er ikke nødvendigvis nemmere. Især ikke, når vi har afprøvet teknikken til jetvanes.

På fremtidige flyvninger får vi forhåbentligt brug for styring i de forsvindende luftlag, så vi foretrækker at udvikle metoder, der virker både i og "over" atmosfæren: jetvanes eller gimballed engine.

  • 3
  • 0

På fremtidige flyvninger får vi forhåbentligt brug for styring i de forsvindende luftlag, så vi foretrækker at udvikle metoder, der virker både i og "over" atmosfæren: jetvanes eller gimballed engine.

Hvis BECO sker "over" atmosfæren giver det naturligvis god mening. På den anden side koster det vel lidt performance at have vanes i udstødningen. Hvilket så taler for gimbal, som på den anden side er vanskeligt at mestre rent teknisk.

Never mind, det er spændende at følge som tilskuer, og i ønskes held og lykke med projektet.

  • 2
  • 0

På den anden side koster det vel lidt performance at have vanes i udstødningen.

Det er klart, men det indregner man så.

Hvilket så taler for gimbal, .../quote]

Til gengæld giver vanes en smule roll control, hvor gimbal kræver et andet system til dette.

[quote]... gimbal, som på den anden side er vanskeligt at mestre rent teknisk.[

Det er nu ikke så galt. Måske kommer der en Nexø med gimbal engine, og Spica får det.

Tak for de gode ønsker.

  • 2
  • 0

Højde rekord: Formoder artiklen her referer til SKUD med Væske fyret motor, og ikke en Fast-stof motor som DARE skød til 12,3 km højde.

DARE skød med en KNO3-sorbitol motor, eller en tunet RocketCandy motor. Som giv vis skulle være lettere at få til at fungere, og potentielt farligere, da den ikke kan lukkes ned under flyvning.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten