Nye miljøskibe atter forsinket efter fejl hos Kammeradvokaten

Illustration: Miljøstyrelsen

Endnu en gang bliver ombygningen af de to brugte miljøskibe Sif og Frigg forsinket. Efter flere forgæves forsøg på at gennemføre et EU-udbud af ombygningen af de to aluminiumskatamaraner, der skal tage vandprøver i de danske farvande, kunne Miljøstyrelsen 24. januar oplyse, at de var klar til at indgå en kontrakt med Jobi Værft om opgaven til en værdi af 24 millioner kroner.

Den aftale holdt dog kun seks dage, før Kammeradvokaten måtte annullere udbuddet, da man ved en fejl har indskrevet et alt for stramt krav om bankgarantistillelse.

Derfor skal udbuddet nu gå om, og det forsinker ombygningen af skibene med et halvt år. Det skriver Miljøstyrelsen i en orientering til Folketinget.

»Kammeradvokaten har konkluderet, at formuleringerne knyttet til garantistillelse i det af Kammeradvokaten udarbejdede og kvalitetssikrede kontraktudkast ved en fejl omfatter et krav om bankgaranti, hvorefter det vindende værft efter aflevering af de ombyggede skibe skal stille med en bankgaranti i hele garantiperioden på den samlede anslåede byggesum på 24 mio. kr. mod normalt 5-10 pct. af byggesummen,« skriver Miljøstyrelsen i orienteringen.

En fejl, som ærgrer vicedirektør i Miljøstyrelsen Lars Møller Christiansen.

»Det er meget beklageligt, at det ikke er lykkedes at indgå aftale om ombygning af skibene, og at vi derfor skal ud i genudbud. Men vi må henholde os til, at Kammeradvokaten konkluderer, at der for nuværende desværre ikke er andre juridisk holdbare alternativer end at gå i genudbud, siger Lars Møller Christiansen i en pressemeddelelse.

Læs også: Efter tre år ligger Miljøstyrelsens nye miljøskibe stadig uvirksomme og gumpetunge hen

Andre værfter var interesserede

Jobi Værft var det eneste værft, der bød på opgaven.

Men garantistillelseskravet var en fejl fra starten, og det kan have afholdt andre værfter fra at byde på opgaven, og derfor skal ombygningen nu sendes i et nyt udbud.

»Kammeradvokaten erkender fejlen og konstaterer, at fejlen kan have haft markant betydning for både pris og konkurrenceforhold (antal bydende værfter),« skriver Miljøstyrelsen.

For der var nemlig interesse fra andre værfter, efter de havde læst det tekniske udbudsmateriale, skriver Miljøstyrelsen i orienteringen til Folketinget.

»Det kan konstateres, at det tekniske udbudsmateriale udformet af Miljøstyrelsens tekniske rådgiver ikke har givet anledning til kritik, men derimod interesse fra flere værfter herunder to til den endelige udbudsrunde,« skriver Miljøstystyrelsen.

Læs også: Forsvaret dropper udbud af nye miljøskibe

Årelang saga fortsætter

I dag tager Miljøstyrelsen vandprøver med skibe fra 1980'erne. Skibene er langsommere og mindre, end den type som Miljøstyrelsens ønsker sig.

I 2013 sendte Naturstyrelsen opgaven om at indkøbe to ny miljøskibe i udbud. Det britiske værft Alnmaritec vandt ordren foran to danske værfter. Men da det britiske værft et år senere forlangte ekstra fem millioner kroner for at bygge skibene om, annullerede styrelsen aftalen.

Derefter gik styrelsen efter at indkøbe brugte skibe, og det endte med de to aluminiumskatamaraner Siff og Frigg, som har ligget til kaj i havnen i Svendborg lige siden indkøbet tilbage i november 2015.

Det skyldes blandt andet, at de to skibe var tungere end forventet, og derfor blev det dyrere at ombygge skibene, så de kunne efterleve styrelsens krav om en topfart på 21 knob ved 90 pct. motorkraft kunne opnås. Derfor gik det første udbud om ombygning om, og man sænkede kravene til en ombygning i det næste udbud.

Sidste år var det så forventningen at en sådan ombygning vil koste 24 millioner kroner. I så fald vil miljøskibene ende med at koste 44 millioner kroner, når regningerne fra skiftende rådgivere og regningen for at have skibene liggende i Svendborg tælles med.

Læs også: Elendige miljøskibe: Forsvaret sender aben til politikerne

Kammeradvokaten betaler ekstraomkostninger

Selvom opgaven med at ombygge Siff og Frigg nu skal i udbud igen, så bliver det ikke skatteyderne, der skal betale for de nye ekstraomkostninger. Det skal Kammeradvokaten.

»Ombygningen forventes finansieret inden for Miljøstyrelsens bevilling som hidtil forudsat. Kammeradvokatens bistand i forbindelse med et genudbud leveres uden beregning, og Kammeradvokaten afholder udgiften til en second opinion fra en anden søretsadvokat. Ligeledes vil merudgifter til skibsteknisk rådgivning i forbindelse med et nyt udbud blive afholdt af Kammeradvokaten,« skriver MIljøstyrelsen til Folketinget og oplyser, at ombygningen forventes forsinkes et halvt år, så skibene nu efter planen skal i drift ved udgangen af 2020.

Læs også: Kommentar: Hvad styrer statens udbud af nye skibe?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad angår beskyttelse af dyre- og fuglelivet mod olieforurening er der nok ikke et område i Danmark, som har større behov end Vadehavsområdet. Næppe nogen af vore oliebekæmpelsesskibe vil være i stand til at løse opgaven grundet tidevand og det lave vand. Kunne en mullighed være at skaffe rådighed over noget i retning af de selvkørende skibe man kan se ved Normandiets kyst, altså fladbundende skibe, som er forsynet med nedsænkelige hjul, så de kan køre direkte op på land? De ville kunne udlægge flydespærrer, opsamle og fjerne olie, m.m., uafhængig af høj- og lavvande.

  • 1
  • 0

Citat: " Videre proces Genudbuddet iværksættes snarest muligt af hensyn til idriftsættelse i Miljøstyrelsens miljøovervågning. Ved offentliggørelse af et nyt EU-udbud primo marts 2020, forventes skibene at være ombygget og klar til at sættes i drift ultimo 2020 mod medio 2020 i det hidtidige udbud. "

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/MOF...

Tja ... vi får at se ... Det må være et KRAV at alle der har regnet tilbud til det tidligere udbud - får 100 % økonomisk kompentation for arbejdet - OG at værftet får erstatning for tabt opgave.

" Kuratorstrid: Kammeradvokatens timepriser over 80 pct. for høje

I en strid med Kammeradvokatens bestyrelsesformand, Boris Frederiksen, om honorarer i et konkursbo dissekerer hans medkurator i et snart ti år gammelt konkursbo Kammeradvokatens priser og holder dem op mod de timesatser, Kammeradvokaten har aftalt med staten. " https://www.berlingske.dk/virksomheder/kur...

Tja - har de fået 80 % for meget for denne opgave - så koster det dem næsten ikke noget at lave det om ... De bør fyres !

  • 3
  • 0

I gamle dage sagde vi at der var gået politik i den, nu er det:"DER ER GÅET ADVOKAT I DEN". det er som om advokater er UDDANNET til at komplicere ALTTING, for egen vindings skyld. Advokater skal gå efter sagen IKKE egne lommer!

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten