Nye forsinkelser: Femern-tunnelen åbner måske først om 12 år
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye forsinkelser: Femern-tunnelen åbner måske først om 12 år

I 12 år endnu kan danske, svenske og tyske bilister være nødt til at køre om bord på Scandlines' færger, hvis de skal fra Rødby til Puttgarden. Den 17 km lange sænketunnel, som skal erstatte sejlturen, ser nemlig ud til at blive yderligere forsinket.

Oprindelig skulle tunnelen have stået færdig i 2018, men allerede tidligt i forløbet blev åbningen udskudt til 2021. I april kom så chokket over, at entreprenørernes bud på at grave tunnelen ned i Østersøens dynd var 8,9 milliarder kroner dyrere end forudsat.

Læs også: Minister siger god for at forsinke Femern-tunnel yderligere

Da tyskerne samtidig er langt bagud med en ny dobbeltsporet jernbane fra Puttgarden til Bad Schwartau nord for Lübeck, ville Danmark forsøge at presse entreprenørernes pris ned ved at give længere tid til at færdiggøre tunnelen. I praksis regnede de fleste derfor med 2024 som åbningsår.

Læs også: Tyskere står fast: Ingen ny jernbane til Femern før 2024

På et pressemøde i Kiel torsdag, som fulgte et møde mellem delstaten Slesvig-Holstens transportminister, Reinhard Meyer (SPD), og den danske minister Hans Christian Schmidt, kom det imidlertid frem, at tyskerne også er forsinket på en anden front. Myndighederne kan ikke nå at godkende byggeriet næste år, som det var forudsat.

Den tyske delstats embedsmænd, som skal give det blå stempel, inden tunnelelementerne kan sænkes ned på bunden, vurderer, at det kan blive nødvendigt med ’alvorlige ændringer’ i proceduren for godkendelsen. Hvis det er rigtigt, så kræver det en ny offentlighedsfase med blandt andet mundtlige høringer, beretter det tyske nyhedsbureau DPA.

Dermed kan godkendelsen først falde i 2017, men det er ikke den eneste forhindring. De tyske myndigheder behandler 3.100 indsigelser mod tunnelen. Herhjemme kom der kun 30.

Læs også: Sådan skal Femern-prisen presses ned

Selv når de tyske delstatsmyndigheder har sagt god for tunnelen, kan arbejdet ikke nødvendigvis gå i gang. Reinhard Meyer anslår ifølge DPA, at sandsynligheden for, at de tyske miljøorganisationer, som forsøger at bremse tunnelen, går til domstolen, »nærmer sig 100 procent«.

Læs også: Tysk minister: Vi har nølet med Femern, men nu er det slut

Delstatsministeren sagde ikke selv på pressemødet, hvor meget yderligere en sag ved domstolene kan forsinke tunnelen. DPA henviser til den tyske motorvej A20, der fra Lübeck går nogenlunde parallelt med østersøkysten til den polske grænse. Det tog to år, inden klagerne over den var færdigbehandlet af en forbundsdomstol. Sagen om verdens længste sænketunnel er næppe mindre kompliceret.

Ingen af ministrene nævner, hvor stor den nye forsinkelse kan blive. Det er ellers ikke svært at lægge årene sammen, men Hans Christian Schmidt nøjes med at sige til Danmarks Radio:

»Der var oplysninger fra den tyske minister, som kan have forskellige konsekvenser. Jeg vil ikke begynde at byde på, hvad det kan have af konsekvenser, men det er klart, at jeg har indkaldt ordførerne allerede i næste uge, hvor vi vil diskutere det igennem, og finde ud af, hvad det betyder.«

Femern-forbindelsen har i det hele taget haft en skidt sommer. I juni stod det klart, at EU kun vil støtte forbindelsen med 4,4 milliarder kroner – kun lidt over halvdelen af, hvad Danmark havde forventet.

Læs også: Budget-chok: Femern mangler 4 milliarder kroner

Anlægsloven bag Femern-forbindelsen er allerede vedtaget af samtlige partier i Folketinget undtagen Enhedslisten. Opgraderingen af jernbanen i mellem Ringsted og Rødby er i gang, og det samme gælder arbejdet med at gøre området omkring havnen i Rødby klar, så det kan rumme en fabrik til at producere de store tunnelelementer.

Hans Christian Schmidt tøver heller ikke trods strømmen af dårlige nyheder. Sammen med Reinhard Meyer erklærede han torsdag flere gange, at begge lande står sammen bag forbindelsen. Fredag udsendte han en pressemeddelelse, hvor han bl.a. siger:

»Vi er helt enige om, at Femern Bælt-projektet er et meget vigtigt projekt for begge lande. Det er vigtigt, at vi har fast grund under fødderne.«

Læs også: Ny trussel mod Femern-tidsplan: Tyske godkendelser kan forsinke milliardprojekt

Den tyske delstatsminister kommer selv på besøg i Danmark i efteråret for at orientere de danske politikere om de tyske myndigheders arbejde med godkendelsen.

Det seneste prisoverslag på Femern-forbindelsen lyder på godt 64 milliarder kroner, inkl. jernbane og motorvej i både Danmark og Tyskland.

Læs også: Sådan nåede prisen for Femern-forbindelsen op på 64 milliarder

Drop Femern forbindelsen, og brug pengene indenlands til en bro mellem Als-Fyn og byg en bro over Langelandbælt til Lolland.

Imellem disse to broer en ny sydlig motorvej (evt. + jernbane) fra Maribo til Tønder, (Maribo-Nakskov-Rudkøbing- Svendborg-Fåborg-Sønderborg-Tønder) det vil give et nyt kæmpe vækstpotientiale i et helt nyt område af Danmark, Danmark vil i princippet vokse, kald det Sydhavsregionen, og så kan trafikken fra Sverige, København med mere, køre den vej mod syd, jeg tvivler på, at hvis den løsning vælges, og den rette infrastruktur oprettes, så vil det ikke tage ret meget længere tid, at komme til f.eks. Hamborg, end en via en Femern forbindelse, men uanset, så vil det give en masse positive bieffekter, som vil komme hele landet til gode, fremfor kun Sjælland/Sverige.

Gør Danmark større, saml Danmark for lige vilkår & udviklings potientiale.

  • 11
  • 11