Nye panserplader skal beskytte amerikanske militærkøretøjer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye panserplader skal beskytte amerikanske militærkøretøjer

En helt ny støbeteknik får priserne på panserplader til militærkøretøjer så langt ned, at det amerikanske forsvar straks har sat gang i en plan, der skal skaffe nye panserplader til at beskytte køretøjerne mod kugleregnen i blandt andet Irak og Afghanistan.

Ifølge det amerikanske forsvarsministerium har fremstillingen af de nye panserplader fået højeste prioritet, og allerede inden udgangen af 2007 regner departementet med at skaffe 1.000 tons panserplader.

Panserpladerne bliver fremstillet ved hjælp af en særlig teknik, som er udviklet af det nationale laboratorium for energi og teknologi. Processen kaldes "lost-foam process" og består helt overordnet i, at flydende stål og jern hældes ned i en støbeform for at erstatte en struktur bestående af flamingo.

Panserpladen P-900 har fået det amerikanske militær så meget op på dupperne, at de nu beder støberier om hjælp til straks at massefremstille den (Foto: Netl) Illustration: Netl

I første omgang konstrueres den ønskede form i flamingo og dækkes af et tyndtflydende keramisk lag. Strukturen anbringes i en boks, der dækkes med sand og tilføres flydende jern og stål. Det varme metal vil straks opløse flamingostrukturen og erstatte den med stål, skriver det nationale laboratorium for energi og teknologi i en pressemeddelelse.

På grund af panserpladernes store styrke og lave produktionsomkostninger har det amerikanske militær kontaktet en lang række støberier over hele landet for at få gang i en produktion. Planen er at producere mellem 100 og 600 panserplader om dagen på hvert støberi.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ærgerligt at Ingeniørens journalist ikke lige bruger de ekstra 5 minutter (!!) på at afdække den tekniske funktion. Den beskrevne støbemetode er jo basalt set den 1000+ år gamle "cire perdue" hvor man så her erstatter voks med flamingo. Det fortæller dog intet om hvorfor man her får høj styrke (panserstål)

Og så lige den med "flydende jern og stål...." Stål består AF 80-90% jern!

  • 0
  • 0

Jeg er enig.
Moderne rustfrie emner fremstilles på den måde og har gjort det i mange år, dog med brug af voks. Jeg mener det hedder "investment casting".

Jeg undrer mig også hvorfor denne metode skulle være særlig epokegørende.

  • 0
  • 0

Lidt søgning på P900 armor giver et link til FreePatensOnline: http://www.freepatentsonline.com/5007326.html

hvor designet er beskrevet.
Pladerne er tilsyneladende udformet med mange huller in en vis vinkel til overfladen; alt andet lige vil dette da medføre at pladerne pga. stålets evne til at absorbere energi forøges.
Der tales forøvrigt ikke om stål/jern men om metal!

  • 0
  • 0

Tak - John

Det giver straks mening - ikke mindst i forhold til det afbillede stk. panser. Man får en (relativt let) metal-matrix som både har styrke og energi-absorptions evne. Tænk hvis nu det var blevet berørt i ovenstående artikel (som i øvrigt citeres på Berlingeren)... så kunne vi ingenørder ha' koncentreret os om stave og kommateringsfejl i stedet for teknisk detektivarbejde ;-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten