Nye elbiler klarer amerikansk crashtest med bravour

Hvis du påtænker at købe 2017-udgaven af Tesla Model X, er der gode nyheder til dig.

Elon Musks første SUV kan nemlig i den grad tåle tæsk, og i tilfælde af en ”alvorlig ulykke” har du 93 procent chance for at slippe uden alvorlige skader. Sådan lyder resultatet af den crashtest, som NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har udført.

Model X fik fem ud af fem stjerner i samtlige kategorier, som dækker over mulige kollisioner for forsædebilisterne.

I et blogindlæg skriver Tesla efterfølgende, at »Model X klarer sig meget bedre i et sammenstød end benzindrevne SUV's på grund af den fuldstændigt elektriske arkitektur og bilens ’powertrain’-design.«

Chevy klarer sig også godt

En anden elbil, Chevy Bolt EV, har ligeledes klaret sig fornemt under test af bilens sikkerhed.

Chevy’en blev testet af The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), og modtog ligeledes toppoint. Her blev der uddelt karakteren ”lav risiko for signifikante skader”.

Eurpæiske tests er anderledes

Det er dog værd at påpege, at der er flere forskellige måder at teste en bil på, og at de amerikanske prøvelser ikke nødvendigvis er fyldestgørende.

Tu.no skriver, at den nyeste version af Ford Mustang klarede sig ganske udmærket i den amerikanske test, mens den blev totalskadet i den europæiske. Her blev den kritiseret for ”bekymringsværdig dårlig kollisionsbeskyttelse af passagererne og urovækkende mangel på sikkerhedsudstyr.”

Så inden du hovedløst brager ind i en væg ”bare fordi du kan,” så slå lige koldt vand i blodet og vent til, den europæiske test er blevet udført.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kan blive interessant at få at vide om batterierne er i bilen under testen, og om de var fuldt opladet. Det giver jo nogle brand mæssige udfordringer, idet et batteri har alt hvad det skal bruge for at bryde i en eksplosionsagtig brand ved en kortslutning, eller ved at batterierne bliver mekanisk skadet, og derfor bryder i brand.

I en benzinbil har man også problemet, men her skal der gå hul på benzintanken, og der skal ilt og opvarmning til, begge dele er naturligvis en stor risiko, men tanken sidder normalt omme bag i bilen, og bliver normalt ikke skadet ved en frontal ulykke. I elbiler sider batterierne normalt under sæderne i en stor del af bilens længde!

  • 0
  • 0

Fint med Henriks billede. Teslaen er ikke ramt i batterierne!

Se disse: Fra Ingeniøren: https://ing.dk/artikel/derfor-skal-en-tesl... Fra andre medier: http://ekstrabladet.dk/112/norsk-tesla-bry... http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/art... http://newsbreak.dk/tesla-bryder-i-brand/ https://www.google.dk/search?q=tesla+br%C3... http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/art...

Og dette er kun nogle af eksemplerne. Og som sagt - det jeg er usikker på er om batterierne var i bilen under test.

Jeg er ikke modstander af el-biler, jeg ville gerne have en, men jeg er usikker på om sikkerheden er helt OK, og så at prisen for en Tesla er alt for høj.

Jeg glæder mig til at andre El-bil producenter komme på markedet, f.eks Volvo som er på vej med en.

  • 0
  • 0

Bilen er selvfølgelig udstyret med batterier under testen. Batteribeholderen er lavet af stål og titanium, og har strukturel styrke og er med til at give bilen stivhed og sikrer kabinen mod sammenkrølning under kollision.

http://insideevs.com/wp-content/uploads/20...

Batteriet i sig selv er med til at give den høje karakter for kollisionstesten.

Dine links er en kombination af ekstreme højhastighedsulykker og elektriske fejl, der ikke direkte har noget med batteriet at gøre.

Det overordnede fællestræk ved batteribrande er at de altid starter langsomt, pga segmentering af batteriet. Det er også derfor det brænder langsomt, fordi det brænder som en tændstik fra den ene ende til den anden.

Hvis forholdene er til det, får man også en advarsel om overophedning i batteriet, gerne minutter før branden starter, og om at man skal forlade bilen omgående.

En benzinbrand starter derimod uden varsel og koster øjeblikkeligt menneskeliv.

Batterier er generelt langt sikrere end benzin, også under brand.

Ikke desto mindre søger man batterier der er endnu dårligere til at gå i brand, hvilket kun øger brandsikkerheden for fremtidens elbiler.

  • 0
  • 0

Hej.

Tesla S er både længere og bredere end de fleste biler. Tesla X er også en stor bil.

