I 2012 blev der foretaget næsten 295 millioner rejser med bus, tog eller metro i hovedstadsområdet. Men selv om kun 30 procent af rejserne havde slutmål i indre by, var en meget stor del af alle de rejsende inde og skifte på Københavns Hovedbanegård og Nørreport.
Det tror da pokker, når København H i praksis er blevet en sækbanegård med tog til og fra både Øresundsbanen, Roskildebanen og den nye Køgebugtbane i sydenden, se fx. scenarierne i rapporten http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/... side 29-31 : 16 togløb til/fra Roskildebanen og Ny Køge Bugt bane, 9 til/fra Øresundsbanen. Med en Citytunnel til nordenden i stedet kunne 9 af togløbene gennemføres som gennemkørende til Kastrup Lufthavn / Sydsverige, de resterende 7 til Kystbanen. Derved reduceres antallet af togløb per time fra 25 (heraf 7(?) gennemkørende, 18 der skal bortrangeres) til 16 (alle gennemkørende). Det var da vel værd at overveje, i stedet for at fable om nye discount Høje Tåstrup'er?