Nye personbiler forurener tre gange så meget som nye lastbiler
Lastbiler og busser er ikke længere de største syndere, når det gælder forurening med skadelige NOx-gasser, der forstærker bl.a. luftvejslidelser som astma. En norsk undersøgelse viser nemlig, at nye personbiler på diesel udleder tre gange så meget NOx pr. kilometer som nye lastbiler og busser – uanset at lastbilerne og busserne er både større, tungere og kører væsentligt kortere på en liter diesel.
»Der er noget rivende galt, når små biler får lov at forurene mere end en bus. Det er jo grotesk,« siger direktør Thorkild Kjær fra patientforeningen Astma-Allergi Danmark og tilføjer:
»Det er helt absurd, når man ved, at teknologien til at nedbringe de farlige udledninger er til rådighed.«
Forsker Rolf Hagman fra det norske Transportøkonomisk Institutt står bag rapporten om udslip fra nye personbiler, lastbiler og busser, som bygger på målinger foretaget i Finland. Modsat hvad der er tilfældet ved typegodkendelsen, er målingerne udført, så de afspejler kørsel i virkelig trafik. De er dog foretaget i et laboratorium, så de kan reproduceres.
De tyske målinger, som igangsatte hele VW-skandalen, blev foretaget på vejene, hvilket gør det vanskeligt at eftergøre dem. Men ifølge Rolf Hagman ligner de to målinger hinanden.
De syv dieselbiler fra den finske undersøgelse udleder i gennemsnit godt fire gange mere NOx, end typegodkendelsen tillader i bykørsel, nemlig 0,35 gram. De 12 busser og lastbiler i testen udleder kun 0,12 gram.
Det virkelig overraskende ved testen er for Rolf Hagman, at busser og lastbiler har så lave udslip af både NOx og de endnu mere sundhedsskadelige partikler, at de ikke udgør et lokalt miljøproblem i byerne.
»Jeg har arbejdet med målinger af udslip i 20 år. Jeg har aldrig tidligere oplevet, at virkelige tests har overgået forventningerne, men det gjorde de tunge køretøjer,« siger han.
Han understreger, at producenterne sagtens kunne udvikle rensesystemer, som også virker til personbiler:
»Producenterne har lagt meget store ambitioner i at udvikle rensesystemet, som er virkelig effektive, også i praksis,« siger Rolf Hagman.
Samme erfaring har det svenske Trafikverket, hvor projektcontroller Magnus Lindgren igennem flere år har testet tunge køretøjer. Han pointerer, at der er kæmpe forskel på udslippene fra gamle og nye lastbiler og busser.
Test i virkelig trafik
Årsagen er den enkle, at det sidste år blev et krav at teste udslip fra de tunge køretøjer i virkelig trafik. Det er stadig ikke tilfældet for personbiler. Selv om de euronormer, der fastlægger grænseværdierne, er nået til version 6 for både tunge og lette køretøjer, slipper personbilerne stadig igennem med en lempelig laboratorietest.
»Inden Euro 6 havde lastbiler samme problem som personbiler i bytrafik. Men nu lader det til, at de leverer, hvad de er godkendt til. Producenterne er blevet bedre til at kontrollere de forhold, katalysatoren rent faktisk virker under,« siger Magnus Lindgren.
Den svenske Transportstyrelsen har også i sine tests af personbiler fundet, at selv nye dieselbiler udleder mere NOx, end de er godkendt til.
»Reglerne for tunge køretøjer giver derimod gode resultater i virkeligheden,« siger undersøger Per Öhlund.
Afdelingsleder Torben Lund Kudsk fra bilistorganisationen FDM er ‘desværre ikke’ overrasket.
»Det viser med al tydelighed behovet for, at vi hurtigst muligt får en mere virkelighedsnær test for personbiler. Bilproducentenerne har en kæmpe opgave for sig, når den kommer, men selvfølgelig kan det komme til at virke,« siger han.
I hverken de norske eller svenske undersøgelser fremgår det, hvilke bilmodeller der er tale om. Både Rolf Hagman og den svenske Transportstyrelsen understreger dog, at intet tyder på, at Volkswagens biler forurener mere end andre mærker.