Jeg har for et stykke tid siden været i kontakt med Tesla. De har givet mig vægtene på de forskellige versioner af Tesla S og Tesla Model X. De gav mig flere vægte, men jeg vælger her at beskæftige mig med vægte, hvor der ikke er fører, passagerer eller bagage i bilerne.

De forskellige versioner af Tesla S vejer 2027-2241 kg. Det er som sagt uden fører, passagerer og baggage.

De forskellige versioner af Tesla X vejer 2300-2500 kg.

Med fører, passagerer og bagage kan vægtene jo blive markant højere.

Tesla kunne på daværende tidspunkt ikke give mig informationer om Model 3.

ER det så et problem med, at Tesla S og Tesla X vejer så meget ? Det er et spørgsmål, som man ikke bare kan svare "Ja" eller "Nej" på. Det er nemlig MEGET kompliceret.

Hvis selvkørende biler i fremtiden aldrig støder ind i hinanden, er det ikke et problem, at biler vejer så meget. Men computere til biler bliver måske ikke altid fejlfrie. Og terrorister og kriminelle kan vel hacke sådan computere. Så jeg tror, at der altid vil forekomme bilsammenstød i større eller mindre mængder.

I november 2014 testede Euro NCAP en version af Tesla S. Den klarede sig udmærket i testen. Det kan man læse på hjemmesiden Sikkerbil. Og ifølge den artikel, som Ingeniøren linker til andetsteds, er Tesla X en meget sikker bil. Linket findes nederst i dette indlæg. Med andre ord er det måske relativt sikker for fører og passagerer inde i bilerne. ( Men måske er den amerikanske sammenstøds-test ikke god nok ).

Hvor farligt er det for andre biler, der støder ind i den tunge Tesla S eller den meget tunge Tesla X, der i en af versionerne vejer op til 2500 kg uden fører, passagerer og bagage ? Det er svært at svare på.

På Tesla.DKs hjemmeside kan man læse, at versioner af Tesla S har ikke motor foran men derimod et bagagerum.

På samme hjemmeside kan man læse ordret om Tesla X " Uden forbrændingsmotor agerer den store front trunk som en kæmpe stødabsorberende deformationszone ".

Så på nogle punkter er Tesla S og Tesla X nok ikke så "farlige" for en anden bil at støde ind i, som hvis den anden bil stødte ind i almindelige fossilbiler. Og der kan måske være sikkerheds-systemer på Tesla S og Tesla X, som ikke nødvendigvis findes på flere billigere biler. F.eks kan Tesla S fås med bestemte forlys, som muligvis nedsætter risikoen for sammenstød.

Men vi må ikke glemme vægtene på versionerne af Tesla S og Tesla X.

Jeg har set en stor og meget tung bil støde ind i en lettere bil. Den mindre og lettere bil blev meget smadret. Denne video kan selvfølgelig ikke stå alene. Det er jeg godt klar over.

Jeg har derfor været i kontakt med Rådet For Sikker Trafik. Derfor ved jeg, at det vil være farligere at støde ind i meget tunge biler end i lettere biler. Derfor synes jeg, at det er uheldigt, at den tungeste version af Tesla S - ifølge svaret fra Tesla - vejer 2241 kg.

Og jeg synes, at det er endnu mere uheldigt, at Tesla X vejer op til 2500 kg. Hvis de var betydelig lettere, var det ikke helt så farligt for andre biler at støde ind i dem. Det er min konklusion efter at have været i kontakt med Rådet for Sikker Trafik. Dette råd så dog anerledes på tingene end jeg gør.

Overstående er en af grundene til, at man efter min mening måske bør indføre en ny vægtafgift, hvor man betaler 10.000 kr for hver 100 kg en bil vejer over 1600 kg. Denne vægtafgift ligges oven i bilernes nuværende priser. Dette vil gøre Tesla X versionen med en vægt på 2500 kg 90.000 kr dyrere.

Og noget helt andet : En 2300 - 2500 kg tung Tesla X kan da ikke være lige så energi-effektiv under kørslen, som hvis den var markant lettere. For et stykke tid siden viste det sig, at en version at Tesla S brugte mere energi til kørslen end den daværende VW e Golf. Jeg ved dog, at dette også er meget kompliceret.

https://ing.dk/andre-skriver/tesla-x-topsc...

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0

Jens Olesen

Vores datter har en Tesla, og har haft den i et par år, og jeg har selvfølgelig været ude at køre i den. Det er et godt design, men vægten! Og prisen er meget høj, man kan købe tre almindelige biler med en god økonomi til samme pris.

