Nye oplysninger om MH370 kan flytte eftersøgningen nordpå

Nye oplysninger om MH370 kan flytte eftersøgningen nordpå

Foto: Australian Transport Safety Bureau

Ny rapport indikerer, at det forsvundne fly fra Malaysia Airlines var uden styring, da det styrtede i havet. Og at flyet kan være forulykket i et nordligere område end hidtil antaget.

En ny rapport fra Australian Transport Safety Bureau (ATSB) om det forsvundne fly MH370 fra Malaysia Airline, som er blevet offentliggjort i dag, konkluderer to ting: Dels, at flyet cirklede mod havoverfladen med ’høj og tiltagende nedstigningshastighed’ ved flyets sidste satellitkommunikation. Flaps fra flyets højre vinge, som blev fundet på den tanzaniske ø Pemba, var heller ikke indstillet til landing. Begge forhold indikerer, at flyet var ude af kontrol, da det styrtede ned i Det Indiske Ocean.

Dels, at flyet muligvis forulykkede i et nordligere område end hidtil antaget. ATSB har på baggrund af computersimulationer og analyser af de fundne vragdele vurderet, at flyvraget enten befinder sig i den nordlige del af det afgrænsede eftersøgningsområde eller endnu længere nordpå. Mere end 20 vragrester er dukket op i eftersøgningen af flystyrtet, hvoraf de syv med sikkerhed stammer fra MH370.

Samtlige vragrester blev fundet langs det vestlige Indiske Ocean, herunder på Madagascar, Mauritius, Réunion og Rodrigues, hvorimod ingen vragrester er skyllet op på Tasmanien eller den vestaustralske kyststrækning, hvilket udelukker et nedstyrtningssted syd for det område, der allerede er undersøgt. Antagelsen om et nordligere nedstyrtningssted flugter med tidligere vurderinger fra flere eksperter på området.

Læs også: Klimaforskeres simuleringer: Måske ligger MH370 500 km længere mod nord

Eftersøgning skal udvides

ATSB star i spidsen for eftersøgningen, som dækker i alt 120.000 km2 af det Indiske Ocean, hvoraf omkring 10.000 km2 fortsat mangler at blive undersøgt.

ATSB vil på et tredages møde, der starter i dag, fremsætte forslag om at udvide eftersøgningen i nordlig retning. Transportministre fra Australien, Malaysia og Kina vedtog ellers i juli at opgive eftersøgningen, hvis flyet ikke findes inden for det fastsatte område. De sidste 10.000 km2 ventes at være undersøgt i starten af 2017.

Læs også: Automatisk beskyttelsessystem reddede 189 passagerer i britisk militærfly

Lykkes det alligevel at overbevise myndighederne om at forlænge eftersøgningen, kommer de australske myndigheder på arbejde med at overbevise de kinesiske og malaysiske myndigheder om at bidrage til den fortsatte eftersøgning, som angiveligt vil beløbe sig til 30 millioner australske dollars, svarende til 155 millioner kroner. Eftersøgningen har i forvejen kostet over én milliard kroner.

Kommentarer (5)

Man konkludere at flyet må have været ude af kontrol, fordi det ikke ser ud til at fundne styreflader har været sat i landings mode. Dermed er alle teorier gjort til skamme.
Jeg forstår ikke denne konklusion.
Man arbejder jo med teorien om at det hele var en bevidst handling.

Hvis man har tænkt sig at crashe bevidst, deployer man vel ikke flaps etc. som ellers til en (nød)landing.

  • 0
  • 1

Man arbejder med mange teorier.
Den teori som flere og flere hælder imod er at det var resultat af en brand eller dekompression (eller noget helt tredje) og at det efterlod flyet som et 'ghostplane' som med sandsynlighed bare er fløjet videre uden at der har været nogen ved bevidsthed ombord. Det ville være rigtigt rart om den kunne findes så vi alle blev klogere. Men jeg tror på en elektrisk brand eller noget lignende i cockpitområdet. En brand som kan have smeltet en masse ledninger for derefter at dø ud. Flyet er trimmet ud så det kan flyve fint for egen kraft. Og motorerne kan også køre fint og selv suge brændstof, selv hvis generatorerne har været slået ud.
Hvis det skulle være en bevidst handling så tror jeg mere på at vi havde set et dramatisk styrt ala Germanwings. Og ikke et fly som bare forsvinder og flyver i retning langt ud over det Indiske ocean.
Det er kun teorier altsammen, men de fleste (rigtige) flyeksperter hælder imod at der er sket noget som har gjort personerne ombord ude af stand til at handle.

  • 6
  • 0

Og motorerne kan også køre fint og selv suge brændstof, selv hvis generatorerne har været slået ud.

Antyder du at en RR895 (Rolls Royce Trent) skulle kunne køre uden strøm??? Altså ingen spænding til fuel pumper og Engine controller??? Hvis ja, så vil jeg godt vædde en pose kartofler på du tager fejl. :-)

Jeg ved det ikke 100% med denne model, men jeg er ret sikker på den ikke har sin egen backup generator på gearboksen, så må bero sig på power fra det alm el system på flyet. Men der var jo også power på, i hvert fald nogen af systemerne, da Satcom'en jo kørte i 6-7 timer. Så mindst en af generatorne lavede power.

  • 0
  • 0