Tidligere på ugen stod det klart, at politikerne har skaffet de nødvendige penge til ny Storstrømsbro samt til den længe ventede motorvej mellem Herning og Holstebro. I dag er der så kommet navne på yderligere vej-, bane- og broprojekter for 3,5 mia. kr.
Læs også: Bekræftet: Forsvarsforlig betaler ny vestjysk motorvej til 3,4 mia. kroner
Med en bevilling på 425 mio. kr. er den nye bro over Roskilde Fjord i Frederikssund det suverænt dyreste projekt i den trafikaftale mellem samtlige folketingspartier minus Enhedslisten, som her til morgen er blevet offentliggjort. Broen koster nemlig over to milliarder kroner, hvoraf bilisterne via afgifter skal betale broderparten.
Samtidig sikrer aftalen den længe planlagte dobbeltsporede betonbro over Masnedsund øst for den allerede eksisterende bro. Alt i alt har den seneste uge dermed sikret virkeliggørelsen af tre nye broer over danske farvande.
Læs også: Lokalavis: Frederikssund får ny højbro til 2 milliarder kr.
Derudover fylder vejprojekter godt op i den nye aftale:
1) Der afsættes yderligere 661 mio. kr. til den igangværende udvidelse af Køge Bugt-motorvejen, så der også kan etableres fire spor mellem Greve Syd og helt ned til Køge. Fra Greve Syd og ind mod København er der allerede bevilget penge til udvidelsen fra 3 til 4 baner i hver retning. Længere inde mod København har Køge Bugt-motorvejen allerede været gennem omfattende udvidelser de seneste par år og har på det bredeste stykke i dag således 5 spor i hvert retning.
2) Der afsættes yderligere 161 mio. kr til nyt motorvejs-tilslutningsanlæg til det kommende supersygehus ved Odense.
Læs også: Deadline i 2015: Supersygehuset i Odense får nu sin motorvej til tiden
3) Flere steder i landet bevilges penge til vejopgraderinger, der giver mulighed for kørsel med de ekstra lange lastbiler, de såkaldte modulvogntog.
4) Ved Kolding skal der bevilges penge til at nødsporet kan tages i brug som en ekstra vejbane i myldretiden på et stykke af E45 nord for byen.
5) Herudover bevilges der penge til flere forskellige forundersøgelser af nye omfartsveje, nye tilslutningsanlæg på hovedvejsnettet samt opsætning af nye støjværn langs motorvejene. Se den komplette liste over projekter på Transportministeriets hjemmeside.
6) Flere mindre initiativer trafiksikkerhed og energieffektive transportformer. 300 mio. kr.
7) Styrkelse af havne som transportknudepunkter: En række konkrete projekter med hovedsagligt bedre vejforbindelser til havnene. Puljen indeholder dog også penge til ny godsbane til Esbjerg havn. Pris: 500 mio. kr.
På jernbanen er de mest iøjnefaldende projekter følgende:
1) 276 mio. kr til etablering af ny jernbanestrækning mellem Aalborg-endestationen Lindholm og videre ud til Aalborg Lufthavn. En strækning på 3 kilometer. De nærmere omstændigheder ligger ikke klar, ligesom det ikke fremgår, hvilke tog der skal køre på den nye strækning.
Læs også: Nu kommer der tog til Aalborg Lufthavn
2) Politikerne har besluttet, at den kommende og længe planlagte opgradering af jernbanen mellem Ringsted og den kommende Femern-forbindelse skal indebære, at jernbanen skal dimensioners til 200 km/h i stedet for at nøjes med de egentlig påtænkte 160 km/h.
Læs også: Banedanmark: Hæv farten på Femern-jernbane til 200 km/h
3) I det nordjyske skal jernbanen mellem Hobro og Aalborg underkastes en opgradering, der skal gøre det muligt at øge hastigheden. Der er tidligere afsat penge til sløjfe en række niveaukrydsninger mellem vej og jernbane på denne strækning. Nu afsættes der penge til at nedlægge flere krydsninger i niveau mellem vej og bane. Projektet skal sikre, at Aarhus-Aalborg kan komme med i Timeplanen, som sikrer, at rejsetiden Aalborg-Aarhus højest bliver på 60 minutter. Ved af fjerne krydsninger i niveau mellem vej og bane bliver det muligt at hæve hastigheden til 160 km/h. Deryudover igangsættes VVM-undersøgelse af muligheden for tog med 200 km/h på strækningen.
4) Der kommer også penge til at anlægge en niveaufri udfletning ved Ringsted Station. Dette skal sikre, at Ringsted station ikke bliver en trafikprop-skabende flaskehals, når den igangsatte nye jernbanestrækning mellem København og Ringsted tages i brug. Tog mod Fyn/Jylland fra den nye Ringsted-jernbane skal nemlig flette ind på den 'gamle' jernbane i Ringsted. Prisen er 346 mio. kr. og skal være med til at sikre, at rejsetiden mellem København og Odense kan komme under 60 minutter i fremtiden.
