Nye problemer på kyssebro: Cyklister glider i regnvejr
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye problemer på kyssebro: Cyklister glider i regnvejr

Illustration: Christian Østergaard

Weekendens våde, københavnske vejr afslører en ny fejl på den skandaleombruste inderhavnsbro, der efter tre års forsinkelse åbnede for trafik torsdag aften: Broens cykelstier bliver til en glidebane, når den bliver våd.

Det oplevede flere københavnske cyklister allerede i weekenden, da de ville prøve den nye bro under egne cykeldæk. Enkelte delte opdagelsen på Twitter:

Også Københavns Kommune opdagede problemet i weekenden, da den åbne bro oplevede sine første regnskyl.

»Når man kommer kørende i svingene på broen er den glattere end man kunne forvente. Det kunne vi konstatere i forbindelse med den regn, der faldt fredag og lørdag,« siger kommunens bygherrerådgiver på projektet, civilingeniør Erik Heibel Sørensen.

Læs også: Belægning, bænke og kuldegab: Inderhavnsbroen er næsten færdig

Kommunen overtog for halvanden uge siden broen fra entreprenøren Valmont SM, men som Ingeniøren kunne skrive i fredags er der stadig arbejde, der skal afsluttes på broen inden den officielle indvielse 19. august. Heriblandt er, hvad projektlederen på projektet i fredags kaldte en ‘genopfriskning’ af belægningen. På grund af problemet med de glatte cykelstier ser det dog ikke ud til, at belægningen kan komme i orden med en genopfriskning.

»Vi er ikke færdige med at planlægge, hvad der skal ske, og vi kan derfor ikke sige, hvordan det skal løses. Vi var ude og kigge på det med entreprenøren i weekenden og nu venter vi på tilbagemeldinger,« siger Erik Heibel Sørensen.

Fedtstof fra belægningen

Problemet skyldes ifølge kommunen, at coatingen på den nye belægning udskiller paraffin, som gør belægningen glat i vådt føre fordi regnen perler på belægningen. Også vandperlerne er dokumenteret af en twitter-bruger:

Paraffinen vil med tiden blive slidt af, men det er alligevel et problem, der skal løses af entreprenøren inden for de kommende par uger, oplyser Erik Heibel Sørensen. Om det betyder, at paraffinen skal slides af af entreprenøren eller om broen skal udstyres med en ny type belægning er endnu uvist.

Læs også: Så lykkedes det: Københavns skandaleramte inderhavnsbro er åbnet

Hertil kommer, at de sandkorn, der er en del af belægningen har vist sig at være for fine til at yde tilstrækkelig friktion.

Advarer mod høj fart på broen

Kommunen har ikke planer om at lukke broen eller dens cykelsti på grund af problemet, men der kan blive tale om at sætte skilte op, fortæller Erik Heibel Sørensen:

»Hvis vi gør andet end at løse problemet med belægningen, så stiller vi et skilt op, hvor der står, at der er glat i vådt føre. Problemet har jo også med cyklisternes fart at gøre.«

De skarpe sving midt på broen indbyder ellers ikke ligefrem til at køre stærkt?

»Det kommer vist an på, hvem man er,« konstaterer Erik Heibel Sørensen.

Læs også: Forårssol og koldt vand skævvrider Inderhavnsbroen

Københavns Kommune har tidligere haft et lignende problem med den såkaldte superkile gennem Nørrebro, der indeholdt en rødmålet og alt for glat cykelsti. Her tog det kommunen otte måneder, før der kom en mere ru belægning på cykelstien. Erik Heibel Sørensen har dog ikke kendskab til Superkilens cykelsti og ved derfor ikke, om der er brugt de samme materialer.

Inderhavnsbroen forventes stadig helt klar til den officielle åbning den 19. august.

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Blå asfalt som anvendes i bla. rundkørsler er livsfarlig glat i regn, sne, frost og bare kraftig dug. Fra venner der kører motorcykel ved jeg at de også frygter vejstriber generelt.

Alle dæksler er desuden farlige.

Vi cyklister må bare koncentrere os.

