Nye forsinkelser på F-35 kan bremse Danmarks missioner i udlandet
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye forsinkelser på F-35 kan bremse Danmarks missioner i udlandet

I Danmark har partierne i forsvarsforligskredsen i 2016 besluttet at købe 27 eksemplarer af F-35A, som skal indfases fra 2021. Illustration: Lockheed Martin

Det sidste store testprogram for Lockheed Martins F-35 Joint Strike Fighter bliver forsinket med mindst ét år. Det konkluderer Pentagons våbentestenhed, Director for Operational Test and Evaluation (DOT&E), som hvert år evaluerer det omstridte kampflyprogram i sin årsrapport. En lang liste af alvorlige problemer med det højteknologiske kampfly betyder, at de såkaldte indledende operative tests må skubbes fra 2017 til 2018 eller 2019.

Programledelsen bag F-35, det såkaldte Joint Program Office (JPO), medgav i 2016, at det næppe bliver muligt at færdiggøre de nødvendige systemdemonstrationer tids nok til at gå i gang med de operative tests i august 2017 som planlagt. Og siden har forsinkelserne grebet om sig, viser den nye årsrapport. Det til trods for, at programledelsen har besluttet at skyde genvej, hvor det er muligt.

»I et forsøg på at holde tidsplanen planlægger JPO at reducere eller afkorte planlagte udviklingstests for at minimere forsinkelserne og få afsluttet systemdemonstrationerne. Men selv med denne risikable, skemadrevne tilgang gør adskillige problemer og forsinkelser det klart, at programmet ikke kan nå at påbegynde de indledende operative tests med fuld kampkapacitet før allertidligst i slutningen af 2018 eller starten af 2019,« skriver DOT&E.

De indledende operative tests er den sidste store milepæl, før storskalaproduktionen af F-35 går i gang. De skal verificere, at flyet er klar til at gennemføre missioner med fuld kampkapacitet. De operative tests tager efter planen 12 måneder. Det betyder, at afslutningen kan blive skubbet til 2020.

»Rent faktisk kan de indledende operative tests blive forsinkede helt til 2020, afhængig af hvilke modifikationer flyene viser sig at behøve,« skriver våbentestenheden.

Rent faktisk kan de indledende operative tests blive forsinkede helt til 2020, afhængig af hvilke modifikationer flyene viser sig at behøve.Director for Operational Test and Evaluation

Dyrt for Danmark

Der er altså tale om, at de operative tests af F-35 i så fald bliver færdiggjort blot et år før, Danmark skal modtage de første fly i 2021. Programmet er i forvejen forsinket med næsten et årti, og årsrapporterne fra DOT&E afslører hvert år nye forsinkelser. Men det er første gang, forsinkelserne kommer så snublende tæt på leveringen af de første danske kampfly. Advarslerne fra våbentestenheden har vel at mærke tidligere vist sig at være konservative bud, og for bare et år siden lød advarslen om forsinkede operative tests på bare seks måneder.

Læs også: Danmark tvunget til at fremskynde indkøb: Dele af F-35 er ved at udgå fra markedet

Hvis forsinkelserne kolliderer med, at F-35 skal afløse de danske F-16, bliver det dyrt. F-16 kan ikke levetidsforlænges efter 2020 uden »betydelige operative, tekniske og økonomiske udfordringer,« som Forsvarsministeriet skriver i beslutningsgrundlaget for det danske kampflyindkøb.

»Forsinkelser kan blive dyre for Danmark. F-16 bliver ikke pludselig for gammel som en karton mælk i køleskabet, men på et tidspunkt begynder prisen pr. flyvetime at stige næsten vertikalt, fordi F-16 skal repareres så ofte,« siger Henrik Breitenbauch, leder af Center for Militære Studier ved Københavns Universitet.

Kan forpurre dansk sikkerhedspolitik

Konsekvensen af yderligere forsinkelser kan blive, at Danmark i en lang årrække ikke er i stand til at bidrage med kampfly til internationale missioner, siger Henrik Breitenbauch.

»Vi har et problem, hvis Danmark ikke er i stand til at udsende fly i en endnu længere periode end planlagt. Hvis det sker, bliver det et brud med den hidtidige danske sikkerhedspolitik, hvor kampfly i dag udgør et væsentligt bidrag til internationale operationer,« siger han.

Læs også: Rigsrevisionen undersøger kampflyindkøb

Overgangen fra de gamle F-16 til de nye F-35 medfører i forvejen en planlagt treårig periode fra 2022 til 2024, hvor Danmark ikke kan sende kampfly på internationale missioner. Og derefter to år med begrænset kapacitet til internationale missioner. Det kan i stedet blive en tiårig periode helt uden internationale missioner, hvis F-35 bliver forsinket, siger Henrik Breitenbauch. F-16 har nemlig stadig flyvetimer øremærket til halvanden international udsendelse i flyets resterende levetid. Det er de flyvetimer, Forsvaret om nødvendigt kan skære ned på for at holde de gamle kampfly længere tid på vingerne.

»Hvis Danmark bliver nødt til at spare flyvetimerne til internationale missioner væk for at kunne forlænge det hjemlige beredskab med F-16, så står vi over for en tiårig periode, hvor vi ikke kan sende kampfly på internationale missioner,« siger Henrik Breitenbauch.

Hvis Danmark bliver nødt til at spare flyvetimerne til internationale missioner væk for at kunne forlænge det hjemlige beredskab med F-16, så står vi over for en tiårig periode, hvor vi ikke kan sende kampfly på internationale missioner.Henrik Breitenbauch, Københavns Universitet

»Væsentlige, veldokumenterede mangler«

Blandt F-35-programmets største problemer er flyets 25 mm gatlingkanon, som længe har været en kilde til hovedpine for teknikerne. Nylige tests har afsløret unøjagtigheder i kanonens sigte på pilotens display, og ifølge DOT&E må man regne med, at flere fejl vil se dagens lys under de kommende tests. Flyene i den mest opdaterede konfiguration, den såkaldte Blok 3F, indeholder i det hele taget stadig hundredvis af »væsentlige, veldokumenterede mangler,« konkluderer testenheden.

»For hundreder af disse manglers vedkommende har programmet ingen planer om tilstrækkelige løsninger og verificeringer med flyvetests i forbindelse med systemdemonstrationerne,« lyder det i den nye årsrapport.

Læs også: Kampflyaftale bygger på langt over de omstridte 250 flyvetimer

Tilsammen skaber problemerne en situation med »generelt ineffektive operative præstationer ved adskillige afgørende funktioner for fly med Blok 3F-opdateringer,« konkluderer DOT&E.

Ingen kommentarer

Ingeniøren ville gerne have talt med forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) om risikoen for, at Danmark bliver ramt af forsinkelserne, men det har ikke været muligt. I stedet har Ingeniøren spurgt hans ministerium, Forsvarsministeriet, om konsekvenserne, hvis de operative tests ikke er gennemført, når Danmark modtager de første F-35. Det svarer ministeriet ikke på. I stedet skriver pressesekretær Linda Liboriussen, at ministeriet ikke regner med at stå i den situation.

»Som det fremgår af DOT&E-rapporten og i øvrigt også af et brev fra det amerikanske forsvarsministerium til senatet i december 2016, så forventes det, at IOT&E (operative tests, red.) for den version af F-35 (F-35A), som Danmark anskaffer, vil være afsluttet i slutningen af 2019 eller begyndelsen af 2020. Da Danmark forventes at modtage de første F-35A fly i 2021 vil IOT&E dermed forventeligt være afsluttet inden leveringen af de første danske fly,« skriver hun i en email til Ingeniøren.

Læs også: Forsvarsministeriet om rekordhøjt antal flyvetimer: »Vi har ikke mulighed for at uddybe nærmere«

»Det bemærkes i den forbindelse, at det amerikanske flyvevåben i august 2016 erklærede ’initial operational capability’ (IOC) for F-35A,« tilføjer Linda Liboriussen.

Det amerikanske flyvevåben erklærede ganske rigtigt indledende operativ kapacitet, såkaldt IOC, for F-35A sidste år. Det betyder imidlertid ikke, at F-35A i praksis er klar til operationer. IOC dækker over, at flyet har opnået en række grundlæggende kapaciteter, men fortsat kræver omfattende opdateringer og tests. Derfor bliver begrebet af kritikere betegnet som et markedsføringsredskab, og F-35 har endnu ikke været anvendt i missioner.

De danske F-35 skal fra 2021 leveres over en periode på seks år. Fra 2027 skal flyene efter planen være i stand til at løse det fulde opgavekompleks, både nationalt og internationalt.

Nej egentligt ikke

F-35 flyet er så kompleks med alle dets funktioner/sensorpakker m.m. at forsinkelserne ingen ende vil tage.

Tror JSF bliver det sidste projekt, hvor et kampfly skal opfylde så mange funktioner/opgaver m.m. på en gang.

På fremtidige kampfly vil man dele flyets funktioner ud på flere platforme for at kompleksiteten i projektet ikke løber løbsk med efterfølgende økonomiske tømmermænd.

  • 14
  • 0

At flyet er designet til at dække for mange funktioner er et argument der er gentaget i hele forløbet. Som en bil der både skal kunne agere sportsvogn og minibus til storfamilien. Ren gimmick til forførelse af den naive men pengestærke kunde.

Næste generation bliver måske førerløse specialfly som styres fra atomsikre bunkere på månen.

Fagre nye verden.

  • 7
  • 4

Formålet med en test er, som bekendt, men oftest ignoreret, ikke at bevise at produktet er i orden, men at finde fejl. Formålet med at finde fejl er at rette dem. At rette dem tager tid, og kræver gentest.

Den mest klassiske fejl i et projekt er optimistisk at planlægge tid til en test, men ikke til at rette de fejl, man finder i den håbløst optimistiske tro, at testen ikke finder fejl (har været der, har gjort det, har fået den fuldt fortjente r#vfuld).

Som jeg læser ovenstående, så kan vi nu være nede på et år mellem test og leverance på et projekt, der allerede er 10 år forsinket. Det levner ikke meget tid til troværdige fixes og gentest.

Nu taler artiklen godt nok skiftevis om "demonstrationer" og "test", og de to ting er ikke det samme. Men jeg får ikke nogen god mavefornemmelse af dette.

/Bo

  • 11
  • 0