Nye køreledninger falder ned: Banedanmark stopper eltog til Esbjerg
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye køreledninger falder ned: Banedanmark stopper eltog til Esbjerg

Banedanmarks pressebillede af elektrificeringen viser passende nok et dieseltog, IC4, som holder under de nye køreledninger på Esbjerg Station. Illustration: Banedanmark

Banedanmark har lukket den nyelektrificerede strækning fra Lunderskov til Esbjerg for eltog. Det sker, efter at nye køreledninger to gange er faldet ned.

Første gang det skete, var i slutningen af april. På det tidspunkt betragtede Banedanmark det som en enkeltstående fejl.

Men da en køreledning på strækningen mellem København og Ringsted, som endnu ikke er åbnet for togtrafik, også faldt ned 10. maj, foretog Banedanmark en ny vurdering. Den konkluderede ifølge områdechef Morten Buhr, at der var en sikkerhedsmæssig risiko ved at fortsætte med at køre eltog til Esbjerg. Hvorfor kan han ikke gå i detaljer med, men også de kontravægte, som holder køreledningerne stramme, faldt ned.

Hverken Banedanmark eller Siemens mener dog, at der er nogen fare for, at de øvrige køreledninger falder ned af sig selv. Derfor er der åbnet for dieseltog til Esbjerg.

Fejl på et tension wheel

Fejlen er nu identificeret til det hjul, som køreledningen er spundet over på to forskellige ruller for at kunne udvide sig og trække sig sammen afhængig af temperaturen. Siemens, som sammen med Aarsleff har kontrakten på at elektrificere en række banestrækninger herhjemme, skriver i en mail, at »fikseringen af bæretovet på det såkaldte tension wheel har revet sig løs«.

Det skyldes, forklarer divisionsdirektør Steen Nørby Nielsen fra Siemens, at hjulene har været samlet forkert på fabrikken.

»Vi har testet nogle af hjulene på Esbjerg-Lunderskov og fundet fejl. Nu tager vi alle godt 300 tension wheels ned og sikrer os, at de er monteret korrekt . Så sætter vi dem op igen,« siger han.

Det betyder, at der i en længere periode vil være lukket for eltog mellem Esbjerg og Lunderskov. Hvor længe tør Banedanmark ikke give et nøjagtigt bud på. I første omgang handler det om, at først Banedanmarks egen assessor og derefter Trafikstyrelsen skal godkende løsningen. Men når områdechef Morten Buhr bliver presset, svarer han:

»Vi kommer på den anden side af sommerferien, før det er løst.«

Lover, at problemet ikke spreder sig

Banedanmark forventer, at Siemens tager de økonomiske konsekvenser af fejlen på sin kappe.

»Siemens har taget det fulde ansvar. Banedanmark betragter det som en garantisag, og aftalerne med Siemens fortsætter,« siger Morten Buhr.

Ingen af parterne regner med, at den øvrige udrulning af elektrificeringen i Danmark bliver forsinket. Først om et år skal der køre tog på den nye bane mellem København og Ringsted.

Elektrificeringsprogrammet, som Banedanmark kalder det, er udformet, så Siemens sammen med Aarsleff kan gå fra én strækning videre til den næste. Endnu er der kun støbt fundamenter på Lille Syd mellem Køge og Næstved, som står for tur efter Ringstedbanen.

Længere mellem masterne: Det er kun prøvet i Ungarn

Siemens benytter i Danmark et system, hvor der er længere mellem masterne end sædvanligt. Ud over Danmark bruges systemet kun i Ungarn i dag. Derudover har Siemens budt ind på andre strækninger.

Den lange afstand er med til at sikre, at prisen for at opsætte køreledninger kan holdes nede. På strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov står masterne med op til 120 meters mellemrum, mens afstanden varierer andre steder i landet ifølge Siemens varierer fra strækning til strækning afhængig af sporenes geometri og andre lokale forhold.

Siemens afviser dog kategorisk, at den lange afstand mellem masterne på de nyelektrificerede strækninger har noget med den nuværende fejl at gøre.

»Tension wheels er projekteret og dimensioneret til, at der er længere mellem masterne. Samme problem kunne have optrådt på strækninger med kortere mellem masterne, hvis de var samlet forkert. Der er ingen konceptuelle problemer,« understreger Steen Nørby Nielsen.

Til forskel fra det 'gamle' 25kV kørestrømsanlæg fra 80'erne, så er trækket i køreledning og bæretov hævet noget, specielt bæretovet er ekstra belastet.

Ved det 'gamle' kørestrømssystem er trækkraften i køreledning og bæretov tilsammen 24 kN, der er fordelt ligeligt på begge, altså 12 kN på hver. Afstanden imellem masterne var maksimalt 60 m og noget kortere i kurver.

Ved det nye system kaldet Siemens Sicat SX, er trækkraften i bæretov og køretråd ikke ens, derfor sidder der 2 tovhjul på de bevægelige opfang.

Til bæretovet sidder der vægtklodser med en vægt på omkring 1500 kg, som via tovhjulet (udveksling 1:2) trækker med 30 kN i bæretovet. Trækket i køretråden er det halve, 15 kN.

Bæretov og køretråd er ikke af den samme legering, hvorfor længdeudvidelsen ved skiftende temperaturer for forskelligt mellem bæretov og køretråd.

Hvis bæretovet brister, så vil vægtklodserne falde ned, og der er dermed potentielt risiko for at de kommer indenfor togets fritrumsprofil, hvilket nok var årsagen til, at man valgt at lukke strækningen i flere dage for al trafik.

I dag er kørestrømsanlægget ml. Lunderskov og Esbjerg slukket og derved bliver det indtil en endelig reparation er foretaget.

  • 31
  • 0

Det uheld har så den konsekvens at passagererne, tror ikke der køre gods her, igen må tåle uorden. Men det sker jo hele tiden, i skrivende stund høres om signalproblemer på øresundsbanen, med nærmest kaoslignende toggang. Og automatisk udkald, som er gået amok. I dag er hjemkomsten kun 60 minutter forsinket. Og man har indtryk af at personalet har opgivet ævret, svigtet af ledelsen.

Men en ting er urokkelig, der sker ikke nogen politisk reaktion. Hvis de skal reagere, skal de jo have bare nogenlunde indsigt i hvad der foregår. Og det er der ikke stemmer i.

  • 10
  • 2