Nye problemer for Scandlines-færger
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye problemer for Scandlines-færger

Det finske STX-værft i Turku har netop stoppet forberedelserne til byggeriet af to nye Scandlines-færger. Det sker, efter at der er opstået problemer med finansieringen af de to færger, som sammenlagt koster omkring 500 millioner euro.

Oplysningen stammer fra den finske avis Helsinki Times, som rapporterer, at værftet arbejder på at finde penge til projektet. Færge-byggeriet stod til at sikre beskæftigelsen for 1.000 værftsarbejdere frem til 2015.

Læs også: Scandlines annullerer kontrakten på to superfærger til Gedser-Rostock

Det er ikke første gang, at Scandlines løber ind i problemer med at erhverve to færger til Gedser-Rostock-ruten. Tidligere måtte rederiet annullere købet af de to færger fra P+S Werften. De var så tunge, at de stak for dybt til at gå ind i Gedser Havn

Samtidig var også det tyske værft i store økonomiske vanskeligheder, som til sidst førte til en konkurs.

Læs også: Scandlines skal sejle på naturgas mellem Gedser og Rostock

De nye færger skal være af typen med dobbeltender og får, hvis de bliver bygget, en kapacitet på 1.300 passagerer, 72 lastbiler og 382 personbiler.

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ny regel: Når I vælger værft, så gå udenom dem som er ved at gå konkurs.

Vi må håbe Kronprins Frederik og Prins Joachim holder sig flydende mange år endnu. Altså ikke prinserne, men færgerne af samme navn. Dronning Margrethe II er jo skrottet for længe siden, altså færgen, ikke dronningen.

  • 0
  • 0