  • 18
  • 1

Vi cyklister må bare koncentrere os.

@Jens Stubbe,
Det er - ærligt talt - den mest fornuftige kommentar, jeg længe har hørt fra en cyklist. Thumps Up :)

Men derfor kan man jo godt bruge noget god asfalt ved ny-anlæg, og lade være med at 'lakere' den med alle mulige farver.

  • 15
  • 0

Det kan nok rettes uhyre enkelt ved at bruge noget sand i epoxy lak. Sådan lavede vi skridsikre dæk på sejlbåde i gamle dage og de var meget skridsikre og i det mindste til det brug ret slidstærke. En lidt dyrere løsning er at skifte sandet ud med særlige knuste glaskugler.

  • 12
  • 2

Det er ikke mange år siden at Københavns kommune anlagde Den røde Plads ved den gamle Nørrebro Remise nu Nørrebrohallen, mellem Nørrebrogade og Mimersgade.
Da ”Den røde Plads” indgår i den lange cykelsti-rute, som slanger sig over Frederiksberg til Lyngbyvej, krydser cykelstien altså den røde plads, - og så skulle stien males rød!!!
En spejlblank rødmalet cykelsti.

Det er gået op for kommunen at stien er glat i vådt føre.
Problemet er dog ikke løst effektivt, med andet end skiltning om faren!

Dræn og afløb på større arealer, med velfungerende fald mod punkt-afløb eller den arkitektonisk flottere længdeafvanding er stadig et uoverstigeligt problem for København. Se fx gågaden Købmagergade, hvor fald og længdeafvanding brugt som punkt-afløb, ikke fungerer sammen, med det resultat at der er "lunker", søer og sjap på den relativt glatte kinesiske granit i vådt vejr.

Nu har man gentaget fadæsen med Kyssebroen.

Det er som beskrevet, ovenfor, gammel praksis at smøre et tyndt lag epoxy på underlaget og strø et godt lag kvarts-sand på og lade det tørre ind.
Metoden er i slutningen af 1980-erne benyttet til vore lokale port-dæk, som skulle kunne holde til mindre renovationsbiler. Det holder stadig.

Trapperne fra Tietgensgade-broen til Hovedbanegårdens perroner er tilsvarende belagt med noget der ligner groft kvarts. Denne belægning er dog med årene og den omfattende trafik, nedslidt. Jeg har ingen erindring om hvorvidt belægningen er renoveret.

  • 11
  • 1

Således helt i ånd med den konstruktionsbetingede zig-zag-cykelsti hen over broen, ville kommunen virkelig kunne udleve visionen om Dødskysset ved fjerne rækværket og etablere en fast søredningstjeneste under broen (alternativt tørlægge havnen).

  • 12
  • 1

...men på åbningsdagen konstaterede jeg at det ikke var "rødepladstypen", den virker velkonstrueret, og belægningen ligner netop "sand i epoxy".

Jeg har aldrig set nogle i krise der, endsige været det selv, og man kan få ret god fart på når, man kører i retning mod Bryggen, problemet med Kyssebroen er primært det skarpe sving når man er på vej ned, jeg vil tro at folk let kan nå 25-30 km/t...

Skilte NU!

  • 3
  • 1

Det er gået op for kommunen at stien er glat i vådt føre.
Problemet er dog ikke løst effektivt, med andet end skiltning om faren!

Det er ikke helt rigtigt.

Som artiklen nævner, så blev der forholdsvis hurtigt (i kommunal tidsregning) lagt ny belægning på cykeldelen af pladsen, men fodgængere skøjter på fjerde år stadig rundt i regn- og især snevejr, hvilket er det skiltene advarer om. Man fornemmer tydeligt Københavns Kommunes generelle prioritering af fodgængere i denne sag.

  • 5
  • 0

For det første er sand præcist lige så glat at køre på på cykel og for det andet vil sandkorn uvægerligt grave sig ind i dækket og øge risikoen for punkteringer.

Kommunernes mangel på fejning af cykelstier er slem nok i forvejen uden at man skal til at svine dem til med vilje. Hele miséeren bunder alene i at man har ladet en ikke-cyklist bestemme overfladematerialet, for alle som cykler ved at colorfalt og andre festligt farvede materialer er ganske aldeles uegnede til tohjulede køretøjer.

  • 15
  • 1

for os der kører MC er sådan en overflade rent mareridt, med eller uden sand på.
til vinter bliver den blå bane jo glat uanset hvad man gør.

  • 7
  • 0

"alle som cykler ved at colorfalt og andre festligt farvede materialer er ganske aldeles uegnede til tohjulede køretøjer."

Enig.

Selvom jeg dog ikke har prøvet at cykle på denne nye bro, så undrer det mig, at vi efter 20 års høje profilering af vores cykel-infrastruktur, stadig begår de samme fejl, om og om igen.

Disse fejl begåes også ofte, i den by, hvor jeg er bosat. (Odense)

Alle større byer har masser af dårlige erfaringer, med alternative belægninger på cykelstier, og alligevel bliver firmaer og kommuner ved med at begå de samme fejl.

Kan det tænkes at disse opgaver, bliver givet til nye firmaer, der ingen erfaring har, i de lokale forhold, samt evt at cykle?. Og at disse firmaer, ikke i tilstrækkelig grad, bliver holdt oppe af bygherren, så projektet altid bliver ideelt til den opgave den er sat til at udføre?

Nemlig at give en sikker rute fra A til B, for cyklister.

  • 2
  • 0

End ikke en skridsikker belægning kan bygherren finde ud af - og Kommunen godtager det uden videre. Har der ikke været tilsyn undervejs, eller er det hele tillidsbaseret?
I den "muntre" ende er også, at der skal fire brovagter til at lukke broen op/i 2-3 gange om dagen. Troede ellers, at Københavns Kommune var hørt op med, at ansætte borgmesterens fætter fra Brønshøj til den slags "skånejobs". Nå, men vagterne kan vel altid gætte Sudoko mens de venter på det næste skib.

  • 5
  • 1

men der ikke tages højde for problemet omfang, snakker vi alvorlig inkompetance og desideret manglende intelligens.

INGEN kender ikke til problemet med de glatte malede flader for cyklister.
Såfremt man ikke kender til problemet, så skal vedkommende tvinges ud på sin cykel, ud udenfor kontoret, og cykle i regnvejr/snevejr.
At lægge problemet over på cyklisterne selv efterfølgende og bare stå og lukke idiotisk ud, at så må cyklisterne bare køre efter forholdene er himmelråbende åndsvagt !

Start med ikke at skabe farlige forhold for trafikanterne !
Stå til ansvar for at have lavet nogle idiotiske beslutninger og arbejder og få det rettet, fremfor blot at være ugidelige og arrogante.

Der eksisterer et antal broer, hvor underlaget er af metalristtypen.
Disse broer er mangefold værre i fugtigt vejr, end de lakerede.
Hvilken lavintelligent spade finder dog på sådan noget ?

Lav malingerne skridsikre fremover !
Få genmalet de eksisterende flader med en skridsikker maling NU.
Det er gældende for hele landet.

Kom i sving !!!

  • 5
  • 3

Ja, det kunne minde lidt om Bjarke Ingel's gangvej ned til det i øvrigt flotte skibsmuseum i Helsingør.

Man skal tilsyneladende helst have mindst ét brækket ben om dagen på moderne arkitettegnede adgangsveje og broer :)

  • 5
  • 0

Cyklister tror de er herrefolk, der gerne kører med hovedet under armen selv med cykelhjelm. Sæt en hastighedsgrænse på 20 km. i timen; alternativt sæt et skilt med glat i vådt føre. Vil de ikke høre må de føle!

  • 5
  • 17

>Eller brug hovedet - kør efter forholdene (som det står i færdselsloven).
>§ 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter >forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed.

Så det er ok hvis folk kommer til skade pga. fejlkonstruktion? Herlig indstilling til døden

  • 7
  • 3

I flere år har man vist at de farvede asfalttyper næsten alle er mere end glatte når det bliver en lille smule fugtigt - men alligevel så forsætter man med at smide det alle mulige steder.

Cyklister og fodgængere skøjter rundt - men smart ser det ud.

Desværre så sker der nok ikke så meget før en borgmester og står på snotten eller ryger over styret og får smadret sine fortænder og på den måde selv oplever hvor farlig den type belægning er.

  • 5
  • 2

Eller brug hovedet - kør efter forholdene (som det står i færdselsloven).
§ 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed.

Gør de da ikke det? Man må vel kunne forvente visse mindstekrav opfyldt af belægningen på en kommunal cykelsti, såsom at den ikke gemmer på landminer, faldlemme eller er smurt ind i paraffin? Det er jo for pokker ikke Loony Toons det her.

  • 4
  • 3

Det koster mange penge at gøre broen skridsikker - gl. belægning af og ny på - dette kunne
financieres ved at udstede "cyklekort" og på samme måde som biler betaler "grøn afgift".

Således kunne cyklister begynde at være med at betale de mange kommunale cykelforanstaltninger
som nu er i dyre domme er foretaget og som mer og mer mobber bilerne ud af bybilledet.

  • 5
  • 12

Hele miséeren bunder alene i at man har ladet en ikke-cyklist bestemme overfladematerialet, for alle som cykler ved at colorfalt og andre festligt farvede materialer er ganske aldeles uegnede til tohjulede køretøjer

Jeg har tidligere givet udtryk herfor men, gentager da gerne; Alle ansatte, i samtlige tekniske forvaltninger, bør tvinges til at cykle til/fra arbejde!

Det vil være fremmende, både for de ansattes gennemsnitlige helbred, samt for sikkerheden og fremkommeligheden for samtlige cyklister.

  • 4
  • 5

Jeg har tidligere givet udtryk herfor men, gentager da gerne; Alle ansatte, i samtlige tekniske forvaltninger, bør tvinges til at cykle til/fra arbejde!
Det vil være fremmende, både for de ansattes gennemsnitlige helbred, samt for sikkerheden og fremkommeligheden for samtlige cyklister.


Men det vil ikke hjælpe på alle de problemer som fodgængere oplever... Hvad nu hvis de ansatte bliver tvunget til både at gå og cykle, den samme strækning, til og fra arbejde hver eneste dag...

Det hjælper naturligvis ikke på knallertkører og elcykler... Hvad nu hvis de ansatte bliver tvunget til både at gå, cykle alm cykel, cykle elcykel og kører på knallert, den samme strækning, til og fra arbejde hver eneste dag...

Det hjælper naturligvis ikke på motorcykler og bilister... Hvad nu hvis de ansatte bliver tvunget til både at gå, cykle alm cykel, cykle elcykel, kører på knallert, motorcykel og i bil, den samme strækning, til og fra arbejde hver eneste dag...

Så er der problemer for kassevogne, lastbiler, folk med anhængere, helikopterpiloter, folk der sejler, flyver, køre i tog, tager en bus, står på rulleskøjter, får et lift med en rumfærge...

De får travlt på teknisk forvaltning hvis de skal efterkomme alle borgers drøm om at suboptimerer infrastrukturen og have tilstrækkelig med personlig erfaring :)

  • 5
  • 5

Undskyld mig, men som gammel (i flere henseender) cyklist kan jeg ikke lade være med at spørge: Er de ansvarlige for denne misere de politisk valgte eller er det ingeniører som har truffet disse beslutninger ?
For mange, mange år siden cyklede jeg dagligt på Brabrandstien i Aarhus. Dengang var stien "belagt" med mange og store huller så jeg henvendte mig til kommunen og fik fat i den ansvarlige som lovede at undersøge sagen.
Så en morgen mødte jeg en stor og dyr personbil på stien (som var forbeholdt gående og cyklister). Det viste sig at være kommunens ingeniør som var ved at "inspicere" stien - efter nogle dage meddelte man mig, at stien var blevet "gennemgået" (i en velaffjedret luksusbil) og, at man "ikke havde observeret huller i den."
Jeg fantaserede dengang om, at sætte hans brede mås bag på en tandem og så køre en tur med + 20 km/t på stien - måske ville han bagefter forstå ...
Så: Vejingeniørerne ud af bilerne og op på cyklen - i al slags vejr - så ka' de lære det ;-)