Men, jeg glæder mig til at andre producenter kommer på banen, så vi kan få noget konkurrence på det marked.

Og så ville det være fint, hvis der var en statistik på brande i El-biler kontra benzin/diesel biler.

Vi skal jo huske på at der vel nok er ca. 1 milliard biler i verden (Berlinske Business 16.maj 2014), hvor mange El-biler der er ved jeg ikke, men det er forsvindende sammenlignet med de andre.

  • 0
  • 0

Jeg tror grunden til at at du får en del tommelfingre nedad er at det her emne har været diskuteret meget grundigt en del gange før, fordi der en overgang kom en verdensomspændende nyhed hver eneste gang en Tesla var kørt alvorligt galt.

Du kan godt finde noget statistik om brande, men du skal jo være opmærksom på at der stadig er så få elbiler så man hurtigt kan komme til at sammenligne pærer og bananer.

Tesla kører f.eks. med et design - men nogle af de andre producenter har et helt andet design fordi de har taget platformen fra en benzinbil.

Og ja, det kunne være fint hvis elbilerne bliver lettere og billigere, og det skal også nok komme med den teknologiske udvikling og efterhånden som de kommer op i produktionstal. Tesla er jo f.eks. ved at lancere en billigere Model 3 som dog allerede er udsolgt nogle år ind i fremtiden, så vidt jeg er orienteret.

  • 0
  • 0

usikker på er om batterierne var i bilen under test

De er jo afgørende for bilens funktion, så hvorfor forestille sig at de er udeladt ? Formålet med de standardiserede tests er at afprøve det som en almindelig køber kan komme ud for.

Efter testen med sideværts sammenstød sættes bilen i et vælteapparat som måler tendensen til at rulle rundt. Her måles også den mængde væske som bilen taber, bl.a pga af faren for at udsivet benzin og varm olie antændes. For elbiler er de eneste væsker batteriets kølevæske o.lign., men dets udslip måles også.

Måleudstyret vejer 35 kg, og for at ramme bilens standardvægt fjernes ligegyldigt udstyr som spejle, dørmåtter mv. Side 8 http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/database/MEDI... Benzintank står på side 12, som der ikke er på dette eksempels elektriske Smart, men I kan jo sammenligne med de biler I har lyst.

  • 0
  • 0

Ja, batteriet kan sagtens være installeret, men har det været ladet op?

  • Det er jo det, der er meget vigtigt!

Jeg selv er elektroingeniør, og har her i min pensionisttid afholdt en masse kurser over el-sikkerheden i vores fritidsbåde, og det over hele landet. Så jeg ved en del om batteridrift og hvad der kan ske af "katastrofer", - og nej, både gennemgår ikke nogen crashtest :-)

Men, - mange både brænder grundet fejl i el-installationen!

  • Så derfor spørgsmålet.
  • 0
  • 0

batteriet kan sagtens være installeret, men har det været ladet op?

I nogle tests står den spildte væskemængde omkring side 20 Toyota Camry http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/database/MEDI... 450mm indtrængning Benzinmængden skal være mellem 92 og 94% af tankens volumen for at teststandarden er opfyldt. Tilsvarende skrappe krav bør gælde elbiler, men jeg kunne ikke finde det i nedenstående.

Nissan Leaf http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/database/MEDI... 300mm indtrængning Ingen væskemåling - det troede jeg ellers. Årsagen er nok at kølevæske regnes som ufarligt. Fra https://www.nhtsa.gov/ratings

Man kan se indtrængningen i sidetesten - den er væsentligt mindre for elbiler med batteri i bunden end for benzinbiler, fordi batteriboksen som nævnt er en del af strukturen. Det er derfor kun nogle få (hvis nogen) celler der beskadiges, og deres energiudladning spreder sig ikke til andre celler. Det er en del af designet. Der hvor en større mængde celler går i selvsving er ved større ulykker med meget højere fart end de 32km/t som teststandarden foreskriver.

  • 0
  • 0

batteriet kan sagtens være installeret, men har det været ladet op?

Du kan måske finde noget om det i "FMVSS No. 305 propulsion battery integrity test", se bl.a https://www.nhtsa.gov/staticfiles/rulemaki... og standards.sae.org/j1766_201401/ 305 er angivet som guide for elbiler i crashteststandarden http://www.safercar.gov/staticfiles/saferc... , men som jeg ikke lige kunne finde for Leaf. "Details of the FMVSS No. 305 test, if conducted, should be recorded in a supplemental test report to be submitted along with the test report for this side NCAP MDB test"

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten