Nye cloud-baserede computerspil storforbruger energi
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye cloud-baserede computerspil storforbruger energi

Illustration: Google

Det kan ses på energiforbruget, at flere computerspil bliver afviklet i skyen og ikke længere lokalt på en stationær computer. Faktisk ser energiforbruget ud til at vokse til det dobbelte. Det viser en ny undersøgelse af forskellige spil og spilsystemer.

Undersøgelsen er gennemført af en forskningsgruppe fra Lawrence Berkeley National Laboratory, der udfører forskningsbaseret viden for de amerikanske energimyndigheder. Forskerne har kortlagt energiforbruget for 36 forskellige spil som kører på 26 forskellige platforme.

I alt forbruger de amerikanske gamere, der har installeret 134 millioner spilplatforme, 34 TWh om året. Det giver en udledning på 24 millioner tons CO2, hvilket ifølge forskerne svarer til den samme mængde CO2 som 85 millioner køleskabe udleder årligt.

Resultaterne er publiceret i tidsskriftet The Computer Games Journal.

Forskerne har undersøgt 26 gaming-platforme, blandt andet alle spillekonsoller fra Sony, Microsoft, og Nintendo over de seneste 15 år, ligesom spil der afvikles over Apple TV og mere konventionelle spil til stationære computere er undersøgt.

Forskerne bad konkret 20 gamere køre test af i alt 37 forskellige spil, blandt andet Minecraft, Call of Duty og Skyrim, for at undersøge forskelle i energiforbrug, både lokalt og i de datacentre, der afvikler de cloudbaserede spil.

Resultatet viser, måske ikke så overraskende, at cloudbaserede computerspil sluger mest strøm, mens spil, der er downloadet til en stationær computer eller spillekonsol forbruger mindre energi. Det skyldes, at der både bruges energi i et datacenter, til overførslen og lokalt på brugerens enhed.

De nye resultater kommer kun kort tid før Google i næste uge åbner for sin nye cloud-baserede gamingplatform Stadia, hvor man altså udelukkende spiller i skyen.

Læs på Version2: Google vil lancere streamingtjeneste til computerspil

Illustration: Springer

Dobbelt så højt energiforbrug

Årsagen til at energiforbruget er markant højere skyldes, ifølge den amerikanske undersøgelse, at hele spillet, inklusiv den datakrævende grafik, udelukkende bliver afviklet på afstand på netværksservere i datacentre i de nye cloudbaserede spil. Det kaldes game streaming, og betyder at man så at sige spiller på afstand, mens de traditionelle online-spil bliver afviklet lokalt på brugerens enhed, som så modtager instruktioner fra skyen om eksempelvis spillerens position. Den type spil er kendt som Peer-to-Peer Gaming.

»Energiforbruget til cloud-gaming i datacentre og netværk er markant højere end for lokale spil,« lyder konklusionen i den amerikanske undersøgelse, som konkret viser, at energiforbruget ved cloud-baserede spil på en stationær computer er mere end dobbelt så højt, som hvis man spiller det samme spil i en lokal udgave på computeren.

Læs også: 7.700 km kabel: Nu nærmer havfruen sig Jylland

Ligegyldigt hvilket spil du spiller

Mere overraskende er det måske, at energiforbruget ikke er væsentligt forskelligt alt efter hvilket spil der faktisk spilles. Undersøgelsen viser, at energiforbruget til at spille simple spil som CandyCrush sluger omtrentligt lige så meget energi, som de mere komplekse online multiplayer-spil som League of Legends.

Forskerne bruger en del af den videnskabelige artikel på at påpege de metodiske vanskeligheder, de har stået overfor i forsøget på at opgøre energiforbruget for hvert spil og hver enkelt platform. For det er ikke altid lige nemt at sammenligne forskellige spil.

»Sammenligninger mellem systemer på basis af energi og framerates – som er en alment benyttet, men dog råt udtryk for effektivitet – viser dramatiske variationer på tværs af vores test. Et eksempel på de begrænsninger er Pong (et simpelt bordtennisspil, red.). Pong vil være ti gange så effektivt som vores bedste high-end systemer,« skriver forskerne og erkender, at man ikke kan sammenligne et gammelt 2D-spil fra 1970’erne med de nuværende kraftfulde spil som League of Legens eller World of Warcraft., står der i artiklen.

Hvis du her og nu gerne vil reducere energiforbruget fra gaming i din husstand, enten for at spare på elregningen eller skåne miljøet, så er der en gevinst at hente hvis du skifter din stationære gaming-computer ud med en spillekonsol som Nintendo, Playstation eller lignende, for her er energiforbruget lavere.

Læs også: AI slår mennesket af pinden som bedste holdspiller i computerspil

Vil have energimærkning af spil

Derfor efterlyser forskerne også fælles standarder for, hvordan man opgør energiforbruget i spil.

»Mangel på standardiserede procedurer for energitest, og informationer om både komponenter og systemers effektivitet forhindrer bedre praksisser,« skriver forskerne i de afsluttende anbefalinger i den videnskabelige artikel.

Faktisk foreslår de at gøre energiforbrug til en integreret del af et spil.

»I takt med at løbende energi-feedback bliver muligt, bør det stilles til rådighed for spilleren. Hvis det er aktiveret, bør udviklere overveje ‘gamifying’ (at tilsætte spilelementer til aktiviteter, der normalt ikke er spil, red.) af energiforbruget. Kulstof kan med fordel introduceres som en ny variabel,« skriver forskerne.

Læs også: Fejl i næsten halvdelen af energimærker til nye huse

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det handler blandt andet om "The Resurgence of Software Performance Engineering" PROF.CHARLES E. LEISERSON , MIT

https://www.youtube.com/watch?v=ELn4iFwb1vo

CEL kender nogle af os fra "Introduction to algorithms" og ocw.mit.edu kursus 6.172. Programmer i skyen kan køre mellem 100 og 1000 gange hurtigere end de typisk gør, så man kan nedsætte klokhastigheden og dermed spare strøm.

  • 0
  • 0

Det kunne være pædagogisk ret interessant med et meget groft slag på tasken om hvor mange kWh - og et endnu grovere på CO2’en - én aften (nat) foran spilskærmen udløser hele vejen i gennem skyen.
Den dér med køleskabe, tankskibe og elefantsnabellængder er altså generelt ikke specielt sigende.
Hertil kommer selvfølgelig produktions- og transportenergi til cola og chips, men det er jo en anden konto....

  • 3
  • 0

Der mangler også et klimaregnskab for alle de konsoller, pc osv. man kan undvære kun ved at køre cloud. må koste en del CO2 at producere de mange konsoller osv.

Tror vi kommer til at se mange sjove artikler, nu når krigen for fremtidens gaming er gået igang. personligt har jeg bestilt Stadia og ser frem at slippe for at invistere i en masse grej med en kort levetid.

  • 1
  • 0

Der er meget vi skal have mærket før vi er i mål.
Hvor meget CO2 koster det at streame Netflix kontra f.eks. HBO? Så man bedre kan vælge sin film tjeneste.
Måske hver serie kan mærkes? Høj opløsning 4K er måske mere krævende end ældre standarder.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten