Nye målinger: IC4 støjer dobbelt så meget som IC3

Nye målinger: IC4 støjer dobbelt så meget som IC3

Passagerer og personale i IC4-toget plages af støj med en gennemtrængende undertone. DSB selv kalder støjniveauet i toget ‘stærkt generende for kunder og medarbejdere’.

Dobbelt så meget støj som i de over 20 år gamle IC3-tog. Det er, hvad passagerer og personale i DSB’s skandaleramte IC4-tog må leve med, viser helt nye støjmålinger foretaget for Ingeniøren af teknologi- og rådgivningsvirksomheden Delta.

Ifølge målingerne, der er foretaget i hhv. et IC4- og et IC3-tog 7. oktober, ligger støjniveauet i IC4 på cirka 75 dB(A). I IC3 målte Delta omkring 65 dB(A) – altså en forskel på 10 dB, som af det menneskelige øre opfattes som en fordobling af støjniveauet.

De nye målinger dokumenterer det indtryk, personalet har haft i mange år, siger tillidsmand for togpersonalet ved DSB Niels Henrik Nielsen:

»Togpersonalet i IC4 siger samstemmende, at lydniveauet er meget generende og højere end i IC3-tog. En speciel tone i IC4-toget er meget generende. Selvom DSB har arbejdet på at nedbringe lydniveauet, er problemet ikke løst tilfredsstillende endnu,« siger han.

Hør Deltas optagelser af lyden i IC3-tog, IC4-tog og S-tog her

Overlæge på høreklinikken ved Odense Universitetshospital og lektor på Syddansk Universitet Ture Andersen har selv kørt i IC4-tog to gange, og hans indtryk stemmer overens med de nye målinger og DSB-personalets erfaringer:

»Jeg synes, det er foruroligende og interessant, at et nyt, moderne tog larmer 10 dB mere end IC3-toget. Det er påfaldende mere støj,« siger han, men understreger samtidig, at niveauet ikke udgør en sundhedsrisiko for passagererne:

»Men der er en kraftig lavfrekvent lyd i toget, som er irriterende for kommunikationsevnen,« siger han.

Ifølge Deltas ‘støjbarometer’ svarer det målte støjniveau i IC4 overordnet set til støjen fra et vækkeur eller en håndmikser oplevet på cirka en meters afstand. Men støj er ikke bare støj:

»Man ved, at lyde med tonal dominans generer mere, end hvis der ikke er en dominerende tone i lyden. Og når lyden er domineret af lave frekvenser, undervurderer A-vægtede mål (en korrektion af det målte lydtryk, der tager højde for ørets opfattelse, red.) typisk genevirkningen,« siger professor Dorte Hammershøi fra Institut for Elektroniske Systemer ved Aalborg Universitet. Hun tilføjer, at der ved lave frekvenser omkring 20-30 Hz kun skal ca. 5 dB til, før lyden opfattes som dobbelt så kraftig.

Ledelsen: Uacceptabelt højt

Hos DSB erkender ledelsen, at støjniveauet i IC4-togene er uacceptabelt højt.

»Det er stærkt generende for kunder og medarbejdere, og DSB tager støjniveauet alvorligt. Vi arbejder på en prototype til lyddæmpning fra udstødningen, som formentlig er den største synder. Vi regner med at have den klar om to måneder,« siger direktør for DSB Vedligehold Steen Schougaard Christensen.

Ved Ingeniørens målinger 7. oktober kørte IC4-toget kun med en topfart på 140 km/h i stedet for 180 km/h. Det skyldes en begrænsning, som DSB i oktober og november er blevet pålagt af Trafikstyrelsen for at forebygge bremseproblemer forårsaget af nedfaldne blade på skinnerne. Delta skønner, at en fart på 180 km/h ville lægge et par dB oven i IC4-togets støjniveau.

Kommentarer (50)