Nye glas-skodder halverer støjen langs buldrende indfaldsvej
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye glas-skodder halverer støjen langs buldrende indfaldsvej

Nyudviklede skodder fra virksomheden Art Andersen skal redde nattesøvnen hos beboere langs den stærkt trafikerede indfaldsvej Folehaven i Valby.

Langs Folehaven er 90 procent af boligerne, ca. 1000, alvorligt belastede af trafikstøj. Det vil sige, at støjniveauet er over 65 dB. Miljøstyrelsens grænse for et acceptabelt støjniveau fra trafik er 55 dB. 10 dB opleves som en fordobling af støjniveauet.

Godt en tredjedel af beboerne ville flytte, da Københavns Kommune spurgte dem i 2005. De fleste angav støjen fra de 40.000 biler og lastbiler, der dagligt passerer, som årsag.

Støj-skodden på Folehaven. (Foto: Københavns Kommune) Foto: Københavns Kommune

For at afhjælpe støjproblemerne har Københavns Kommunes Center for miljø, Miljøkontrollen, Domus Arkitekter, akustikeren Niels Jordan, Art Andersen og lokale beboerforeninger samarbejdet om at finde en løsning, der både tillod beboerne at få frisk luft ind gennem vinduerne, opfyldte flugtvejskravet til vinduesåbningerne, passede til den oprindelige arkitektur og var let at vedligeholde.

Koblet rude dæmper bilstøjen

Løsningen blev den nye skodde, der fungerer som yderglasset i en koblet rude og dæmper 15 dB, forklarer projektleder Jacob Vimpel, Art Andersen.

»Vi valgte en løsning, hvor rammen er i aluminium, så den ikke skal males. Ruden er almindeligt hærdet glas, for lyddæmpningen består i den store afstand mellem ruden i skodden og den oprindelige rude, og så giver en lyddæmpende rude i ikke ret meget i forhold til, hvad den koster.«

Ruden i de nye skodder er lige så bred som den oprindelige vinduesåbning, så indefra lejlighederne kan den faktisk ikke ses. På begge sider af ruden er der et panel monteret med to lag lydisolerende skum, hvor det yderste lag er vandafvisende, så det ikke tager skade af vejrliget.

Mellem skumlagene på væggen og skodden er der en smal luftspalte, hvor der kan komme frisk luft igennem.

Skodden glider på en ramme, der monteret på væggen. På den måde er det muligt at skubbe skodden så meget til side, at det oprindelige vindue kan åbnes, så det kan bruges om flugtvej.

»Udfordringen var at finde den rette afstand, hvor vi opnåede den ønskede lyddæmpning og alligevel fik tilpas høj udluftning. Det eksperimenterede vi meget med sammen med den dygtige akustiker Niels Jordan,« fortæller Jacob Vimpel.

700.000 boliger plaget af støj

Foreløbigt har Art Andersen produceret 36 støjskodder - hvor prisen har ligget omkring 30.000 kr. pr. stk. Men hvis boligforeningerne bestiller til resten af de støjplagede boliger, forventer Jacob Vimpel, at prisen kan komme ned under 20.000 kroner.

» Hvis det blev et egentlig produkt, som vi kan masseproducere, vil det selvfølgelig kunne blive endnu billigere.«

Markedet for lydisolering til boliger burde være til stede. Ifølge en undersøgelse, som Cowi i 2004 gennemførte for regeringens Vejstøjgruppe, er over 700.000 boliger plaget af trafikstøj.

I Folehaven får beboerne udover skodderne også opstillet støjmurer. Støjprojektet indvies mandag, og Københavns Kommune vil bruge erfaringerne fra projektet til andre af kommunens godt 50.000 støjplagede boliger.

Dokumentation

Baggrund om støjprojektet
Miljøministeriets strategi mod vejstøj

smart nok, men det er jo egentlig bilerne der er problemet.

Bor selv på nørrebrogade, og det største støjproblem er her busserne.

  • 0
  • 0

Ved at lede efter vinduer, til min eksams projekt, støder jeg på noget der hedder Russer vinduer, en system der blev lavet til Vinter Paladset for Zarren i St. Petersborg for ca. 150 år siden.

Denne model er kommet til landet, bleven brugt til bl.a. en støre bygning i København, kan ikke lige huske hvor, men de kunne bare sådan reducere med mere ind 36 db og på trods af de var åben. Og de har en u-værdi 0,5 mod Velfac med pga. kammen har 0,9 ellers har alle vinduer 1,1 i u-værdi.

Led efter 3G vinduer eller bare Russer vinduer. 3G er navnet for tredje generation af vinduer derfor 3G.

  • 0
  • 0