  • 12
  • 1

Så det er ok hvis folk kommer til skade pga. fejlkonstruktion? Herlig indstilling til døden

Nu skrev du selv, at der var et skarpt sving. Skal det kunne passeres med 25-30 km/t?
Det kan man jo godt kalde en fejlkonstruktion. ;-)

Ah, ok, det kan jeg godt se kunne misforstås, og det kunne jeg nu aldrig selv finde på, men det er let at nå de hastigheder når "forholdene indbyder til det" (hvilket de desværre gør), og man har også skilte på veje bygget til biler for at minde folk om hastighedsbegrænsninger selv om folk måske allerede kender dem ;-), og man har også zig-zag skilte på veje, det er der brug for her, så skilt hvis der er fare selv om folk er hensynsløse og kører med hovedet under armen, hvis de da havde et at miste :-)

  • 1
  • 1

Vi cyklister må bare koncentrere os.

Virkelig dejligt at læse! Jeg prøver altid at se det bedste i andre mennesker, men derfor er det stadig bekræftende at høre det direkte fra en cyklist.
Har prøvet at arbejde sammen med en, der lige havde slået en ihjel med sin lastbil - det er en oplevelse der gør indtryk - skal jeg hilse og sige. Det hele kunnet havde været undgået, hvis ofret var opmærksom på situationen og forstod at vi alle skal passe på hinanden, med hver vores styrker og svagheder - det er et samarbejde der skal forgå - hvor ingen bare skal kunne sige sig fri. En cykel har ingen blinde vinkler, lav masse = let manøvredygtighed osv. Til søs er det ganske simpelt de små der viger for de store af netop disse praktiske og fysiske årsager - hvorfor er det modsat i trafikken?

  • 3
  • 2

man har også skilte på veje bygget til biler for at minde folk om hastighedsbegrænsninger selv om folk måske allerede kender dem ;-), og man har også zig-zag skilte på veje, det er der brug for her, så skilt hvis der er fare selv om folk er hensynsløse og kører med hovedet under armen, hvis de da havde et at miste :-)


Men det er ofte netop ikke begrundet i vejens forløb, hvis det er overskueligt, og zig-zag-skiltet bruges ved uoverskuelige vejsving.
Men det ændrer vel ikke på om "folk er hensynsløse og kører med hovedet under armen, hvis de da havde et at miste :-)"

  • 2
  • 1

Fedtet sort asfalt, glatte blå og hvide cykelstier der krydser veje, nye fodgængerfelter, brosten. Alle er som is på en motorcykel hvis der er det mindste vand. Det ved enhver og køre derefter.

Problemerne opstår først rigtigt når en eller anden smart(?) ingeniør sidder og planlægger hvor der skal være kloakdæksler. Jeg har ikke tal på hvor mange steder jeg har kørt på MC hvor der er to dæksler lige ved siden af hinanden ved et kryds, lavet præcist sådan på skrå så det passer med at en MC der køre ind på vejen rammer et dæksel med hvert hjul på samme tid, lige når man er længst nede at ligge. Men hvorfor lave det anderledes? Der er jo ingen konsekvenser for den slags her i landet, ligesom der heller ikke vil være i dette tilfælde.

  • 0
  • 0

Jeg har ikke tal på hvor mange steder jeg har kørt på MC hvor der er to dæksler lige ved siden af hinanden ved et kryds, lavet præcist sådan på skrå så det passer med at en MC der køre ind på vejen rammer et dæksel med hvert hjul på samme tid, lige når man er længst nede at ligge

Thomas - brøndene/ dækslerne betjener typisk h.h.v. en ø315-500 mm kloak- og regnvandsledning, og da ø 800mm brøndene fylder mere end ledningerne, forskydes brøndene typisk fra hinanden i længderetningen, og afhængig af placeringerne kan begge dæksler let komme til at ligge på ideallinjen i kurven for en ambitiøs sportsmotorcyklist.

Been there - done that for 40 years ago

  • 0
  • 0