Nye gas-motorer reducerer metanudslip fra skibe med 70 procent
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye gas-motorer reducerer metanudslip fra skibe med 70 procent

Nye LNG-motorer vil fra 2012 kunne reducere metanudslippet fra motorerne med helt op mod 70 procent. Altså går det fra 20 gram metan pr. kilowatttime til 6 gram pr. kilowatttime.

Det betyder markante forbedringer i det grønne regnskab, hvor motorerne hidtil har undermineret CO2-besparelsen i at bruge LNG i stedet for diesel, fordi de til gengæld udleder den endnu kraftigere drivhusgas metan.

Motorleverandør Wärtsila med en ny generation af sine dual fuel LNG-motorer, som skulle løse en stor del af det problem, skriver Teknisk Ukeblad. Wärtsilä har siden 2002 leveret i alt 280 motorer til LNG-skibe og satser på at få den nye og mere miljøvenlige model ud i 2012.

»Ingen havde fokus på metanudslippet tidligere. Der var nok at gøre i at formindske NOx'en. Nu er fokus rettet mod også at reducere metan-udslippet,« siger salgsdirektør Johannes Martinsen fra Wärtsilä Ship Power i Norge til Teknisk Ukeblad.

Wärtsilä er ikke de eneste, der har fokus på metan-udslippet. Rolls-Royce har meldt ud, at deres næste generation af lean burn LNG-motorer også reducerer udslippet kraftigt. På de nye motorer vil udslippet komme helt ned på 4 gram metan pr. kilowatt, og det er en reducering på 50 procent.

»De første udgaver af LNG-motorerne var vældig gode i forhold til at formindske udslippet af NOx, SOx og sundhedsskadelige partikler. Men klimaprofilen ødelægges af, at der slipper en del uforbrændt gas ud, som indeholder drivhusgassen metan,« siger salgsdirektør Odd Magne Horgen i Rolls-Royce til Teknisk Ukeblad.

De første gasmotorer, som Rolls-Royce solgte, var ombyggede versioner af en dieselmotor.

»Det var en motor, der blev udviklet for 40 år siden. Det ville blive for dyrt at tilpasse og justere den type for at få metan-udslippet ned og forbedre den. Vi har derfor udviklet to nye serier, B og C, hvor vi har formået at få metan-udslippet ned med mindst 50 procent,« siger Odd Magne Horgen.

Rolls-Royce har forbedret cylinderen, cylinderens top og ventilsystemet for at undgå, at uforbrændt metan slipper ud med udstødningen.

Det er især cylinderens top, som er med til at formindske metan-udslippet, men Rolls-Royce er meget hemmelighedsfulde omkring den. For det er ifølge Odd Magne Horgen her, hemmeligheden ligger.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten