Nye job: 50 ingeniører skal stå for Danmarkhistoriens største signalprojekt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye job: 50 ingeniører skal stå for Danmarkhistoriens største signalprojekt

»Først ansætter vi ingeniører. Dernæst får vi brug for rådgivere.«

Så kontant lyder meldingen fra Banedanmarks programdirektør for "Signalprogrammet", Morten Søndergaard, der forventer, at der bliver brug for 40-50 ingeniører til Danmarkhistoriens største signalprojekt.

De mange ansættelser udløses i den allernærmeste tid, fordi signalprojektet med total udskiftning af alle jernbanesignaler i Danmark nu går fra politisk beslutning og ind i den konkrete fase, hvor et udbud skal forberedes.

Morten Søndergaard reklamerede kraftigt for de 40-50 job i Banedanmark i den allernærmeste tid og kort efter yderligere 50-100 job hos rådgivende ingeniørfirmaer. Det skete på et møde i går i Selskabet for Jernbanetransport i ingeniørforeningen.

I alt betyder projektet opgaver for 22 milliarder kroner. Pengene bliver bliver udløst over de kommende år og afsluttes i 2021.

Udbuddet bliver opdelt i fire kontrakter, en for Jylland, en for Sjælland/Fyn, en for S-banen og en for køretøjer på fjernbanen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan nogen forklare mig hvorfor man skal bruge 22 mia kr til at fortælle togførere om banen er fri? Hvorfor ikke bare sende en sms hvis toget skal standses? Jeg ved godt at jeg er naiv, men det er jeg måske ikke ene om.

  • 0
  • 0

Tak for linket. Jeg kan dog ikke se at hjemmesiden besvarer de to gode spørgsmål du stiller.

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke bare sende en sms hvis toget skal standses?

Det er lidt trist hvis SMS'en først kommer frem 10 minutter efter, at ulykken er sket.

Jeg ved godt at jeg er naiv, men det er jeg måske ikke ene om.

Det er da selverkendelse.

  • 0
  • 0

synes du ikke selv at folk og folketing har krav på en bedre forklaring når nogen beder om 22 mia?

  • 0
  • 0

Kan nogen forklare mig hvorfor man skal bruge 22 mia kr til at fortælle togførere om banen er fri?

Det korte svar er at det skal man faktisk ikke. Siden 1975 har togførerne ikke haft ansvar for om banen er fri eller for togets fremførelse i øvrigt.

Der er masser af skrevet tekst om jernbanesikringsanlæg, hvordan de er indrettet og hvorfor de er det. For dig vil det nok være bedst at du starter med at læse "De danske jernbaners signaler og sikkerhedssystemer gennem 150 år" udg. af Banebøger, Smørum 1998.

Hvis der efterfølgende er noget som du ikke forstår kan du jo spørge igen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten