Nye DMU-beregninger: Lukkede partikelfiltre er en gevinst for samfundet

Miljøstyrelsen har fundet regnemaskinerne frem igen og konstaterer nu på baggrund af nye tal fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU), at lukkede partikelfiltre også er samfundsøkonomisk rentable for de ældste varebiler med såkaldt Euro-0 og Euro-1 motorer.

Det fremgår af et svar fra miljøminister Karen Ellemann (V) til Benny Engelbrecht i forbindelse med udvalgsbehandlingen af lovforslaget om udvidelse af miljøzoneordningen.

Her er minimumskravet åbne partikelfiltre med en effektivitet på mindst 30 procent, mens de dyrere lukkede partikelfiltre fjerner næsten 100 procent. De to typer filtre antages at koste henholdsvis 6000 og 16.000 kroner.

De nye beregninger viser, at priserne for miljøbelastning er mere end fordoblet, som det fremgår af et skema i ministersvaret.

Omregnet i livskvalitet giver det teoretisk bl.a. 8600 færre sygedage om året at gøre lukkede partikelfiltre på varebiler til et krav.

Oppositionen har benyttet lovforslaget til at et stormløb mod det såkaldte filterpålæg på 1000 kroner om året, der trådte i kraft 1. april.

De åbne partikelfiltre er nemlig langt mindre effektive end de lukkede, fordi de åbne partikelfiltre foretager et såkaldt blowout, hvor de opsamlede partikler udledes på én gang i stedet for at afbrændes i filtret, som det sker i de lukkede filtre. Herudover beskyldes de åbne partikelfiltre for at få bilerne til at udlede mere NOx, end det er tilfældet før monteringen.

Oppositionen ønsker lukkede, dyrere filtre eller en udsættelse af forslaget for at kunne få mere entydig dokumentation for filtrenes virkning.

Skatteminister Troels Lund Poulsen (V) oplyste i begyndelsen af måneden, at 439 dieselbiler har fået eftermonteret et partikelfilter for at undgå filterpålægsafgiften. Han holder is i maven og vurderer afgiften til efteråret, for i første omgang er det kun en femtedel af de relevante bilejere, som har fået opkrævning til betaling her i maj. Resten følger til oktober.

Brancheorganisationen "Dansk Miljøteknologi" var i foretræde i miljøudvalget onsdag 12. maj og oplistede seks danske virksomheder, som gerne vil have et hjemmemarked for person- og varebiler til grønne motorteknologier som lukkede partikelfiltre og SCR-katalysatorer, nemlig LiqTech, H. Daugbjerg, Purefi, Grundfos NoNox, Haldor Topsøe og Dinex.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

hvis man tilsætter vand i diselen fjerner man både partikler og skadelige gasser (men så tjener staten jo ikke penge)og det er jo for simpelt

  • 0
  • 0

Det kræver en del at tilsætte vand,man skal under alle omstændigheder sikre sig at vand og diesel på intet tidspunkt separerer for det vil betyde døden for din motor,men at du lader skinne igennem at staten er ude på at flå dine penge op af lommen,må jeg sige du har helt ret

  • 0
  • 0

men at du lader skinne igennem at staten er ude på at flå dine penge op af lommen,må jeg sige du har helt ret

Fhv skatteminister Kristian Jensen, som indførte afgiften, sagde det selv ligeud, idet en TV2-journalist konfronterede ham med det faktum, at filtrene er virkningsløse, så det forekom at være en øvelse, der bare gik ud på at skaffe penge i statskassen.

Dertil svarede Kristian Jensen "det er nu engang også mit ansvar at skaffe penge i statskassen".

  • ikke mange måneder efter at have indført skattelettelser for milliarder!

Vi bliver tørret, men det er da altid noget at han er dum nok til at indrømme det !!!

  • 0
  • 0

Vi bliver tørret, men det er da altid noget at han er dum nok til at indrømme det !!!

Dumt, ja men da også befriende at man melder klart ud. Men når man tænker på hvad LA blev beskyldt for op mod afsløringen, ja så er dumt nok det mest passende, det førte da også til ministerexit, omend forklaringen var en anden.

Nu mangler vi bare at Lykke Friis gør det samme med Anholt vindemøllepark.

  • 0
  • 0

Hvor er det dog dejligt heldigt, at forudsætningerne pludselig følger den politiske vilje, så planen kan starte:

miljøbelastningen for partikelsvineri er dobbelt så høj som antaget.

  • 0
  • 0

Som amatør i partikelfiltre var det da rart at kende forskellen på åbne og lukkede filtre. For mig er det gådefuldt, hvordan et lukket partikelfilter kan fungere, hvis ikke gasserne kan komme ud i den anden ende. Jeg tænker også her på partikelfiltre til brændeovne.

  • 0
  • 0

Der er beskæmmende at læse alle de ukvalificerede kommentarer! Kan det ikke lade sig gøre at få en ordentlig tone og så nogle kvalificerede kommentarer ! Det må alt andet lige være en fordel for os almindelige brugere af den atmosfæriske luft at få helt eller halvt renset udsødningegasserne fra diesel brænderene ! Det behøves man ikke at være konspiratorisk for at at forstå. Og jo, jeg har selv fået filter på min 8 år gl diesel øse. Jeg kunne godt tænke mig at der kom krav om at ALLE diesel køretøjer blev udstyret med sådanne filtre...og hvis der så er nogle vognmænd der ikke havde råd til det...ja det er bare ærgerligt..så luk biksen. Al det bavl vi hører på fra forskellige "lobyer" bør vores politikere overhøre. De turde jo heldigvis stemme imod "kød-klister" så kunne de måske besinde sig til at stemme for " parikkel- klister" istedet for , for de skal jo stemme om noget derovre i udkants-Danmark.

  • 0
  • 0

Af Lars Brath, 20.05.2010 kl 11:40: Jeg kunne godt tænke mig at der kom krav om at ALLE diesel køretøjer blev udstyret med sådanne filtre...

Det syntes jeg er overkill. At alle erhvervsvogne skulle have filter ville være ok. Det ville også være ok at privatbiler der kørte mindre end eks. 15 km/l skulle have filter, medmindre de var over 10 år gamle.

Jeg sætter i hvert tilfælde ikke et filter på min årg. 1995 106D ( som går 20-23 km/L ); det kan ikke betale sig da bilen er cirka lige så meget værd som et lukket filter. Og jeg går ud fra at mange andre vil gøre sig samme overvejelser.

  • 0
  • 0

Det kræver en del at tilsætte vand,man skal under alle omstændigheder sikre sig at vand og diesel på intet tidspunkt separerer

Det skal jo ikke hældes i tanken og ligge der, men indsprøjtes sammen med brændstoffet, så det ikke kan nå at skille.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten